Hoppa till huvudinnehåll

Sport

Klæbos kovändning inför världscuphelgen: Kör med sponsorns logo på dräkten i Lillehammer

Johannes Høsflot Klæbo i Ruka.

Dagen före världscupen i Lillehammer meddelar norska skidförbundet att Johannes Høsflot Klæbo kör med rättighetsinnehavaren Viaplays logo på dräkten.

Turerna runt Johannes Høsflot Klæbos förhållande till det norska skidförbundets sponsorer har varit en liten följetong under inledningen av världscupen på skidor.

Den stora norska stjärnan vägrade att bära Viaplays logo på sin tävlingsdräkt i Ruka och hotade med att ställa in sin start i Lillehammer den här veckan – men så blir det inte.

Klæbo står på startlinjen i fredagens sprint på hemmaplan. Och Viaplays logo kommer att finnas på dräkten, meddelar norska skidförbundet dagen före start.

– Johannes har sagt vad han tycker om avtalet med en rättighetsinnehavare. Det har varit viktigt för honom och det respekterar jag. Vi har inte samma åsikt, men jag är glad över att vi har enats om hur vi går framåt, säger landslagschefen Espen Bjervid enligt NRK.

Står kvar vid sin åsikt

Klæbo säger i sin tur att han känner att markeringen mot sponsoravtalet var viktig.

– Jag håller fast vid min ståndpunkt. Samtidigt har jag sagt ja till att ha Viaplays reklam på tävlingsdräkten, säger Klæbo.

Klæbo startade världscupen med att bli tvåa i sprinten och nia i det klassiska distansloppet i Ruka. I likhet med resten av det norska herrlaget stod han över söndagens jaktstart.

Den här veckans program består av sprint på fredag, fristilslopp på lördag och stafett på söndag. Ursprungstanken var att köra skiathlon på lördag, men snöbrist i Lillehammer har tvingat arrangörerna att tänka om.