Myndighetsrazzia gav resultat – varannan bil som granskades i Åbo hade brister
Taxibranschen har brister som lätt kunde åtgärdas. Det anser polisen i sydvästra Finland som tvingades skriva ut tiotals avgifter för trafikförseelser under fredagskvällen då taxitrafiken hårdbevakades i Åbo och Björneborg.
Razzians slutresultat visar att det finns orsak till att genomföra liknande myndighetssamarbeten också i framtiden. Varannan bil som granskades hade brister av olika slag. Främst handlade det om om vilseledande information om taxilovet samt bristfälliga kontaktuppgifter om företaget eller chauffören.
I nio taxibilar fanns ingen information om vems taxilov det är och i sju fall hade inte passagerarna möjlighet att se chaufförens kontaktuppgifter. En taxibil som stannades saknade helt och hållet licens.
Av de granskade bilarna hade sex förare inte sitt taxilov med sig i bilen och sex förare hade bristfällig information kring prissättningen.
Polisen överraskades av antalet trafikförseelser
Myndighetsrazzian som genomfördes mellan klockan 17 och 24 på fredagskvällen var ett samarbete mellan polisen, skatteförvaltningen och trafik- och kommunikationsverket Traficom.
Under kvällen granskade myndigheterna 27 bilar i Åbo och 41 bilar i Björneborg. Taxifordonen i Åbo hade fler brister än bilarna i Björneborg. Det skrevs ut 32 ordningsböter till taxiförarna.
– Vi överraskades av att vi tvingades skriva ut avgifter för trafikförseelser till nästan alla taxibilar som vi granskade i Åbo, säger överkommissarie Kristian Vidjeskog i polisens pressmeddelande. Eftersom det handlar om yrkestrafik borde nog saker och ting skötas bättre.
Enligt polisen är det taxilicensens ägare som ansvarar för att passagerarna klart och tydligt ska kunna se kontaktuppgifterna till både taxiföretagaren och chauffören.
Polisen betonar att det också i tidigare genomförda razzior har funnits liknande bristfälligheter med informationen.
Taxibranschen verkar ha svårt att ändra sig
– Razzian visar att det fortfarande finns saker som kan förbättras och det handlar inte om nya saker utan de här borde nog alla som kör taxi känna till, säger Traficoms expert Tiina-Liisa Ruotsalainen. Det är onödigt att taxiföretagare tar risker och sedan får böter för den här sortens förseelser som skulle vara lättlösta.
Om bilen används i taxitrafik måste det finnas ett dokument eller en kopia på taxilovet i fordonet.
– Det går bra både med elektroniska och med pappersbevis. Det borde inte vara svårt att ha med sig licensdokumenten, säger Ruotsalainen.
Skatteförvaltningen samlade under razzian in information om chaufförerna och taxiföretagen. Speciellt intresserade var skattemyndigheterna av hur många anställda företagen har och vilka löner chaufförerna får.
– Vi analyserar informationen vi har samlat in med den information vi tidigare har om taxiföretagen, säger biträdande chef Tarja Valsi vid Skatteförvaltningen. Målet är att förhindra grå ekonomi.
Antalet taxichaufförer med invandrarbakgrund granskades
Arbetarskyddsmyndigheten, alltså Regionsförvaltningsverket i Sydvästra Finland deltog också eftersom de är intresserade av hur mycket chaufförer det finns med invandrarbakgrund som kör taxi i Åbo och Björneborg. Med det avses taxidrängar eller taxiföretagare som inte har finländskt medborgarskap.
– Vi ville granska och se om allt sköts enligt reglementet och ifall det finns problem som kan åtgärdas, säger enhetschef Anna Pärtty vid enheten för grå ekonomi vid Regionförvaltningsverket i sydvästra Finland.