Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Containerbrist och höjda priser gör exporten dyrare: "Det var ohållbart billigt innan"

En man med arbetshjälm och orange arbetsjacka står framför en stor hamnkram med ett fartyg i bakgrunden.
Bildtext Karlebys hemlighet är ett överskott på containrar som ger stabilitet för exporten, säger hamnens vd Torbjörn Witting.

Det råder en skriande brist på containrar runtomkring i världen. Proppar i logistiken samt ökad global handel har höjt på priserna mångfalt. Även om prisstegringen kan hämma exporten från Finland, ser Karleby hamn att trafiken ökar och läget är tryggat.

Det är full rulle i Karleby hamn, då containerfartyget löpt in och de 400 containrarna ska lossas för vidare transport till företagen i nejden. Även om det länge talats om en global containerbrist, upplever Karlebyhamnen ett uppsving i trafiken.

- Vi ser ett ökat intresse för containertransporter. Under de senaste tolv åren har vi haft en ökning på flera hundra procent, säger Torbjörn Witting, som är vd för hamnen i Karleby.

Stor del av det inkommande godset är råmaterial och värdefullt gods till den kemiska industrin i regionen. Det som går ut från hamnen i containers har också ett stort värde, så även om containervolymen bara är tio procent av hela frakten, är värdet mycket högt, understryker Witting. Och läget gör också att tillgången på containrar är rätt gott i hamnen.

- Det vår hemlighet här i Karleby är att vi har större volym som kommer in i containrar än som går ut, så vi har ett överskott, säger Witting.

Situationen rätt bra i Österbotten

Logistikföretaget Backman Trummer som sköter transporter såväl till havs, som på land och i luften, har också garderat sig mot containerbristen. När många är utelämnade åt att få låna containrar av rederierna, har Backman Trummer köpt upp egna containrar i Antwerpen.

- Situationen är rätt så bra. Intresset för containerfrakter har ökat något. Bristen på långtradarchaufförer och önskat att hålla ner utsläppen gör att det blir större efterfrågan på båtfrakter, säger Johan Smedjebacka som är områdeschef på Backman Trummer.

Ett stort containerfartyg står vid hamnkajen med bilar och arbetsmaskiner i förgrunden.
Bildtext Snart har behovet av containerfrakter till och från Karleby ökat så man får ta in ett större fartyg för att sköta sjötransporterna.

De lyckas hitta kapacitet för det gods som ska skippas i containrar, men utarbetar också andra fraktmetoder som kostnadseffektiva komplement. Smedjebacka nämner transporter i kassetter, som gynnar virkesfrakter.

Kinaimporten mångdubblades i pris

- Det vi ser är att priset på importerade containrar ökat. Ser man på USA så har priset kommit upp. Om det för en månad sedan låg på 6000 dollar per container så är det nu 9000, då börjar det inverka på vår export också, säger han.

Importen från Kina var verkligt billig för ett par år sedan. Så billig att situationen enligt Smedjebacka blev ohållbar. På ett par år har en kinesisk container intagen till Finland stigit från kring 3000 till 15000 dollar.

- Så det är ju en betydande skillnad, och nu ser vi liknande utveckling också på exporterade containrar. Den går långsammare, men ändå. Nu tror jag det planat ut, men troligen ser vi ingen vändning innan det kinesiska nyåret, förutspår Smedjebacka.

En hög med containrar på ett hamnomåde i motljus, med en stor truck som lastar en container.
Bildtext Trots stigande priser på både import och export, är det full fart på logistiken i Karleby hamn.

Han ser att prisstegringarna har en viss hämmande effekt på den så exportdrivna regionen. Att transporterna blir dyrare ökar tröskeln för affärer, så exporten hotar minska. Men samtidigt verkar det vara bra drag för exportföretagen, så några allvarliga svackor väntas inte.

- Vi tror på en långsammare tillväxt framöver, men exporten drar bra och vi kommer att öka kapaciteten på containertrafik på Karleby hamn, så jag är inte orolig för utvecklingen, säger Torbjörn Witting.