Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

Snöröjningen kan bli ett bekymmer för de västnyländska kommunerna – Sjundeå fick i år kämpa extra hårt för att hitta snöröjare

Uppdaterad 15.11.2021 10:34.
Traktor med snöplog som sprutar snö.
Bildtext Snart är vintern här och då gäller det att vara förberedd. Av de västnyländska kommunerna är det endast Sjundeå som ännu inte lyckats göra avtal med snöröjare inför den kommande säsongen.

Snöröjning på entreprenad är ingen dans på rosor. Det gäller att vara på alerten och redo att rycka ut när som helst under dygnet. Kommer det bara lite snö kan förtjänsten bli minimal men snöar det massor kan det hända att arbetsbördan blir oändligt stor.

Kommunerna i Västnyland har i allt högre grad ändå infört en garantisumma för de entreprenörer som debiterar enligt arbetstid eller sträcka. Det innebär att entreprenörerna får en grundersättning också om det inte skulle snöa alls.

Det här systemet använder också företaget Terranor som sedan september sköter vägunderhållet på de statliga vägarna i Västnyland.

– Jo, det strävar vi efter i våra kontrakt. Annars lider ju entreprenören jättemycket av en snöfattig vinter, säger Kristian Häggroth, arbetsledare på Terranor i Raseborgsområdet.

Lumiaura lanaa tietä sankassa lumipyryssä.
Bildtext Underhållet på stamvägarna och riksvägarna sköts som helhetsupphandlingar.

Underhållet på stamvägarna och riksvägarna sköts däremot som helhetsupphandlingar där allt underhåll under hela året ingår i en på förhand fastslagen summa, oberoende av väder och vind.

Snöröjningen som faller på kommunernas axlar sköts på lite olika sätt i de olika kommunerna i Västnyland. Städerna har i regel en egen maskinpark och personal som sköter centrumområden medan de mer perifera områdena plogas av lokala entreprenörer som slutit upp avtal antingen direkt med kommunen eller med en huvudentreprenör.

Också på Terranor varierar villkoren åtminstone i någon mån enligt hur parterna kommit överens. På vissa områden har det varit svårare att hitta villiga entreprenörer och då finns det förstås större möjlighet att förhandla, säger Kristian Häggroth på Terranor:

– Finns det bara en som är intresserad av en viss sträcka så har ju den entreprenören bättre möjligheter att diktera priset. Vi kan ju inte lämna oplogat heller, säger Kristian Häggroth.

Sjundeå fick bråttom

I Sjundeå var det i början av november ännu oklart vem eller vilka som ska sköta om vinterunderhållet i de centrala delarna av kommunen.

Sjundeås tekniska chef Markus Moisio.
Bildtext Markus Moisio fick sätta i en extra växel för att hitta entreprenörer för vintersäsongen 2021-2022.

Den 15 november kunde Sjundeås tekniska direktör Markus Moisio ändå ge besked om att snöröjningen sköts av fem entreprenörer och av kommunens egna anställda.

Orsaken till fördröjningen är att avtalet med den tidigare entreprenören hävdes i september i år. Kommunen ska konkurrensutsätta underhållet i sin helhet under våren 2022 men för den annalkande säsongen gjorde man nu upp kortvariga serviceavtal. I den offentliga upphandlingen fick kommunen endast ett anbud, vilket till sitt pris var avsevärt högre än tidigare avtal. Offerten överskred också det nationella tröskelvärdet för små anskaffningar vilket gjorde att kommunen sedan upphandlade direkt med ett antal entreprenörer.

Sämre förtjänst

I grannkommunen Ingå har vägunderhållet redan för flera år sedan utlokaliserats till Uleåborgsföretaget Alltime (tidigare VRJ-Service) som i sin tur gör upp kontrakt med lokala entreprenörer som sköter jobbet i praktiken.

Mårten Lindberg framför kommungården i Ingå. Köpcentret Strand syns i bakgrunden.
Bildtext Mårten Lindberg tycker om att ploga snö och har personligen inget emot att stiga upp varje natt för att kolla vädret. Däremot har han förståelse för att alla inte har samma inställning.

Ingåbon Mårten Lindberg har plogat snö i Ingå sedan 1988 men han säger att förtjänsten blivit sämre. Genom sitt företag Inkoon maanrakennus sköter han vägunderhållet året om i Ingå kyrkby. Alltime är uppdragsgivare.

