Hoppa till huvudinnehåll

Kultur och nöje

Rebecca Hall debuterar med långfilmen Passera om etnisk identitet: "Att ha anfäder som har ”passerat” som vita innebär att du ärver mycket skam men inget av stoltheten"

På bilden ses skådespelarna Tessa Thompson och Ruth Negga få instruktioner av regissören Rebecca Hall. De befinner sig i ljus pampig lokal.

Skådespelaren Rebecca Hall beskrivs ofta som en ”English rose”, en sval engelsk skönhet från en fin teaterfamilj. Men i regidebuten ”Passera” har hon hämtat inspiration från en skamfylld hemlighet i sin släkthistoria.

Om du kunde välja din hudfärg, vad skulle du välja då? Det kanske låter som en absurd fråga, men i 1920-talets USA var den högst relevant för de amerikaner som hade afrikanskt ursprung men tillräckligt ljus hy för att kunna låtsas vara vita.

I filmen Passera återses barndomsvännerna Irene och Clare, spelade av Tessa Thompson och Ruth Negga. Båda har blandad härkomst och ljus hy, men Clare har valt att dölja sina rötter för att ”passera”, alltså leva sitt liv som vit. Hon har gift sig med en vit man som inte anar något om hennes bakgrund.

På den svartvita bilden syns två kvinnor som går bredvid varandra på en gata. De är iklädda 1920-tals kläder och i bakgrunden syns bilar och hus.
Bildtext Clare (Ruth Negga) och Irene (Tessa Thompson) har valt olika vägar.

”En utomkroppslig upplevelse”

Bakom filmen står Rebecca Hall, mest känd som skådespelerska i filmer som The prestige (2006) och Vicky Cristina Barcelona (2008). Hon är dotter till den engelske teatermannen Sir Peter Hall – han som grundande Royal Shakespeare Company – men på sin mammas sida har det funnits viskade berättelser om anfäder som låtsades vara vita för att få ett bättre liv.

När hon läste Nella Larsens roman Passera (1929) var det som att någon plötsligt sänkte bakgrundsbruset så att viskningarna kunde höras tydligt.

– Det var som en utomkroppslig upplevelse, jag läste ut boken och började skriva innan jag hann börja tvivla på att jag kunde, jag var bara tvungen. Och den känslan har stannat kvar i mig, berättar Rebecca Hall när vi möts i London.

Inte vita enligt lagen

Afroamerikaner som låtsas vara vita är ett fenomen som sträcker sig tillbaka ända till slaveriets dagar. Det var vanligt att slavägare våldtog sina slavar, och för varje generation föddes alltmer ljushyade barn. Men de betraktades ändå inte som vita, eftersom det räckte med en enda afrikansk anfader för att räknas som svart i laglig mening.

För att undkomma slaveriet, och senare förtrycket och diskrimeringen som svarta amerikaner levde under, valde många att ”passera”. I Rebecca Halls släkt var det morfaderns och hans föräldrar som förnekade sitt afrikanska arv för att få ett bättre liv.

På den svartvita bilden ses en kvinna med ljust hår och ljus klänning. Hon lutar sitt huvud och ser ut att posera för att bli fotograferad..

Men de fick betala ett hög pris, i tystnad och skam.

– Att ha anfäder som har ”passerat” som vita innebär att du ärver mycket skam men inget av stoltheten – det ville jag ändra på, säger Rebecca Hall.

Känslomässigt arv

Jag frågar hur hon ser på sin egen identitet i relation till sin morfars, och hon berättar om ett starkt känslomässig arv som förmedlats genom generation människor, ända från hennes anmoder som blev gravid med en slavägare.

– Jag är ett levande bevis för hur komplicerad den här frågan är, för jag är också en Hall, en engelsk ros med alla privilegier, som jag har för att min morfar valde att ”passera”. Och jag älskar att vända uppochner på människors förutfattade meningar om mig, säger Rebecca Hall.

Men Passera handlar också om Irene, som väljer att leva som en svart kvinna. Hon bor i Harlem med maken Brian och de två sönerna, som alla är för mörka för att ens komma på tanken att låtsas vara vita.

Men Irene vill ändå skydda sina barn från den hårda verkligheten som väntar hennes barn i segregationens USA.

– Det samtalet mellan Irene och Brian kändes som något som kunde ha ägt rum här och nu. Än i dag måste svarta föräldrar välja hur de ska uppfostra sina barn, om de ska förbereda dem på de värsta eller skapa en skyddande bubbla. Det är en tragedi, säger Rebecca Hall.

På den svartvita bilden ses en kvinna sitta i en mans famn. De tittar på varandra.
Bildtext Clare (Ruth Negga) och hennes man John (Alexander Skarsgård).

Skarsgård som rasist

Den andra sidan av myntet, den vita rasisten, gestaltas av svenske Alexander Skargård i rollen som Clares man John. Hall och Skarsgård spelade mot varandra i Godzilla versus Kong och blev sittande tillsammans medan teamet riggade de spektakulära actionscenerna, och blev snabbt vänner.

Men det dröjde till den sista inspelningsdagen innan hon vågade fråga om han ville vara med i två scener i hennes regidebut.

– Han läste manuset och sa ”jag vill stötta den här filmen, den är värdefull, jag står till ditt förfogande”. Vilket gör honom till en fantastisk människa, i min bok, säger Rebecca Hall och skrattar.

”Passera” får premiär på Netflix i dag den 10 november.