Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Medborgarinitiativet mot trängselavgifter går till riksdagen

Bilar i flera filer på Ring III.
Bildtext Färdplanen för fossilfria transporter gör lagstiftning kring trängselavgifter möjlig.

Medborgarinitiativet mot trängselavgifter går till riksdagen för behandling. Inititativet nådde målet 50 000 underskrifter på lördagskvällen.

De som skrivit under medborgarinitiativet Stop ruuhkamaksuille (ungefär Stoppa trängselavgifterna) vill avbryta beredningen av de lagar och direktiv som gör det möjligt att införa trängselavgifter.

I initiativet ingår förutom trängselavgifter också andra åtgärder, som vägtullar och zonavgifter.

Regeringens färdplan för fossilfria transporter gör det möjligt att stifta en lag för att införa trängselavgifter. Det här nämns också bland annat i avtalet om markanvändning, boende och trafik i Helsingforsregionen.

Eventuella beslut om att införa trängselavgifter fattas ändå alltid separat i varje stadsregion.

Enligt medborgarinitiativet skulle trängselavgifter diskriminera bilister, särskilt dem som bor i kranskommunerna. Vägtullar skulle ha en negativ effekt bland annat på rörligheten för anställda och göra det mindre lönsamt att arbeta.

Bakom initiativet finns rörelsen Stop autoilijoiden kuritukselle (ungefär Sluta straffa bilisterna), som ordnat bilprotester bland annat i Helsingfors centrum.

Tummen upp av nationalekonomerna, tummen ner av finländarna

Regeringen godkände färdplanen för fossilfria transporter i våras. Den gör det möjligt att införa trängselavgifter för att hantera trafiken i stadsregionerna.

Avgifter bidrar enligt färdplanen till minskad trängsel och rusningstrafik, ger kortare restider och gör trafiksystemet smidigare och säkrare. De kan dessutom bidra till att minska trafikutsläppen i stora stadsregioner, enligt färdplanen.

Enligt en enkät som Ekonomistikone gjorde år 2019 ansåg en klar majoritet av de finländska nationalekonomerna att trängselavgifter är ett effektivt sätt att minska på negativa effekter från trafiken.

Finländarna själva är ändå mer negativt inställda till avgifterna. En enkät som tidningsgruppen Uutissuomalainen gjorde hösten 2020 visade att en majoritet av finländarna motsatte sig trängselavgifter i de stora städerna. 58 procent av dem som svarade var mot avgifterna, medan 30 procent stödde dem.

Källa: STT