Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Olycksutredningscentralen prickar flygplatsoperatören Finavia: Vinterunderhållet måste skötas också under pandemin

Ett Finnairplan väntar i snöyra på att börja ta emot passagerare.
Bildtext Arkivbild.

Coronapandemin har också påverkat vinterunderhållet på Helsingfors-Vanda flygplats. Efter att ett fraktplan gled ut från en hal startbana förra vintern slår Olycksutredningscentralen nu fast att flygplatsens säkerhet måste garanteras också i undantagsförhållanden.

Det var på kvällen den 21 februari 2021 som Finnairs flygplan av typen Airbus A350 delvis gled av den ishala startbanan då det höll på att påbörja en fraktflygning till Tokyo.

Den personal som sköter vinterunderhållet vid Helsingfors-Vanda hade halverats några veckor innan händelsen på grund av pandemin och den minskade flygtrafiken.

Otkes kritiserar beslutet att skära ner på personalen. Utredningsledaren Janne Kotiranta säger att flygplatsoperatören, det vill säga Finavia, bör kunna säkerställa flygplatsens säkerhet i alla situationer – annars bör delar av flygplatsen stängas.

– Om detta inte kan göras måste delar av flygplatsområdet stängas vid behov. Tröskeln för stängning är nu alltför hög på grund av en bristfällig beslutsprocess. Ansvaret för en säker verksamhet i svåra väderförhållanden kan inte lämnas enbart på besättningen.

Finavias bedömning av de risker som personalminskningen förde med sig var bristfällig, säger Otkes. Färdskrivarna hade inte heller säkrats på ett korrekt sätt efter incidenten, eftersom det inte togs på tillräckligt stort allvar, säger Otkes.