Hoppa till huvudinnehåll

Sport

Johannes Høsflot Klæbo redo att bojkotta världscupen – om han måste åka med sändande bolagets logo på dräkten

Johannes Høsflot Klæbo skidar.
Bildtext Klæbo blev tvåa i helgens sprint i Ruka.

Nent äger rättigheterna till längdvärldscupen och fungerar samtidigt som sponsor på de norska landslagsdräkterna. Johannes Høsflot Klæbo vägrar att tävla med Viaplays logo på låret – stjärnåkaren är till och med beredd att bojkotta världscupen på grund av "principsaken".

Nent har rättigheterna till världscupen i längdskidåkning i Norge, samtidigt som man sponsrar det nationella skidförbundet. Under världscuppremiären i Ruka hade alla åkare Viaplays logo på låret.

Förutom Johannes Høsflot Klæbo. 25-åringen vägrar att tävla med loggan.

– Jag tycker det är problematiskt att Viaplay sponsrar förbundet. Å ena sidan ska de bevaka skidsporten journalistiskt. Å andra sidan är de en kommersiell sponsor.

– Det kan ifrågasättas. När frågor ställs kring vårt oberoende och trovärdighet måste någon varna, säger Klæbo i en intervju med Adresseavisen (bakom betalmur) i hemlandet.

"Handlar inte om pengar"

Ifall Klæbo tvingas bära logon i världscuptävlingarna i Lillehammer den här veckan kan det bli aktuellt att inte delta.

– Då måste jag tänka efter. Jag kanske tar med min morfar till Skeikampen (skidort utanför Lillehammer, reds. anm.) och kör några hårda pass där i stället.

– Det säger sig självt att relationen mellan skidförbundet och oss inte riktigt är på topp. Det är flera saker som vi reagerar starkt på, och som vi har tagit med förbundet, berättar åkarens pappa och manager, Haakon Klæbo, till VG.

Skidförbundet har inte uttalat sig i frågan. NRK lyfter fram att åkaren kan straffas – själv intygar Klæbo för tv-kanalen att det inte handlar om personliga ekonomiska intressen.

– Det här handlar inte alls om pengar. Det handlar om värderingar. Det här är något jag står för – och jag vill inte leka med vare sig självständighet eller trovärdighet.