Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

Full fart i Västnyland när fritidsbåtarna tas upp på land – brist på vinterförvaring i huvudstadsregionen

En motorbåt uppe på en truck. En man med ryggen mot kameran följer med. Vinterupptagning av båt.
Bildtext Personalen vid båthotellet i Ingå hinner med 20 till 30 båtar i veckan. Då tvättas båten grundligt och motorn körs med sötvatten och glykol. Under vintern görs diverse servicearbeten och vid behov också målningsjobb och reparationer.

Båtsäsongen har varit lång, men nu vill de flesta ha upp sina båtar på en och samma gång. Det är bråttom för företagare som sköter service och vinterförvaring av fritidsbåtar, i synnerhet som båtägare i huvudstadsregionen söker hallar utanför Ring III.

Båtägarna blir fler och fritidsbåtarna blir större. Det är en så kallad coronaeffekt när vi har tillbringat flera somrar hemma eller i alla fall inom landets gränser. Nu ska alla båtar upp för vintern och många vill förvara sina fritidsbåtar inomhus i torra och gärna också varma lokaler.

För elva år sedan var Hangöbon Guy Sannholm med om att grunda AG Marine och första vintern hade de dåvarande företagarna en hall i Esbo och cirka 40 båtar.

I år tar företaget emot nästan 340 båtar i Hangö, Ekenäs och Esbo. Hallen i frihamnen i Hangö är störst med rum för 200 båtar.

I Hangö har man dessutom specialiserat sig på stora fritidsbåtar, något Guy Sannholm har märkt att blivit vanligare.

Båtar som står på pallar inne i en stor hall. Vinterförvaring av båtar.
Bildtext Stora båtar samsas med medelstora. Några små båtar finns just inte alls i hallen i Hangö.

– Fritidsbåtarna blir hela tiden större och vi har satsat på holländska hydraulvagnar som gör att vi kan lyfta upp till 60 ton, vilket betyder båtar som är närmare 80 fot långa.

En båttrailer inne i en hall.
Bildtext Den här båttrailern används till mindre båtar. Det behövs rejälare utrustning för att få de större båtarna upp ur vattnet och in i den varma hallen.

Lång båtsäsong men också blåst bidrar till sen vinterförvaring

Det som varit speciellt i år är den långa båtsäsongen.

– I synnerhet den här säsongen har båtägarna hämtat sin båtar ganska sent och så har det blåst mer eller mindre alla dagar i tre veckor. Det betyder att båtupptagningen tar mera tid, man får ta det mera försiktigt när det stormar, säger Guy Sannholm.

Guy Sannholm, en man med keps och solglasögon står utanför en stor hall bredvid en båt som står på pallar.
Bildtext Solen bjöd på några värmande strålar, men det blåste rejält också den dagen Yle Västnyland träffade Guy Sannholm.

I våras när Yle Västnyland gjorde reportage om bristen på båtplatser, i synnerhet i de kommunala hamnarna, visade det sig att många skaffar båt först och först sedan börjar de leta efter en båtplats.

Guy Sannholm har varit med om liknande vad gäller vinterförvaring.

– Några hör av sig och berättar att de funderar på att köpa båt. De frågar om det är möjligt att förvara den och till vilken kostnad, men varje höst har vi också sådana som nästan glömt att de har en båt.

Artikeln fortsätter efter arenaklippet.

Ny hall togs i bruk i Ingå i fjol och en till planeras

I fiskehamnen i Ingå äger Helsingforsbon Kristian Räme två stora hallar. Han köpte hallarna och företaget i början av år 2020 och den andra hallen togs i bruk samma höst.

En medelstor motorbåt uppe på en truck. Bakom en stor hall där båtar förvaras.
Bildtext I bakgrunden de två stora hallarna som finns i slutet av Fiskehamnsvägen i Ingå. Båten på trucken är cirka tio meter lång.

Det betyder 5 000 kvadratmeter golvyta, men nästan 80 000 i kubik. Båtförvaringen i Ingå, som går under namnet Inkoon venehotelli använder sig nämligen av hallens väggar och höjd.

Båtarna placeras på hyllor i fem våningar. Det finns plats för mer än 400 mellanstora båtar.

Båtar i långa rader på hyllor. Flera våningar. En del av båtarna är intäckta i genomskinlig plast.
Bildtext Båtar i långa rader och flera våningar. De båtar som är intäckta i genomskinlig plast är färdiga för vinterns törnrosasömn.

Än så länge är den nyaste hallen ganska tom, också Rämes kunder vill ha sina båtar i havet så länge som möjligt, men de första båtarna togs upp redan i augusti.

