Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Fredagsrusningen kan vara ett minne blott efter coronan – många jobbar hemifrån dagarna kring veckoslutet

Korsningen av Nylandsgatan och Tavasgatan i Åbo.
Bildtext Färre bilister har varit i farten på fredagar under coronaepidemin.

I takt med att många har återgått till sina arbetsplatser inne i Åbo centrum efter månader av distansarbete har också trafikstockningarna återvänt till Åbos mest trafikerade gator och korsningar. Mängden trafik är ändå något lägre än innan coronaepidemin.

För ett år sedan var många bilister nöjda med den minskade trängseln i Åbotrafiken. Att ta sig till jobbet med bil gick smidigare då många jobbade hemifrån.

Nu håller trafikmängden på att återhämta sig - men bara delvis, menar Jaakko Klang som är trafiksäkerhetsingenjör vid Närings-, trafik- och miljöcentralen i Egentliga Finland.

Enligt Klang är mängden trafik just nu ungefär fyra procent under vad som uppmättes före coronaepidemin.

Klang tror också att en del kommer att fortsätta arbeta på distans åtminstone några dagar i veckan också efter att epidemin är förbi.

Jaakko Klang Turussa
Bildtext Enligt Jaakko Klang har distansarbetet lett till avsevärt färre trafikstockningar i Åbotrafiken.

Speciellt på måndagar och fredagar har man märkt av att arbetspendlingen har minskat. Det verkar alltså som att ganska många trivs på hemmakontoret under dagarna precis före och efter veckoslutet.

En del börjar också jobbdagen hemma och tar sig sedan till arbetsplatsen under lunchen. Enligt Klang leder det här fenomenet till avsevärt färre trafikstockningar under de vanligtvis stressiga rusningstiderna i trafiken.

Bussåkandet har ökat med 10 procent

Sirpa Korte, som är chef för Åboregionens kollektivtrafik Föli, menar att återgången till arbetsplatserna också syns i busstrafiken. Korte berättar nöjt att det just nu är tio procent fler resenärer i busstrafiken än för ett år sedan.

Kollektivtrafikchef Sirpa Korte står i röd jacka framför den gula Fölibussen.
Bildtext Sirpa Korte är chef för Åboregionens kollektivtrafik Föli.

Enligt henne har den ökade passagerarmängden nu börjat leda till att det tar längre för bussarna att genomföra sina rutter. Därför skulle hon gärna se fler körfält för bussar i Åbotrafiken.

Artikeln är baserad på Perjantairuuhkat voivat olla muisto vain – koronan jälkeen työt rytmitetään uudella tavalla, skriven av Lassi Lähteenmäki. Översättningen har gjorts av Carl Fahllund.