Jättefiasko för Valtteri Bottas – finländarens race förstördes i första kurvorna, Verstappen flög förbi till komfortabel seger
Valtteri Bottas var lördagens stora utropstecken tack vare en supertid i kvalet. I dagens mexikanska GP var han ute ur tätstriden efter två kurvor. Max Verstappen körde till en fullständigt ohotad seger – Kimi Räikkönen var loppets enda finländska poängplockare.
Valtteri Bottas gav ett starkt formbesked i kvalet och förhoppningarna om säsongens andra GP-seger levde då finländaren fick starta från den första rutan i Mexiko.
Men det mesta gick snett för Mercedesföraren efter att startlamporna släckts.
Samtidigt som Bottas gasade jämsides med stallkamraten Lewis Hamilton i starten fick Max Verstappen gott om utrymme att passera tätduon från yttersidan. Holländaren bromsade senare än de andra i den första kurvan och skapade sig snabbt en trygg ledning.
– Allt handlade om att bromsa så sent som möjligt. Jag hölls på banan, gick från trea till etta och det lade grunden för mitt race då jag kunde fokusera på eget körande, säger Verstappen i segerintervjun efteråt.
Verstappen stod för en av säsongens mest dominanta uppvisningar och VM-ledarens seger var aldrig i fara.
Ingenting fungerade för Bottas
Den jobbiga första kurvan skulle följas upp av ännu deppigare andra kurva för Bottas. Finländaren spinnade runt efter att Daniel Ricciardo knuffat till hans bakdäck och plötsligt var Bottas 18:e.
Bottas spelade en statistroll i resten av racet och kunde inte ens hota om en poängplats. Till råga på allt gjorde stallet ett totalt misslyckat depåstopp på runt tolv sekunder, som försvårade finländarens lopp ytterligare.
Under de fyra senaste loppen i Mexiko har den som startat från den första rutan aldrig tagit sig till pallen.
På slutet blev det ytterligare två stopp för Bottas i jakten på det snabbaste varvet. Finländaren lyckades också köra det snabbaste varvet, men var bara 15:e i mål.
– Det var en ganska speciell tävling. Efter att ha snurrat runt i det första varvet var det svårt. Motorn och bromsarna överhettades lätt och jag var tvungen att köra lugnare mellan mina omkörningsförsök, förklarar Bottas i C Mores sändning.
Hamilton lyckades i sin tur inte svara på Verstappens fart. Holländaren leder nu förarmästerskapet med 19 poäng.
– De är helt klart för snabba för oss, suckade britten till stallet då 23 av 71 varv var körda.
I stället fick den sjufaldige världsmästaren fokusera på att försvara sig mot hemmahoppet Sergio Perez, som skuggade Mercedesstjärnan på slutet. Hamilton höll undan och Mercedes leder därmed konstruktörsmästerskapet med en poäng.
– Deras bil var snabbare den här helgen och det fanns inte så mycket vi kunde göra åt det. Jag gav allt jag kunde, sammanfattar Hamilton.
Säsongens bästa race av Räikkönen
Men det fanns också positiva blåvita inslag i Mexiko. Loppets andra finländare fixade nämligen poäng efter sin bästa insats för säsongen.
Kimi Räikkönen hade ett lysande utgångsläge då han lyfts upp till den tionde rutan, på grund av motorbyten, efter att ha varit tolva i kvalet. Alfa Romeo har trivts på den mexikanska banan den här veckan och Räikkönen gjorde inga större misstag i loppet.
Ismannen körde förträffligt. Han passerade George Russell tidigt och var till slut åttonde – hans klart bästa insats i år.
– Vi fick ut det som gick att få i dag. Det var viktigt att köra förbi Williamsbilen och efter det sparade vi lite på däcken och bromsarna, kommenterar Räikkönen.
Fyra tävlingar återstår av säsongen. Nästa vecka kör man i Brasilien.
Mexikos GP
1. Max Verstappen, Red Bull
2. Lewis Hamilton, Mercedes +16,555
3. Sergio Perez, Red Bull +17,752
4. Pierre Gasly, AlphaTauri +1.03,845
5. Charles Leclerc, Ferrari +1.21,037
6. Carlos Sainz, Ferrari +1 varv
7. Sebastian Vettel, Aston Martin +1
8. Kimi Räikkönen, Alfa Romeo +1
9. Fernando Alonso, Alpine +1
10. Lando Norris, McLaren +1
11. Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo +1
12. Daniel Ricciardo, McLaren +1
13. Esteban Ocon, Alpine +1
14. Lance Stroll, Aston Martin +2
15. Valtteri Bottas, Mercedes +2
16. George Russell, Williams +2
17. Nicholas Latifi, Williams +2
18. Nikita Mazepin, Haas +3
Mick Schumacher, Haas, och Yuki Tsunoda, AlphaTauri, avbröt.
Förarmästerskapet
1. Verstappen 312,5
2. Hamilton 293,5
3. Bottas 185
4. Perez 165
5. Norris 150
6. Leclerc 138
7. Sainz Jr. 130,5
8. Ricciardo 105
9. Gasly 86
10. Alonso 60
...
16. Räikkönen 10
Konstruktörsmästerskapet
1. Mercedes 478,5
2. Red Bull 477,5
3. Ferrari 268,5
4. McLaren 255
5. Alpine och AlphaTauri 106
7. Aston Martin 68
8. Williams 23
9. Alfa Romeo 11