Hoppa till huvudinnehåll

Sport

Yle Sporten granskar: "Det kan inte bli sämre än så här" – elitklubbar sågar Veikkaus sponsring och vill öppna upp spelmarknaden

Uppdaterad 08.12.2021 08:00.
Ett monopolspel med de traditionella symbolerna utbytta till Veikkaus logo, tre bollar och en ishockeyklubba med puck.
Bildtext Räcker pengarna till i Veikkaus monopolspel?

Missnöjet mot Veikkaus pyr inom idrottsklubbar i Finland. Förhållandet till spelbolag får underkänt betyg – och många vill se en licensmarknad. Det framkommer i Yle Sportens undersökning med 24 ligaklubbar.

Idrott och Veikkaus monopol – ämnet har varit på tapeten i flera år, men är fortfarande tabu att tala om. Det klarnar snabbt när Yle Sporten hör av sig till toppklubbar inom elitidrotten i Finland.

– Jag hoppas verkligen att mina svar är anonyma, för det här är en så het potatis, skriver en vd i ett mejl till Yle Sporten.

En annan hör sig senare under dagen av sig med samma budskap – och en tredje skriver ett öppet svar i frågeformuläret:

– Det här är frågor som klubbar inte kan eller vill tala om öppet.

Till slut får Yle Sporten in 24 anonyma svar av elitföreningar inom toppidrotten i Finland. Bilden blir snabbt tydlig.

Veikkaus monopol är väldigt dåligt för idrotten

Idrottsföreningarna är missnöjda med förhållandet till Veikkaus, många förespråkar en licensmodell i stället för monopolet och en stor majoritet är orolig för elitidrottens finansiering i framtiden. Även sponsrade föreningar är missnöjda.

Klubbar är missnöjda över att det inte finns alternativ till Veikkaus, som anses vara ineffektivt. Dessutom anses det problematiskt att sponsorpengar och stöd slussas vidare via förbund, som anses vara byråkratiska och äter en alltför betydande del av kakan.

– Veikkaus monopol är väldigt dåligt för idrotten, skriver en klubbledare.

– Det kan inte bli sämre än så här, skriver en annan, som flaggar för att öppna marknaden.

Inom en licensmarknad skulle Veikkaus alltså konkurrera med andra kommersiella bolag, och staten skulle få ytterligare intäkter via en spelskatt på till exempel 18 procent – som i Sverige.

Så här gjordes undersökningen

Yle Sporten skickade ut frågor till dam- och herrklubbar i de högsta serierna i olika lagsporter i Finland

24 klubbar svarade, hälften i herrserier och hälften i damserier

Lagen som svarade spelar på högsta nivå i herrarnas och damernas handboll, volleyboll, innebandy, boboll och basket, samt herrarnas ishockey och damernas fotboll.

Svaren samlades in i november 2021

Svarsprocenten var låg, ungefär 15 procent. Svaren är alltså inte statistiskt representativa för vad klubbarna som helhet tycker. Yle Sporten fick till exempel inga svar av klubbar i herrarnas fotbollsliga, som sponsras av Veikkaus och går under sponsornamnet Veikkausligan.

"Mycket synlighet för liten summa"

Först och främst gäller det att göra skillnad på två saker. Veikkaus stöd till allmännyttiga ändamål, som delas ut via ministerier, är en helt annan sak än bolagets sponsring.

Veikkaus sponsring är inte välgörenhet, utan marknadsföring med syfte att öka bolagets vinst och stärka varumärket. Det står också på bolagets webbplats.

Veikkaus är det enda spelbolaget som tillåts sponsra idrott i Finland. På grund av monopolet utesluts alltså nästan en hel bransch – som dessutom är väldigt benägen att sponsra idrott.

Om en klubb samarbetar med ett annat spelbolag än Veikkaus väntar dryga böter. Det fick Jokerit erfara 2015, då hockeyklubben hotades med böter på 100 000 euro för ett samarbete med Nordicbet.

