Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Säkerhetsbältet räddar liv – olycksutredare uppmanar bilister att inte "lura" bilens säkerhetsanordningar med liten attiralj

En svart, platt bricka i en hand.
Bildtext Den här typen av brickor används i trafiken, vilket oroar olycksutredningsledare Tapio Heiskanen.

Den lilla, svarta attiraljen kan se ofarlig ut. Men i år har den varit en bidragande orsak i trafikolyckor med dödlig utgång. Det säger olycksutredare Tapio Heiskanen i Åbo.

I två olyckor med dödligt utfall har personen inte använt säkerhetsbälte, utan har istället pluggat i en liten bricka i säkerhetsbältets låsmekanism för att förhindra att bilen tjuter under färden. I många bilar hörs ett varningsljud om säkerhetsbältet inte är påkopplat och med hjälp av attiraljen slipper bilisten ljudet. 

Tapio Heiskanen jobbar som olycksutredare på Institutet för olycksinformation samt som ledande expert på Destia. Heiskanen kan inte berätta var i Finland de här olyckorna har skett och understryker att det är frågan om hans egna observationer.

– Men det är oroväckande att de här hittas bland bilister, säger Heiskanen.

Profilbild på Tapio Heiskanen.
Bildtext Tapio Heiskanen.

"Offrets liv skulle kanske ha kunnat räddas, om hen inte skulle ha använt sig av mojängen"

Den här typen av attiraljer har använts inom yrkestrafiken, då det tidigare var tillåtet att köra utan säkerhetsbälte inom vissa yrkesgrupper. Brickan har exempelvis använts på besiktningsstationer. 

Enligt Heiskanen är det ändå oroväckande att de här brickorna används av vanliga bilister. 

– Det är frustrerande att de har hittats i samband med dödsolyckor i Finland. I de här olyckorna skulle offren antagligen ha klarat sig om de inte skulle ha använt sig av brickan, säger Heiskanen. 

Speciellt unga män slarvar med säkerhetsbältet

Enligt Trafikskyddet skulle en av tre personer som dog i trafiken år 2019 kunna ha räddats, om de hade spänt fast säkerhetsbältet. Enligt Olycksfallsinstitutet hade nästan hälften av de som dog i trafiken år 2019 inte säkerhetsbältet på. 

Den grupp som oftast gör sig skyldiga till slarv med säkerhetsbältet är unga män i åldern 15 till 24 år.

De flesta som sitter i framsätet använder säkerhetsbälte, men enligt Trafikskyddet slarvar var tionde person med att använda säkerhetsbälte i baksätet. Men det här är farligt på flera olika sätt, eftersom det då finns en risk för att passageraren flyger på de som sitter på frambänken om olyckan är framme.   

Enligt Heiskanen är det olagligt att använda brickan då man kör i trafiken, eftersom man enligt lagen ska använda säkerhetsbälte. 

– Alla måste ha säkerhetsbältet på då bilen rör sig. Det är inte i sig olagligt att importera den här brickan, men det lönar sig att fundera två gånger innan du beställer en sådan. För om du har en i bilen så finns det en risk för att du använder den, säger Heiskanen.