Farlig korsning upprör i Kyrkslätt: "Det är en tidsfråga innan någon dör om inget görs"
Bostadsområdena Bro och Kolsarby i Kyrkslätt är populära bland barnfamiljer. Men trafiken längs Obbnäsvägen oroar invånarna som redan i flera år försökt få gehör av kommunen och NTM-centralen för att få något gjort.
– Tidigare i veckan blev en flicka påkörd på ett övergångsställe här över Obbnäsvägen, och i går på torsdagen var en olycka igen riktigt nära, berättar Juha Ilpala.
Han bor ett hundratal meter från korsningen mellan Nargövägen och Obbnäsvägen, och säger att trafiken är konstant. Folk som bor i området är beroende av bil för att ta sig till service och hobbyer, berättar han. Hamnen och industrin ger både arbetspendling och tung trafik i området.
– Om inget görs är det en tidsfråga innan någon dör. Det förekommer hela tiden farliga situationer, säger Ilpala.
Men trafikmängden är inte det största problemet. Invånarna berättar att det är många bilister som blankt struntar i hastighetsbegränsningar och övergångsställen.
Reflexer för synlighet
Ilpala och några andra invånare står den här vintermörka fredagsmorgonen intill korsningen och delar ut reflexer för att uppmärksamma beslutsfattare och myndigheter på situationen.
Jenni Harju och Aki Ylivarvi är på plats med sina söner som bägge heter Luka. Kompisarna går i samma klass och har i princip inte långt till varandra. Men när barnen som bor längs Brangövägen ska hälsa på hos kompisar som bor längs Nargövägen så måste de korsa Obbnäsvägen.
– Många föräldrar vill inte låta sina barn korsa Obbnäsvägen ensamma. De litar helt enkelt inte på att det är säkert, ens på övergångsstället, säger Harju.
En kvinna som stannar vid reflexutdelningen håller med och undrar om vi reflekterat över varför det syns så få skolelever trots att det nu borde vara på väg till skolan.
– Det är för att föräldrarna hittar på andra lösningar för att de tycker att trafiken är så farlig, säger hon och skyndar vidare.
Många farosituationer
Medan Harju och Ylivarvi berättar om sina upplevelser kommer en man i arbetskläder till platsen. Harri Naarajärvi rörde sig i går på torsdag med traktor längs Obbnäsvägen och hade stannat framför ett övergångsställe där ett barn börjat korsa vägen. Men plötsligt kom en bil bakom honom körande och började köra om traktorn till vänster.
– Det var alldeles fruktansvärt. Jag såg situationen men kunde inget göra. Genom ett under lyckades barnet hoppa undan bilen som bromsade och väjde före den bara fortsatte vidare, berättar Naarajärvi.
Det bilföraren kanske inte räknat med var att traktorn var utrustad med kameror, både fram och bak.
– Vi tog omedelbart fram bilderna på jobbet och så gick jag till polisen med dem, säger Naarajärvi.
Kunde kameror hjälpa?
Kameror är ett alternativ som invånarna funderat över. Kunde polisen ha fartövervakningskameror längs vägen så att de kanske kunde ha en avskräckande effekt?
Både kommunen och NTM-centralen som ansvarar för vägen är överens om att korsningarna är problematiska. NTM-centralen har sänkt hastighetsbegränsningen från sextio till femtio kilometer i timmen och byggt refuger vid övergångsställena. Men de åtgärderna räcker inte, säger invånarna.
På kommunen säger man att bollen i princip nu ligger hos NTM-centralen.
– Vägen är statlig väg och hör därför till NTM-centralens ansvarsområde. Men vi har fört samtal om läget och är försiktigt hoppfulla om att vi tillsammans med centralen så småningom ska kunna inleda ett planeringsarbete för att förbättra säkerheten kring korsningarna, säger trafikplanerare Marko Suni från Kyrkslätts kommun.
"Bara det ens skulle planeras"
Juha Ilpala säger att han inte väntar sig att situationen åtgärdas på en natt. Han och de andra vet att planering och förverkligande tar sin tid.
– Om vi ens skulle få besked om att ärendet finns med på någon lista hos NTM-centralen, att till exempel trafikljus eller ett undergångställe kommer år 2023 eller så, funderar han.
För trafiken längs Obbnäsvägen torde inte minska i framtiden.
I dag är trafikmängden 7 000 bilar om dagen och det byggs mer bostäder längs vägen. Kantvik ska utvecklas och trafiken till och från hamn- och industriområdena lär inte heller försvinna.