Hoppa till huvudinnehåll

Utrikes

Drunkningsolyckan avskräcker inte migranterna i Calais: "Om vinden mojnar ska jag göra ett nytt försök ikväll"

Tillhörigheter som migranter som försök ta sig över till England lämnat efter sig på stranden i Calais.
Bildtext En vanlig syn i Calais: Tillhörigheter som migranter som försökt ta sig över till Storbritannien lämnat efter sig.

Trots den riskabla överfarten lever drömmen om Storbritannien stark bland migranterna i Calais. EU vill göra mer för att stoppa smugglingen.

CALAIS Han heter Mohammed och är från Sudan. Han har varit i Europa i sex månader. Som bäst bor han i ett tältläger i Calais.

Han vill inte låta sig fotograferas, men berättar gärna om sin dröm: att ta sig bortom Engelska kanalen till Storbritannien där hans familj bor.

- Som sudanes har jag inte rätt att stanna i Europa, man ger mig inte papper. Om jag fick stanna i Frankrike skulle jag inte riskera mitt liv för att ta mig över. Varför skulle jag göra det?

Till Sudan vill Mohammed inte återvända. Han beskriver tillvaron i sitt hemland som ett helvete. Det enda alternativet som återstår är alltså att försöka ta sig över Engelska kanalen.

Om man ställer sig på dynerna i Calais kan man en klar dag se Dovers klippor i horisonten. Det är endast några tiotals kilometer som skiljer England från fastlandet. Men för den som försöker ta sig över kanalen utan papper handlar det om en livsfarlig resa.

Drunkningsolyckan ingen överraskning

I onsdags drunknade 27 människor i den värsta migrantolyckan i Engelska kanalen som någonsin inträffat.

Bland de frivilliga hjälporganisationerna i Calais har man redan en längre tid fruktat för att en allvarlig olycka.

- Tyvärr kom den förskräckliga olyckan inte som en överraskning. Det är farligt i kanalen och det är iskallt därute, säger François Guennoc som leder hjälporganisationen L’Auberge des Migrants i Calais.

- Det var endast en tidsfråga innan något sådant skulle inträffa.

Hjålparbetaren Francois Guennoc

Ordkrig mellan Frankrike och Storbritannien

I sviterna av olyckan har Frankrike och Storbritannien försökt vältra över ansvaret för det skedda på varandra.

Storbritanniens krav om att migranter som inte har rätt att stanna borde kunna skickas tillbaka har fått Frankrike att resa ragg.

Ordkriget resulterade i att Storbritannien fick sin inbjudan indragen till ett krismöte som ordnades i Calais på söndagen.

De närvarande länderna - Frankrike, Belgien, Nederländerna och Tyskland - betonade vid mötet betydelsen av att ta i med hårdhandskarna mot människosmugglingen.

- Smugglarna ignorerar våra lagar och gränser och utnyttjar människor - kvinnor och barn - och deras drömmar om att ta sig över kanalen, sa Frankrikes inrikesminister Gérald Darmanin.

EU:s gränsmyndighet Frontex lovade att bistå med ett flygplan för att övervaka Engelska kanalen från och med december.

Gérald Darmanin
Bildtext Krismötet i Calais var sammankallat av inrikesminister Gérald Darmanin.

Lagliga rutter saknas

Enligt François Guennoc lägger myndigheterna skulden för drunkningsolyckan på människosmugglarna. Han säger att tragedierna också har att göra med att det inte finns lagliga rutter till Storbritannien för dem som vill ta sig dit.

Kampen mot smugglarna upphör aldrig. De som åker fast är ofta mellanhänder, alltså människor som hjälper smugglarna för att att finansiera sin egen överfart. Men ofta lyckas man inte gripa ledarna som organiserar trafiken.

Överlag finns bland hjälporganisationerna en oro över att mer övervakning kan leda till att migranterna tar ännu större risker för att korsa kanalen.

Av allt döma avskräcker drunkningsolyckor inte de migranter som Svenska Yle träffar i Calais. Mohammed säger att han kommer att försöka ta sig över kanalen ännu samma kväll om vädret tillåter.

Jag kommer att försöka igen, kanske i kväll om vinden mojnar.

- Är det med en båt?

- Ja, det är med en båt. Vad kan vi annars göra, det är den enda lösningen.

Invånare i Calais ordnade en minnestund för att hedra offren i drunkningsolyckan.
Bildtext Invånare i Calais hedrade offren i drunkningsolyckan.