Hoppa till huvudinnehåll

Kultur och nöje

Från rockstjärnestatus till Spotifyguide? Så har musikkritiken förändrats på ett par decennier

Queen live i Belgien 1982. Freddie Mercury på knä spelar gitarr bredvid Brian May.
Bildtext Queen är ett av det genom tiderna största rockbandet. På 90-talet betraktades musikkritikerna själva som rockstjärnor.

"Alla" lyssnar på musik men orkar någon läsa åsikter om den? Ännu på 1990-talet betraktades musikjournalisterna som rockstjärnor med stor makt och status. Vad innebär det att vara musikkritiker i dag och vad kan musikjournalistiken vara i en värld som faktiskt har förändrats helt och hållet? Det här och mycket annat diskuteras i Svenska Yles livesändning på Yle Arenan på onsdagen med start klockan 18. 

Här kan du följa med sändningen Svenska Yle live: Smakdomare eller spotifyguide – hur ser musikkritiken ut idag? Se vem som vinner Årets kritiska text med start klockan 18 den 1.12.2021.

Kritikombudsman Mathilda Larsson säger att man i år ville uppmärksamma just musikkritiken som har haft det särskilt kämpigt under det senaste årtiondena.

– Det har hänt mycket inom hela kritikfältet men det syns tydligast inom musikkritiken där spaltutrymmet har minskat i många tidningar och Spotify har ändrat på läget. Vi ville kolla närmare på hur musikkritikerna själva upplever läget, säger Mathilda Larsson.

Sändningen inleds med den svenska musikjournalisten Andres Lokko som hör till dem med rockstjärnestatus under 1990-talet. I över trettio år har han skrivit om kultur, i synnerhet om popmusik. I dag verkar han bland annat som krönikör för Svenska Dagbladet.

Lokko kommer att berätta om hur hans roll förändrats under de senaste decennierna i och med streamning och Idol-tävlingsprogrammens enorma dominans, och hur de har sammanfallit med politiskt auktoritära och nationalistiska vindar.

Aldrig har tillgången till musik varit så stor som i dag, men samtidigt har musiktidningar lagts ned och musikkritiken har minskat i dagstidningarna både i Finland och utomlands.

Vad innebär det här för musikkritiker och hur påverkas musikjournalisters arbetsförutsättningar av att musikbranschen inte längre behöver medierna för att lansera artister? Vem är musikens nya portvakter? Och hur ser framtidens musikjournalistik ut?

Två leende blonda kvinnor ena med grön klänning, den andra med orange och svart.
Bildtext Svenska Yles kulturredaktörer Jenny Jägerhorn och Kia Svaetichin medverkar i streamen som sänds på Yle Arenan.

Programvärd Kia Svaetichin och Kritikbyråns ansvariga Mathilda Larsson drar igång sändningen klockan 18 varefter den svenska musikkritikern Andres Lokko talar om hur musikkritiken förändrats under det senaste årtiondet.

Kl. 18.20 samtalar HBL:s musikkritiker Wilhelm Kvist och kulturjournalisten och musikern Wivan Nygård-Fagerudd om kritiken och mångfalden inom den klassiska musiken. 

Kl 18.40 I paneldiskussionen Vad innebär det att vara musikkritiker i dag? som leds av kulturredaktör Jenny Jägerhorn deltar musikkritikerna Pär Jonasson, Tove Djupsjöbacka och Fiona Chow.

19.15 Utdelning av Årets kritiska text, utses av domaren Magnus William-Olsson.