– Veikkaus begränsar vår näringsfrihet trots att deras stöd inte berättigar till det. De ger oss mindre pengar än andra stora sponsorer, skriver en klubbledare.

– Eftersom Veikkaus inte har konkurrenter har de för mycket makt vid förhandlingsborden. Konkurrens främjar alla, också staten skulle få mer pengar om en licensmodell togs i bruk, skriver en annan.

David Sklenickasta tuli Jokerien sankari SKA-pelissä.
Bildtext Jokerit fick lära sig att monopolet snabbt biter tillbaka.

Fyra av tjugofyra klubbar i undersökningen uppgav att de får sponsorpengar av Veikkaus, mellan 1 000 och 5 000 euro per år.

Missnöjet med Veikkaus sponsring är utbrett. De som får sponsorpengar upplever att summorna är för små, medan flera som blivit utan tror att de skulle ha bättre chanser att bli sponsrade inom en licensmarknad.

– Vi måste göra mycket jobb med kampanjer och ger Veikkaus en reklamplats för en liten summa pengar, skriver en klubbledare.

– Marknadsekonomins villkor vore rättvisa för alla. De som förtjänar sponsorpengarna borde också få dem. Vår verksamhet bidrar till Veikkaus omsättning, men pengarna delas ut till andra, skriver en annan klubb.

Oro: Ger Finland konkurrenterna en fördel?

Flera klubbar är djupt oroade för elitidrottens framtida finansiering, både vad sponsorpengar och Veikkaus allmännyttiga understöd beträffar.

Att pengarna inte direkt slussas till klubbarna ses som ett problem. Kutymen är att Veikkaus pengar går till organisationer och förbund, som sedan delar medlen vidare.

– Veikkaus pengar stannar kvar i mellanskikt som Finlands olympiska kommitté, Södra Finlands motion och idrott och Arbetarnas Idrottsförbund, skriver en klubb.

– Miljoner euro fastnar i förbundens byråkrati och onödiga tillväxt, skriver en annan.

Sami Itani – nyligen omvald som ordförande för friidrottsförbundet – säger att han förstår kritiken.

– Den är dels befogad, men handlar också om personlig uppfattning. Friidrottsförbundet har till exempel minskat antalet anställda med ungefär hälften sedan 2012.

Mies kurkkaa kuulantyöntöpaikan verkon takaa. Lähikuva, miehen oikea silmä on tarkentunut, muu kasvoista peittyy osittain verkon taakse.
Bildtext Sami Itani har tidigare kritiserat idrottens beroendeförhållande till Veikkaus.

Det finns också oro för idrottens internationella konkurrenskraft.

Efter att spelbolagsmarknaden för ett par år sedan öppnades upp i Sverige har de mest attraktiva idrottsserierna fått fetare sponsorkontrakt, pengar som också delvis fördelas till talangutveckling.

– Skulle våra idrottare och klubbar klara sig bättre utomlands om spelbolagen direkt skulle stöda idrottare och föreningar? Svaret är ja, skriver en klubb.

Många klubbar i undersökningen hoppas på att Veikkaus vinstpengar i framtiden skulle fördelas till statskassan, i stället för direkt utdelning via ministerier. Då skulle idrottens finansiering frånkopplas Veikkaus resultat, som minskat under coronapandemin, och i stället bli en budgetfråga för staten.

Vi håller snabbt på att gå mot en framtid där idrott är någonting för de rika

Det är en ändring som håller på att utredas och ser ut att förverkligas. Regeringen har däremot inga planer på att luckra upp monopolet, snarare är förstärkningar aktuella i form av bland annat betalningsspärrar till utländska sajter.

– Finansieringsmodellen för elitidrotten måste klarna fort. Vi håller snabbt på att gå mot en framtid där idrott är någonting för de rika, där idrottarna själva måste finansiera merparten av utgifterna. Sponsorpengarna och stöden minskar och flera idrottsplatser finansieras med privata pengar, skriver en klubb.

