Hoppa till huvudinnehåll

Utrikes

Danmark förbjuder influerare att göra reklam för minderåriga om skönhetsoperationer och sugardating: "Galet, inte vår uppgift att utbilda"

Uppdaterad 26.11.2021 16:20.
Skönhetsingrepp
Bildtext Barn och unga under 18 år ska inte behöva se reklam om plastikkirurgi och sugardating, anser Folketinget i Danmark.

Nu är det slut på den kontroversiella reklamen i Danmark. Folketinget har antagit en lagändring som ska förbjuda influerare att göra reklam för minderåriga om reklamen innefattar bland annat skönhetsoperationer och sugardating.

Ändringen av marknadsföringslagen antogs på torsdagen av Folketinget i Danmark och ska träda i kraft vid årsskiftet. Det här rapporterar det danska public service medieföretaget Danmarks Radio.

Debatten om vad och hur influerare ska få marknadsföra har gått het i Danmark. Bland annat fick den danska influeraren Fie Laursen ifjol be om ursäkt för att ha gjort reklam för sugardating.

Lagförändringen gör det olagligt att marknadsföra produkter som bedöms vara olämpliga för barn och ungdomar under 18 år. Men bara om annonsen riktar sig till den målgruppen, eller om du har många följare från den gruppen.

Enligt landets industri- och näringsministerium gäller reklamförbudet bland annat sugardating, tatueringstjänster, plastikkirurgi i skönhetssyfte, hårborttagning, tandblekning, energidrycker, bantningsprodukter och solarium.

Sugardating eller sockerdejtning

Lagändringen förargar influerare

DR har intervjuat Sasha Klæstrup, en influerare som ofta marknadsför plastikkirurgi på sociala medier. Hon är upprörd över lagförändringen.

– Jag tycker att det är galet. Det är inte influerares uppgift att utbilda personer under 18 år om vad som är rätt eller fel. Det är ett val man måste göra själv, säger hon.

Hon har i första hand äldre följare och kategoriserar inte sin målgrupp som personer under 18 år, men hon har även följare i den åldern.

– Staten ska inte gå in och säga vad vi får och inte får göra. Vi gör det inte med onda intentioner, säger hon.

Böter på minst 25 000 danska kronor

Industri- och näringsminister Simon Kollerup menar att lagen behöver skärpas för att skydda barn.

– Barn i Danmark skall inte utsättas för reklam för produkter som inte alls är lämpliga för barn. Det är vad de påverkas av idag. Vi skyddar inte våra barn och unga tillräckligt bra idag, därför behöver vi skärpa lagen, och det gör vi nu, säger Kollerup till DR.

Att bryta mot den snart ikraftvarande lagen kan ge böter på minst 25 000 danska kronor, vilket motsvarar runt 3300 euro, och beror på näringsidkarens årliga omsättning.

Konsumentombudsmannen kommer att övervaka och bedöma från fall till fall hur allvarlig en eventuell överträdelse är. Det beror på flera parametrar, inklusive influencerns ålder.