Hoppa till huvudinnehåll

Östnyland

Planeringen av Östbanan framskrider – staten godkände grundandet av projektbolag

Bild tagen från bro över tågbana. Ett tåg kommer susande mot åskådaren.
Bildtext Det kommer att gå många år innan tåget susar fram genom Östnyland. Arkivbild.

Arbetet med att bilda projektbolaget som ska planera Östbanan går framåt.

Statsrådet beslutade i dag, torsdag, att bemyndiga Kommunikationsministeriet att bilda det nya, delvis statsägda aktiebolaget för planeringen av Östbanan.

Kommunikationsministeriet kan underteckna avtalet om bolagsbildning och andra handlingar som hänför sig till bildningen, och på statens vägnar teckna aktier i aktiebolaget.

Finska staten förbinder sig att kapitalisera bolaget i enlighet med villkoren i delägaravtalet till ett belopp av högst 40,29 miljoner euro.

Beredningen har gått framåt längs med året. I januari i år förordade det finanspolitiska ministerutskottet att den östliga sträckningen av spårtrafikinvesteringen ska främjas.

I maj enades statens och kommunernas förhandlare om att bilda projektbolaget och i september förordade finanspolitiska ministerutskottet en bildning av projektbolaget.

Projektbolaget i fråga ska planera Östbanan, alltså spårprojektet som gäller linjen Flygbanan-Borgå-Kouvola, och även finansiera planeringen fram till byggstarten.

Planeringen av Östbanan kan ta upp till tio år. Efter det här ska ytterligare ett projektbolag bildas för att sköta om att planerna blir av och banan byggs.

Vad händer nu?

Projektbolaget för Östbanan bildas när tiden för att söka ändring i kommunernas beslut har löpt ut.

En förutsättning för att bilda bolaget är att finska statens finansieringsförbindelse vid bildandet utgör högst 51 procent av det totala beloppet av finansieringsförbindelserna. Resten av pengarna kommer i huvudsak från kommunerna som är med i projektet.

Eventuella processer för ändringssökande kan påverka tidsramarna för bildandet av bolaget, och därför går det inte att säga exakt när det blir till.