– Vi borde göra oss kvitt tanken att avskaffandet av Veikkaus monopol skulle betyda slutet på världen. Det går säkert att hitta en modell där Veikkaus kan konkurrera med andra bolag på lika villkor och Finland har makten att diktera villkoren, skriver en annan.

Veikkaus sponsringschef: Att sponsra är inte att stöda

Veikkaus position är inte avundsvärd. Sedan en misslyckad reklamkampanj sommaren 2019 har det stormat kring Veikkaus, som fått förhålla sig till ett alltmer kritiskt samhällsklimat.

Johanna Kozul, sponsringschef på Veikkaus, förklarar att bolaget minskat på marknadsföringen och därmed också på sponsringen. På årsbasis lägger Veikkaus "några miljoner" på sponsring, säger Kozul som inte vill avslöja detaljer i kontrakten.

Hon säger att klubbarnas kritik mot sponsringen inte kommer som en överraskning.

– Det finns en massa föreningar under varje förbund och vi har inte möjlighet att samarbeta med alla enskilda klubbar. Men vi vill gärna stärka samarbetet och påvisa nyttan vi bidrar med.

De här får sponsorpengar av Veikkaus

  • Fotbollens spelarförbund

  • Bollförbundet (inkluderar herrlandslaget, damlandslaget, herrarnas division 1 och 2 samt Nationella ligan)

  • Herrarnas fotbollsliga och fotbollsligaklubbarna

  • Ishockeyförbundet (inkluderar herrarnas och damernas landslag, herrarnas juniorlandslag och Mestis)

  • Herrarnas ishockey-VM (spelas i Finland, sponsrade även hemma-VM på damsidan 2019)

  • Ishockeyns spelarförbund

  • Herrarnas hockeyliga och hockeyligaklubbarna

  • Bobollsförbundet och herrarnas och damernas Superpesis

  • Innebandyförbundet och F-liiga

  • Skidförbundet

  • Herrarnas basketliga och ligaklubbarna

  • Volleybollförbundet och ligan i volleyboll, både herr och dam

  • Finlands olympiska kommitté och paralympiska kommittén

  • Friidrottsförbundet

  • Olympiastadion

  • Idrottsgalan

  • Idrottsmuséet

  • Suomen Urheilumanagerit

  • Teemu Selänne

Kozul säger att hon vill att klubbarna skulle få mer pengar, men att det då handlar om mycket mer än Veikkaus sponsring.

– Hela samhället borde delta i talkot.

Då Veikkaus väljer sponsringsobjekt är processen till stor del datadriven. Kozul säger att Veikkaus funderar på vad bolaget vill åstadkomma med samarbetet, vilken målgrupp de kan nå och hur det skulle påverka varumärket.

– Vi är en krävande partner, som ofta har egna idéer för sponsorskapet. Partnern måste bidra med nytta till affärsverksamheten, men det handlar inte enbart om euron, säger hon.

Johanna Kozul, Veikkaus sponsorchef, poserar vid en vägg och tittar in i kameran. I bakgrunden syns en avstängd spelmaskin.
Bildtext Johanna Kozul ansvarar för Veikkaus sponsring.

Kozul vill passa på att rätta till en missuppfattning som folk ofta har: det är staten som betalar understöd, medan Veikkaus håller i affärsverksamheten.

– I Finland betecknas ordet "sponsra" i betydelsen stödja. Vi får ofta frågor om vi kan stödja föreningar, men den biten sköter staten om. Vår sponsring är marknadsföringssamarbeten för affärsverksamheten.

Klaus Virkkunen, forskningschef på Sponsor Insight, ett oberoende konsultbolag inom sponsringsbranschen, sammanfattar Veikkaus trängda läge.

– De måste tänka på om sponsringsbesluten är lönsamma och ger dem pengar, och sådana beslut kan leda till schismer och se dåliga ut. De har en grym press på sig.