Hoppa till huvudinnehåll

Kultur och nöje

Teater: Sårig tematik kolliderar med jordnära humor i buskishyllningen Straighta besked

Två skådespelare på en teaterscen, den ena formar händerna till kikare och den andra gör honnör.
Bildtext Lina (Karin Bengtsson) börjar jobba som handläggare på Migrationsverket i en småstad där chefen Sonny (Mitja Sirén) är lite väl kontaktsökande.
Bild: Markus Garder

En asylsökande inleder av misstag en affär med sin handläggare i komedin Straighta besked på Svenska teatern. Pjäsen gör en lustfylld skildring av det färgstarka livet i en svensk småstad men buskishumorn skaver mot asyltematiken.

Lina (Karin Bengtsson) flyttar till en liten ort i Sverige där hon fått jobb som handläggare på Migrationsverket. Hon känner ingen på orten, hon är singel och försöker dejta med hjälp av en app. Men det finns inte särskilt många att välja på, särskilt som Lina gillar andra kvinnor.

Föreställningen öppnar med en varm och underhållande småstadsskildring där Lina möter udda ortsbor som Tuborg, ägaren till den lokala sportbaren (Sofia Bach) och hennes nya chef Sonny (Mitja Sirén).

Två skådespelare i baddräkt sitter i en gummibåt på en teaterscen och dricker rödvin.
Bildtext När Amina (Sandra Medina) och Lina (Karin Bengtsson) träffas klickar de direkt med varandra.
Bild: Markus Garder

Men sedan träffar hon Amina (Sandra Medina) och det slår gnistor mellan dem med detsamma. De dejtar och har det fint ända tills Linas första dag på det nya jobbet.

Till bägges bestörtning upptäcker de att Amina är asylsökande och Lina ska handlägga hennes ärende.

Det försätter dem i en väldig knipa för det är ju väldigt förbjudet för dem att ha ett förhållande. Berättelsen utvecklar sig till en slags sängkammarfars när de försöker hålla saken hemlig.

Samtidigt upplever alla andra personer i handlingen sina egna romantiska förvecklingar.

Lustfyllda gestaltningar

Pjäsen Straighta besked ger intrycket av en kärleksförklaring till den traditionella buskisteatern, och levererar ett mustigt språk och humor som anspelar på sex, klantighet och kroppsvätskor.

Skådisarna gör ett lustfyllt jobb med karaktärsgestaltningen, särskilt Mitja Sirén som enfaldig chef på Migrationsverket och Sofia Bach som ett flertal excentriska ortsbor.

Med texten gör dramatikern Björn Elgerd ett tappert försök att hålla denna tradition relevant genom att införa brännande samtida tematik i handlingen, nämligen förtrycket av sexuella minoriteter runt om i världen och det byråkratiska godtycket i nordiska migrations- och asylprocesser.

En kvinna i rosa peruk och solglasögon sitter på en stol. Bakom henne går en skådespelare i keps och munktröja.
Bildtext Straighta besked gör med få skådespelare en fin småstadsskildring.
Bild: Markus Garder

Föreställningen i Anna Novovics regi klarar inte riktigt av att gjuta samman den såriga tematiken med den jordnära humorn, vilket förmodligen skulle vara en betydande utmaning för vilken regissör som helst.

Men då scenografin, ljudvärlden och den jämna ljussättningen inte samspelar för att skapa någon konsekvent sinnesstämning bygger föreställningen bara upp ett riktningslöst rum där de glättiga bajsskämten kolliderar med skildringar av trauma och sexuella övergrepp.

Avslutningsvis löses alla problem utanför handlingen och på komediers vis blir allting bra till slut. Då är det svårt att förstå vad föreställningen vill ha sagt och vad det är meningen att åskådaren ska känna inför det sedda.

Svenska teatern och Riksteatern: Straighta besked. Av Björn Elgerd. Regi Anna Novovic. På scenen: Sofia Bach, Karin Bengtsson, Sandra Medina, Mitja Sirén. Scenografi och kostym Marcus Olson. Ljus Carl Kristiansson. Mask Anna Olofson. Dramaturgi Eva-Maria Dahlin och Jani Lohikari.