Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Det fattas 100 000 långtradarchaufförer i Europa och snart kan problemet nå Finland: "Under 35 år i branschen har jag inte sett så här stora problem"

Uppdaterad 27.10.2021 07:12.
Rekkakuski työssään.
Bildtext Allt färre vill sätta sig bakom ratten på en lastbil – långa nätter långt hemifrån lockar inte

Inom transportbranschen befarar man att också Finland nås av det strul i logistikedjorna som man upplever i Storbritannien.

Du är inne på en nätbutik och klickar runt, ser något du gillar och lägger till det i varukorgen. En leveranstid på någon vecka. Allt låter lätt och smärtfritt, men hur ser verkligheten ut bakom leveranskedjan? 

– Under mina 35 år i branschen har jag aldrig sett så här stora problem i transporten, säger Kai Wicklund, VD för DHL:s finska godstransport på hjul.

Wicklund menar att det fattas närmare 100 000 långtradarchaufförer i Europa. I Finland är det en aning bättre för tillfället, men han betonar att det är just bara för tillfället. 

– När pandemin började gick alla volymer kraftigt ner, då behövdes inte så många chaufförer. Chaufförerna kan inte vänta som vid en taxistolpe, de söker sig till andra branscher, säger Wicklund.

en äldre man i grått går och en kragskjorta
Bildtext Kai Wicklund tycker att chaufförerna är transportföretagets viktigaste visitkort. De träffar kunder och är på så sätt ansiktet utåt.

Också ombudsmannen på Bil- och Transportbranschens arbetarförbund, Juha Ollas, ger en dyster inblick i hur verkligheten ser ut för chaufförerna. 

– Utvecklingen blir värre och värre, chaufförerna blir äldre och äldre. 

Kommer våra paket också i framtiden att hitta fram till närbutikens paketautomat? 

– England är ju ett bra exempel, det finns inte bensin i bensinmackarna. I framtiden kanske det här leder till att det blir sämre urval i matbutikerna. Vi har tagit logistiken för given, säger Kai Wicklund.  

Tidigare har det rapporterats att Storbritannien tampas med för få arbetare inom logistikbranschen, men nu lyfts det fram att det här problemet nu också syns på andra håll. 

Arbetet lockar helt enkelt inte.

– Lönerna är inte så bra att de skulle kompensera den tid du inte är hemma. Unga tycker det är viktigt att vara hemma, och med de här arbetstiderna är det inte möjligt, säger Juho Ollas från transportbranschens arbetarförbund.

en äldre man i glasögon.
Bildtext Juha Ollas tror att unga inte vill köra långtradare för att de hellre är hemma med sin familj.

Problemet är inte direkt nytt. 

– Vi har en längre tid sett att den här bristen kommer att finnas. Man ser det också i Finland, chaufförernas medelålder stiger kraftigt och det kommer inte in lika många unga i branschen som förr, säger Kai Wicklund. 

När Wicklund beskriver vad han ser då han går runt i DHL:s terminal, låter det så här: “Modell äldre män, så som jag själv, 50-plussare”. Han träffar mer sällan på kvinnliga chaufförer. 

"Vi som jobbar på kontor skulle inte heller kunna tänka oss arbeta sådana dagar"

– Förr var det var mer pauser och inte så bråttom, säger Ollas. 

Då andra branscher successivt moderniseras, så händer inte det samma på logistikbranschen, menar Juha Ollas. Humant, det vill han att arbetet ska vara.

Kuvassa ruotsalainen kulkuneuvo on tulossa tyhjennettäväksi.
Bildtext Ett problem som Ollas lyfter fram är att det inte längre finns lika stora lager i butikerna, de förväntar sig leveranser varje dag. Butikerna har minskat på lagerutrymme för att spara pengar, men det här skapar en större tidspress på chaufförerna.

– Att jobba 15 timmar i streck är inte normalt nuförtiden. Vi som jobbar på kontor skulle inte heller kunna tänka oss arbeta sådana dagar, säger Ollas, och vill också lyfta upp att det ofta handlar om att köra om nätterna.

Men på EU-nivå händer saker för att förbättra arbetsvillkoren. EU vill införa bättre arbetstider och sträva efter att lönerna bestäms enligt det land, i vilket chauffören kör.

Det här är ett steg mot det bättre, menar Juha Ollas. Medan DHL:s Kai Wicklund tror att de nya reglerna kan bli svåra att tyda för chaufförerna.

Wicklund anser att chaufförerna borde uppskattas mer av allmänheten.

– Vi brukar säga att chaufförerna är våra viktigaste visitkort – de är de som träffar våra kunder. Vi försöker ta väl hand om dem och förstår att de är en viktigt del av vår helhet.

Diskussion om artikeln