Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

Fem taxichaufförer vägrade köra hem Maria – problemen med nya färdcentralen i Esbo gör att äldre inte vågar röra på sig

Äldre kvinna som håller en mobiltelefon mot öra.
Bildtext Maria åkte innan färdcentralen startade med samma taxichaufför, men han vill inte köra för färdcentralen.

Äldre som har rätt till färdtjänst stannar hemma eller betalar fullt pris för vanlig taxi på grund av problem med färdcentralen i Esbo. Svenska Yle har pratat med flera färdtjänstanvändare som lever i osäkerhet kring när taxin kommer och om den hittar rätt. "Jag är så arg eftersom jag vill röra mig som en frisk normal människa", säger Anneli Helala som under det gamla färdtjänstsystemet använde alla resor hon hade rätt till varje månad.

Anneli Helala har tre gånger beställt taxi via färdcentralen. Och de erfarenheterna gör att hon hellre beställer vanlig taxi och betalar fullt pris.

Hon bor i ett seniorhus i Esbo i en lägenhet anpassad för rullstol. Hon behöver en rollator för att kunna röra sig. Hon berättar att hon har grym värk i ryggen och har skadat sina knän då hon fallit i hemmet.  

– Tidigare när Lähitaksi hade hand om färdtjänsten använde jag samtliga 18 resor varje månad. Jag ansökte i början av året om rätt till bekant taxi från Esbo stad, men fick det inte. 

Bekant taxi betyder att kunden får åka med samma chaufför och bil varje gång, om det går. 

Taxin körde till fel köpcenter

Tre gånger har hon beställt skjuts via färdcentralen. 

Första gången gick det bra men andra gången hittade taxibilen inte henne när hon skulle åka hem från köpcentret Esbo torg.

– Taxichauffören ringde och frågade var jag är, varpå jag svarade att jag är på den plats dit skjutsen är beställd. Jag var i parkeringshallen vid hissarna och då sa han att där är han också, men jag såg ingen taxi. Det visade sig att han var i köpcentret Entresses parkeringshall.

Helala tror att missen beror på att någon i färdcentralen skrivit in fel adress för var hon ska plockas upp.

Takseja elielin aukion taksitolpalla.
Bildtext Anneli Helala har beställt vanlig taxi till fullt pris eftersom hon inte litar på färdtjänsten.

"Jag är så arg eftersom jag vill röra mig som en frisk normal människa"

Den tredje gången hon beställde taxi via färdcentralen var när hennes rollator skulle repareras vid hjälpmedelscentralen vid Esbo sjukhus. Också den gången körde taxin till fel ställe när hon skulle åka hem. Taxin var vid Jorvs sjukhus, som ligger bredvid Esbo sjukhus.

Hon vill använda färdcentralen men vågar inte efter dessa erfarenheter. Istället har hon beställt vanlig taxi och betalat allting ur egen ficka.

– Jag är så arg eftersom jag vill röra mig som en frisk normal människa. En normal människa väntar inte på bussen i 60 minuter. Färdcentralens instruktioner är vanvettiga och centralen söker den möjligast billiga bilen som kan vara 20 kilometer långt borta.

Vad är en färdcentral?

Färdcentralen i Esbo körde i gång i början av februari 2021.

Centralen förmedlar fordon till dem som beviljats färdtjänst, som personer med funktionsnedsättning eller äldre.

Centralen har avtal med nio taxiföretag som kör dagtid.

Dessutom har hundratals taxiföretag avtal med färdcentralen, men företagens bilar är inte hela tiden reserverade för färdtjänsten.

Marias taxichaufför slutade på grund av färdcentralen

Maria, som inte vill framträda med efternamn, har MS och en skada i ryggen. Hon behöver rollator för att gå och använder färdtjänst flera gånger i veckan.

Innan färdcentralen skapades åkte hon med samma taxichaufför enligt modellen med bekant taxi, men chauffören vill inte köra för färdcentralen.

– Han körde några gånger men tyckte systemet var så invecklat då han måste mata in olika uppgifter i datorn och navigatorn. Det gamla systemet med ett färdtjänstkort var lättare då det räckte med att dra kortet genom maskinen. Och så tjänar han så lite med att köra för färdcentralen att det inte lönar sig, säger Maria.

Fem chaufförer avvisade Marias beställning

Ett exempel på när färdtjänsten inte fungerar som den ska var när Maria försökte beställa en taxi hem till Mattby i Esbo från Helsingfors centrum en sen fredagskväll.

– Ingen bil kom och efter en halvtimme ringde jag på nytt. Färdcentralen meddelade att man söker efter en bil men fem chaufförer har redan avvisat beställningen. Då sade jag att jag inhiberar min beställning och tar en vanlig taxi för jag vill hem.

Då sade jag att jag inhiberar min beställning och tar en vanlig taxi för jag vill hem.

