Hoppa till huvudinnehåll

Sport

Stallcheferna har aldrig sett något liknande – F1-chefen menar att kommersen kring Verstappens straff var fullt normal

Lewis Hamilton och Max Verstappen kör i en kurva jämsides.
Bildtext Lewis Hamilton tog hem söndagens duell mot Max Verstappen.

Yle Sportens expert var förvirrad och bland stallcheferna tyckte man att bilderna var surrealistiska. Men F1-tävlingschefen Michael Masi menar att det är fullt normalt att förhandla om bestraffningar med stallen.

Gårdagens saudiska formel 1-lopp svämmade över av snackisar. Två röda flaggor och en nervkittlande toppduell mellan Max Verstappen och Lewis Hamilton gjorde racet till ett spektakel som fansen kommer att minnas länge.

Under loppets andra avbrott fick tv-publiken vittna en speciell konversation.

Max Verstappen förväntades få ett straff efter att han genat över en kurva i samband med den första omstarten och kommit förbi Hamilton. Radiosnacket avslöjade hur tävlingschefen Michael Masi helt enkelt förhandlade med Red Bulls sportchef Jonathan Wheatley om vad det skulle bli för straff.

Resultatet blev att Verstappen flyttades ner till tredje rutan i den andra omstarten. Yle Sportens formel 1-expert Fredrik af Petersens hade aldrig sett något liknande.

– Det var mycket underligt – jag visste inte att man kunde förhandla – men det kan man tydligen göra med tävlingsledaren, frågade sig af Petersens.

"Som att vara mitt i en marknad"

Red Bull godtog till slut Masis "erbjudande". Om man inte skulle ha nått samförstånd skulle juryn ha granskat incidenten närmare, och Verstappen hade riskerat tidsstraff.

Situationen väckte också stor förvåning bland stallcheferna.

– Det var lite som att vara mitt i en marknad, vilket var ovanligt. Jag har inte stött på det här tidigare, säger Red Bull-bossen Christian Horner enligt Autosport.

Jonathan Wheatley i samspråk med Michael Masi.
Bildtext Radiodiskussionerna mellan Jonathan Wheatley och Michael Masi blev omtalade.

Också för Mercedeskollegan Toto Wolff var det här nytt.

– Jag tror att Michael Masi hade händerna fulla i loppet med alla krascher och allt skräp. Men så här i efterhand kan vi givetvis lära oss från det här.

Alpines Esteban Ocon drog stor nytta av situationen då han fick pole position i andra omstarten.

– Diskussionen mellan Michael och Jonathan var rätt surrealistisk, det var som att man var på den lokala marknaden och gjorde affärer med positioner och bestraffningar, jämför hans stallchef Marcin Budkowski.

Motsvarande har hänt förut, menar Masi

Masi själv vill tona ner eftersnacket.

– Jag skulle inte kalla det där för ett avtal. Jag hade inga befogenheter att faktiskt befalla stallen att göra något i det läget, berättar australiensaren för The Race.

Tävlingschefen hävdar att det var helt normala diskussioner som publiken fick höra.

– Domarna är de som ger bestraffningar, men jag kan erbjuda dem mitt perspektiv. Jag gav Red Bull möjligheten att ge bort sin plats.

– Det var en fullständigt normal diskussion. Det verkade kanske lite mer utdraget än normalt, men vi har gjort på motsvarande sätt tidigare också.