Om inte annat så får man skäll

― Mårten Lindberg, snöröjare

– Kostnadsbilden blir sämre hela tiden . Kraven stiger, bränslekostnaderna stiger och arbetskostnaderna stiger medan den ekonomiska kompensationen inte alls stiger, säger Mårten Lindberg.

"Modern slavgöra"

Han förstår bra att det blivit svårare att hitta villiga entreprenörer som ställer upp under dygnets alla tider.

– Det är obekväma arbetstider och dåligt betalt och om inte annat så får man skäll.

Av samma åsikt är Ingåbon Karl Åberg som bestämt sig för att inte alls ploga snö på kommunala eller statliga vägar.

– Snöröjning för kommunerna är modern slavgöra, säger Karl Åberg och påpekar att bränsleförbrukningen kan kosta upp till 30 euro i timmen.

Räknar man med kostnader för utrustning och lön växer summan och enligt Åberg borde ersättningen för snöröjning vara minst hundra euro i timmen.

Utgifter i miljonklassen

Företagarna önskar en högre ersättning men faktum är att kommuner och städer pungar ut med ansenliga summor för vinterunderhåll. Det förändrade klimatet och de milda blöta vintrarna tär därtill extra hårt på vägkonstruktionerna.

– Jag tror att förra vintern var den dyraste någonsin beträffande vinterunderhållet för Raseborgs stad, säger Piia Nordström, chef för samhällsteknik på Raseborgs stad.

Hon uppger att förra säsongens vägunderhåll kostade staden omkring 1,4 miljoner euro.

Piia Nordström utanför stadshuset i Ekenäs.
Bildtext Raseborgs samhällstekniska chef Piia Nordström börjar inom kort jobba som kommuningenjör i Ingå.

Sover med ena ögat öppet

Raseborg är uppdelat i omkring 20 entreprenadområden av vilka endast två sköts av stadens egen personalstyrka, det vill säga Karis centrum och Ekenäs centrum. De övriga områdena sköts av entreprenörer. Olika gator och vägar har olika klassificering och prioritetsordning. Entreprenörerna avgör inte själv när och om de plogar utan de kallas på jobb av stadens arbetsledare.

– Vi har alltid en person som sover med ena ögat öppet från november till påsk, säger Piia Nordström skämtsamt.

Efter den här säsongen löper de nuvarande avtalen ut i Raseborg och nästa upphandlingsrunda sker under våren. I nuvarande avtal finns inga garantisummor men nog en beredskapsersättning. Nordström säger att staden noggrant måste överväga hur avtalen skrivs eftersom vintrarna nuförtiden kan se ut nästan hur som helst.

– Snöröjningsarbetet är inte lika lockande som det varit. Vintrarna är korta och våta, ibland helt utan snö och variationerna är stora. Om det inte kommer någon snö är det ingen bra affär för entreprenörerna. Staden måste vara med och dela på risken, säger Nordström.

Lugnt i Lojo

Också i Lojo sköts vägunderhållet både med hjälp av entreprenörer och stadens egna anställda. I huvudsak sköts stadskärnan av egen personal och egen maskinpark medan de nyare stadsdelarna sköts av entreprenörer med helhetsansvar över vägunderhållet både sommar- och vintertid. Entreprenörerna erhåller samma ersättning oberoende av om det snöar mycket eller litet.

– På lång sikt jämnar det väl ut sig, säger vägmästare Roger Falck på Lojo stad.

Han tycker inte det varit särskilt svårt att hitta lämpliga entreprenörer.

– Många är sådana som vi anlitat redan i många år. Ingen som har en maskinpark vill ha den att stå stilla i onödan, säger Falck.

Alla måste vara friska

Däremot upplever han att det är ett problem ifall någon insjuknar eller en maskin går sönder. Det finns väldigt lite spelrum om något oförutsätt inträffar. Och är vägarna inte plogade i tid får Falck minsann veta av det.

– Vi har 46 000 invånare som ser till att vi nog får veta om vägunderhållet är dåligt skött, säger Falck.

Texten uppdaterades 15.11 klockan 10.35 med uppgifter om att Sjundeå kommun har lyckats hitta entreprenörer för vinterunderhållet.