Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Data visar: Bluffreorna frodas under Black Friday – mer än var tionde rabatt är falsk

Gula skyltar med texten Black Week i ett skyltfönster.
Bildtext -70 procent på ett pris kan låta för bra för att vara sant, vilket det i många fall också är.

Årets största konsumentkalas är här och det stavas Black Friday. Dagen må vara den billigaste dagen på året, men bland annat jämförelsetjänsten Hintaopas varnar för så kallade bluffreor.

Att höja priset på en produkt, för att en tid senare sänka det och marknadsföra det som en realisation är förbjudet enligt finsk lag. 

Fenomenet kallas bluffrea och en dag som Black Friday vimlar det av dylika vilseledande erbjudanden.

Enligt jämförelsetjänsten Hintaopas visar förra årets prisdata att priset på ungefär var tionde produkt höjdes under lågsäsongen och sänktes igen till Black Friday-veckan.

Hintaopas använder ett par omtyckta hörlurar som exempel. Priset på hörlurarna steg till 199 euro i början av november, jämfört med 149 euro i början av oktober och så lite som 119 euro i juni.

Under Black Friday kunde man få hörlurarna till det fantastiska, rabatterade, priset på 145 euro.

Vilseledning är svårt att avslöja

Enligt Hintaopas landschef Liisa Matinvesi-Bassett höjdes priset på 13,5 procent av alla produkter de övervakade för att sedan sänkas under Black Friday-veckan.

Alla reor faller trots allt inte under kategorin “vilseledande”. Särskilt butiker som säljer elektronik använder mycket, så kallad, dynamisk prissättning. De ändrar priserna på produkter under hela året.

– Det är svårt att bedöma exakt hur mycket av detta som har varit medveten vilseledning, säger Matinvesi-Bassett.

I otaliga fall är dock prisökningen före rabatten så stor att målsättningen om en vilseledande rabattprocent kan tas för givet.

Ett skyltfönster med rea-annonser.
Bildtext Även om bluffreorna breder ut sig under veckan, är faktiskt Black Friday årets billigaste dag.

Flest prisförändringar bland verktyg, heminredning och kläder

Enligt Hintaopas har de flesta av prisförändringarna konstaterats bland verktyg. I de butiker som Hintaopas granskat har priserna höjts och sänkts på hela 28 procent av verktygen.

Näst flest prisförändringar konstateras bland heminredning och möbler. Här har priset på var femte produkt gått upp och ner.

Den tredjestörsta förändringen gäller kläder, där priserna ökade och minskade på 14 procent av produkterna under tiden som Hintaopas gjorde sin granskning.

Matinvesi-Bassett rekommenderar att konsumenterna är uppmärksamma för att upptäcka konstgjorda rabatter.

– Det är värt att jämföra priserna på rabatterade produkter mellan flera butiker, och det är också bra att titta på produktens prishistorik.

Enligt Matinvesi-Bassett är Black Friday i genomsnitt den billigaste dagen på året, trots de konstgjorda rabatterna.

Vad ska du göra om du misstänker en bluffrea?

Snabba prishöjningar och sänkningar för att uppnå en hög rabattprocent är förbjudna enligt konsumentskyddslagen.

– Lagen säger att förfarandet där priset höjs under en kort tid strax före realisationsperioden, så att stora prissänkningar kan meddelas efter det, är missvisande, säger Saija Kivimäki, specialsakkunnig på Konkurrens- och konsumentverket i Finland.

Enligt Kivimäki är det dock svårt att avgöra och bevisa i vilka fall det är fråga om medveten vilseledning.

– Först måste du kunna avgöra vad normalpriset är. Det är svårt eftersom prissättningen konstant förändras bland vissa produkter.

Om konsumenten misstänker att den har köpt produkten till ett konstgjort rabatterat pris, rekommenderar Kivimäki att man först kontaktar butiken som sålde produkten. Dessutom lönar det sig att anmäla det till konsumentombudsmannen.

Enligt lag ger sådan vilseledande prissättning inte någon rätt till ersättning, men Kivimäki menar att butiker frivilligt kan kompensera konsumenten.

Konsumentombudsmannen kan också begära ett förtydligande från butiken, om man misstänker att butiken använder vilseledande prissättning.

Enligt Kivimäki leder majoriteten av ärendena till att företaget frivilligt lägger ner det olagliga förfarandet.

Konsumentombudsmannen har också möjlighet att utfärda ett förbud eller vid behov ta ärendet till marknadsdomstolen.

Det här är en omarbetad och delvis översatt artikel baserad på Yle Uutisets text "Tuhannet Black Friday -tarjoukset ovat valealennuksia, paljastaa data" Översättningen är gjord av Emil Friman.