Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

En skadad i krock med tåg i Pedersöre – "Ingenting har gjorts" säger Jan Portin som tidigare krockade i samma plankorsning

Från 2021
Uppdaterad 29.10.2021 13:45.
En paketbil som har träffats av ett tåg står bredvid tågrälsen
Bild: Läsarbild/Jan Portin

En skåpbil och ett godståg har krockat vid plankorsningen mellan Sandsund och Storsandsund i Pedersöre.

Räddningsverket fick larm om olyckan strax före klockan sju. Fem enheter skickades till platsen och räddningsarbetet pågår som bäst.

Godståget kom från Jakobstadshållet och körde in i sidan på skåpbilen som färdades med tåget tills tåget stannade.

Skåpbilsföraren fick förstavård på plats och hen fördes sedan vidare för fortsatt vård.

Olycksplats där en paketbil har krockat med en tåg.
Bild: Läsarbild/Jan Portin

Motion om bommar inlämnad

I Pedersöre har en motion lämnats in om att kommunen igen ska utreda om det är möjligt att bygga bommar i plankorsningen i Storsandsund.

Det har skett flera allvarliga olyckor vid järnvägsöverfarten,

Just nu byggs plankorsningen om för att göras tryggare, men några bommar är inte aktuella.

Ansvaret för korsningen ligger på Trafikledsverket och kommunen har länge förhandlat med verket i det här ärendet.

Trafikledsverket har tidigare sagt att bommar skulle kosta 250 000 euro, kommunen har varit villig att gå in med 50 000 euro. Men Trafikledsverket har inte varit med på noterna.

Jan Portin står vid en plankorsning i Pedersöre.
Bildtext Jan Portin var själv med om en krock vid samma plankorsning år 2016.
Bild: Ulrika Stagnäs-Lund

Tre olyckor på sex år i samma plankorsning

Jan Portin var en av de första personerna på plats efter att krocken hade inträffat. Han var själv med om en krock i samma plankorsning år 2016.

Portin är rätt kritisk till att ingenting har gjorts för att förbättra säkerheten sedan dess.

– Det har skett tre olyckor på sex år, säger Portin till Svenska Yle.

Vad tänkte du när då såg att en till olycka hade skett på samma plats?

– Jag insåg ganska snabbt att något hade hänt, tåget ska normalt inte stanna på det där viset. Jag ringde genast 112 och körde dit och såg att en skåpbil låg i diket. Det var att kolla att killen som körde bilen var okej, man hinner inte fundera så mycket utan bara se till att få personal dit som kan hjälpa.

Portin tror inte på att säkerheten blir avsevärt mycket bättre bara för att det byggs en ny övergång där spåret rätas ut.

– Det är på gång att göra en ny väg men den gamla övergången är fortfarande i bruk. Den nya ska vara rakare, de påstår att den ska vara säkrare men den är fortfarande obevakad.

Portin efterlyser bommar.

– Alla här är mer eller mindre övertygade om att det behövs bommar, det är enda alternativet. Men ingenting har gjorts för att förbättra säkerheten, ingenting, säger Portin som befarar att det kommer att ske fler olyckor på samma plats.