Kampanjen Donera prat kan vinna sitt tredje pris – “Vi har väckt talkoandan till liv”
Banda in ditt prat och var med och skapa framtidens tjänster i Finland. Så fungerar kampanjen som är nominerad för ett internationellt pris - igen.
Har du redan hört om Donera prat, kampanjen som samlar in prat på olika dialekter i Finland? Donera prat lanserades på svenska i måndags och är nominerad till ett internationellt pris, för andra gången.
Den åttonde december klarnar det ifall Donera prat vinner ett Nordic DAIR Award eller inte. Nordic DAIR Award delar ut pris för Nordiska projekt som handlar om data, analytik och artificiell intelligens.
Kampanjen har nominerats i två kategorier och allmänhetens röster avgör.
Donera prat
Hur kan en några dagar gammal kampanj redan vara nominerad?
Riktigt så är det naturligtvis inte. Donera prat lanserades på finska under namnet Lahjoita puhetta i juni 2020 och har pågått sedan dess. Sedan en knapp vecka tillbaka går kampanjen officiellt på båda nationalspråken.
Tidigare i år har den finskspråkiga kampanjen vunnit inhemska Open science award samt det prestigefyllda Prix Europa på europeisk nivå.
– Det är naturligtvis roligt att Donera prat syns och uppskattas. De ger oss bra möjligheter att översätta kampanjen till ännu fler språk, säger Krister Lindén, forskningsdirektör på Helsingfors universitet.
Lindén var involverad redan då Donera prat inleddes på finska. I framtiden hoppas han på ett nordiskt samarbete kring det samiska språket. Också Estland har visat intresse för kampanjen.
– Världen digitaliseras och de språk som inte har språkliga hjälpmedel under processen riskerar helt enkelt utarmas.
Talkoandan har vaknat
Jyri Loikkanen var med och skapade innehållet till den finskspråkiga kampanjen. Han hade äran att ta emot Prix Europa priset på plats i Tyskland.
– Priset är ett resultat av en fungerande samarbetsmodell mellan den offentliga och privata sektorn. Domarna övertygades av hur vi genomfört projektet, säger Loikkanen.
I skrivande stund har man samlat in över 4000 timmar av prat på finska. Loikkanen tror många valt att delta då det är så lätt att vara med.
– Vi har satsat på innehåll som lockar och väckt den finska talkoandan till liv. Då alla deltar har alla också nytta av slutresultatet.
Målet med den svenskspråkiga kampanjen är att samla in 1000 timmar av finlandssvenskt prat.