I slutet av oktober märks det ändå att det är den mest hektiska tiden på hösten. Båtar tvättas med högtryckstvätt, en lyfts upp från vattnet och förs med en blå truck till ett ställe där den ska tvättas.

Innan trucken kör i väg med båten granskas och fotograferas båtens botten.

Artikeln fortsätter efter arenaklippet.

– Vi gör en konditionsgranskning för varje båt vi tar upp, förklarar Kristian Räme.

Det betyder också att båtägaren får se hur båten ser ut när den tas upp från vattnet, utan att själv vara tvungen att vara på plats.

– Hos oss ingår att båtens botten, drev och skrov tvättas ordentligt innan den tas in i hallen. Vi kör också motorn med sötvatten och glykol. Många vill också ha motorservice och kanske också målning av båten.

Service, reparationer och målningsjobb sköts under vintern. I båthotellet i Ingå jobbar tio personer året runt.

Hårdare konkurrens men bra läge både ekonomiskt och geografiskt

I Västnyland finns det allt från enmansföretag med en hall eller kanske en tom ladugård till stora firmor med enorma hektarhallar på flera olika orter.

– Konkurrensen har blivit hårdare, vilket betyder att priserna kanske har sjunkit lite på senare år, säger Guy Sannholm i Hangö.

Han tillägger ändå att läget är stabilt i synnerhet som företaget har en bra personal.

Båtar i vinterförvaring, inne i en stor hall.
Bildtext Med bra och motiverad personal kommer man långt, konstaterar både Guy Sannholm i Hangö och Kristian Räme i Ingå. Bilden är från Hangö.

– Det är inte alltid så lätt att hitta bra personal i båtbranschen så med rätt utrustning klarar vi oss ganska bra.

Merparten av båtarna som förvaras i varm hall i Hangö ägs av folk från huvudstadsregionen, säger Guy Sannholm.

Så är också fallet i Ingå, vilket rent geografiskt är ganska nära Kyrkslätt, Esbo, Grankulla, Vanda och Helsingfors.

– Men vi har också kunder från Västnyland. Båtägare som har stugor i skärgården uppskattar att de kan föra in sina båtar så sent som möjligt och också få ut dem så tidigt som möjligt på våren, säger Kristian Räme.

Stora fendertar som hänger utanför en jättestor båt.
Bildtext Det blir lätt prat om pengar när det pratas och skrivs om båtar och båtliv. Det som en del ser som stora problem ser andra som stor njutning, tänkte landkrabban som besökte några båthallar i Västnyland. Men visst är många båtar vackra, eller hur?

Kristian Räme, företagare för båthotellet i Ingå, konstaterar att man inte blir rik på att sköta andras båtar men att läget är stabilt och efterfrågan på förvaringsplatser är god.

– Vi har plats här för en tredje hall, säger Kristian Räme som tror att den kommer att byggas inom ett par år.

Dyra hyror i huvudstadsregionen, men prisskillnaden liten också västerut

Ludvig Liljequist bor i Helsingfors men familjen har stuga i den västnyländska skärgården, närmare bestämt i Sjundeå. Hans båt förvaras i en hall i fiskehamnen i Ingå eller rättare sagt; den kommer att förvaras där. Än så länge är båten i aktivt bruk, säger Ludvig Liljequist i slutet av oktober.

– Jag körde med den senast i morse, säger Liljequist som vill förlänga båtsäsongen så länge som möjligt och därför sköter jobbresorna med båt.

Båten beskriver han som en allvädersbåt eller plåtbåt med hytt.

Att hitta en bra vinterförvaring för motorbåten var inte helt lätt, säger Ludvig Liljequist som alltså hyr in sig i Kristian Rämes båthotell.

– Det har blivit svårare och svårare och i synnerhet i huvudstadsregionen har planläggning och annat sett till att det inte finns så hemskt mycket förvaringsplatser, åtminstone i sådana som skulle vara någorlunda vettigt prissatta, säger Ludvig Liljequist.

En stor hall med båtar som förvaras längs väggarna i hyllor i flera våningar.
Bildtext Det är brist på stora båthallar i Helsingfors med omnejd. Bilden är från Ingå båthotell.

Enligt Ludvig Liljequist är prisnivån i Ingå ganska nära det han skulle få betala i huvudstadsregionen, men han hänvisar då till att Ingå ligger ganska nära Helsingfors.

– Man får nog söka sig ganska långt bort från Helsingfors för att det ska vara en stor skillnad i pris, säger Liljequist och tillägger att han då förlorar fördelen med att ha nära till stugan.

– Det finns ett grymt tryck på förvaringsplatser och det syns i priset, konstaterar Ludvig Liljequist, som räknar med att han får betala mellan 2 000 och 2 500 euro per år, beroende på hur mycket service och extra arbeten som läggs på båten när den är i vintervila.