Det här betydde att skjutsen hem blev 40 euro dyrare för Maria. Resan hem med vanlig taxi kostade 43 euro medan samma resa som färdtjänst kostar 2,80 euro.

– När jag beställde en vanlig taxi via Lähitaksi kom den på fem minuter.

Äldre kvinna som håller i Esbo stads färdtjänstkort.
Bildtext Maria visar sitt gamla färdtjänstkort som hon använde innan färdcentralen. Hon säger att det gamla systemet var mycket bättre.

"Svårt att jobba då man aldrig kan vara säker på när taxin kommer"

Marko Hento åker dagligen färdtjänst, mest på grund av jobbet. Han säger att det är svårt att jobba då man aldrig kan vara säker på när taxin kommer.

Enligt Hento har det billiga priset som taxiföretagarna kör för lett till sämre service.

– Det är inte sällsynt att jag får vänta i en halvtimme eller en timme på en bil. De som kör för färdcentralen har inga andra alternativ.

En kväll beställde han en taxi via färdcentralen till Ikea i Esbo, men ingen bil fanns tillgänglig. Det slutade med att han ringde en bekant taxichaufför som körde hem honom. 

Bekant skaffade dyrare lyftanordning men fick inte avtal med färdcentralen

Hento väger 270 kg och tillsammans med sin elmoped blir vikten 480 kg. Dessutom har han ofta också en rullstol med sig. Det är få taxibilar han kan åka med då vikten ställer höga krav på lyftanordningen.

– Tidigare åkte jag i en bekants taxi. Han skaffade en dyrare lyftanordning för att jag skulle kunna åka med honom. Men han fick inte avtal med färdcentralen fastän han deltog i upphandlingen, säger Hento.

"Vissa blir förargade när man påpekar hur de ska köra"

En auditering av färdcentralen visade att det finns brister när det gäller kunskaper i finska och lokalkännedom bland de taxichaufförerna som kör färdtjänst i Esbo.

Maria åkte en gång med en chaufför som hade problem med att hitta till Bulevarden så hon fick "dirigera från bakbänken".

Maija Saavalainen använder färdtjänsten minst några gånger i veckan och berättar också att hon ibland agerat navigator på bakbänken.

– Vissa blir förargade när man påpekar hur de ska köra, säger hon.

Ratt och taxamätare inne i en taxibil.
Bildtext 35 procent anser att chaufförernas lokalkännedom inte är på en tillräcklig nivå, visade en auditeringsrapport av färdcentralen.

Ett litet ärende i affären kan kosta en extra resa

Saavalainen, som använder rullstol, rör på sig mindre än tidigare på grund av de svårigheter hon haft med färdcentralen.   

– Det är krångligt att beställa och sedan vet man inte när bilen kommer. 

Färdcentralens regler om att ett stopp på längre än tio minuter räknas som en ny resa begränsar hennes möjligheter att röra på sig.

– Tidigare var det möjligt att sköta ett litet ärende i affären men nu lönar det sig inte eftersom en extra resa då dras av. I så fall använder jag i princip två resor för en resa, säger hon.

– Ibland vill jag på hemvägen stanna i köpcentret Sello, som ligger 300 meter från hemmet men om jag inte angett det på förhand går det inte. 

"Största delen av användarna har inte den digitala kunskap som krävs"

Tidigare har Saavalainen sommartid tagit en omväg för att beundra landskapet men det går inte längre.

– Då kunde man be taxin köra en lite längre sträcka via havet för att se på utsikten. Men numera är det inte tillåtet. Resan ska gå den rakaste vägen längs med motorvägen och där finns inte mycket att titta på.

Då kunde man be taxin köra en lite längre sträcka via havet för att se på utsikten. Men numera är det inte tillåtet.

Färdcentralen fick redan innan starten kritik av användarna för att deras synpunkter inte ha beaktats.

– De som har skapat färdcentralens system verkar ha utgått från att alla beställer taxi via en applikation i telefonen. Men största delen av färdcentralens användare har inte den digitala kunskap som krävs, säger Anneli Iltanen som sitter i styrelsen för synskadade i Helsingfors och Nyland.

Hon misstänker att det inte funnits beredskap för att den överlägset största delen av beställningarna görs per telefon och inte via applikationen.

"Leder till att vissa inte vågar använda färdtjänsten"

Iltanen var med i en grupp av klienter som fick utveckla färdcentralen innan verksamheten startade, men upplever att kritik förbjöds.

– Staden hörde oss men lyssnade inte, säger hon.

– För staden verkar det viktigaste vara att färdcentralen i medeltal svarar snabbt när man beställer taxi. Men det har ingen betydelse då man inte på förhand kan veta om någon svarar inom en minut, 15 minuter eller 30 minuter. Det leder till att vissa inte vågar använda färdtjänsten eller om de vågar finns ändå rädslan hela tiden där om att färdtjänsten inte fungerar, säger Iltanen.

Svenska Yle har inte fått tag på färdcentralens operatör FCG Smart Transportation Oy för en intervju.