Hoppa till huvudinnehåll

Östnyland

Investeringsbolag vill påskynda övergången till el-bussar i lokaltrafiken – köper därför Koiviston Auto med Borgå trafik och Onnibus

Två passagerare stiger på en buss.
Bildtext Det ska inte bli några större förändringar på kort sikt fast investeringsbolaget köper upp Borgå trafik. Arkivbild.

Capman Infras köp av aktiestocken i Koiviston Auto kommer varken att inverka på Borgå trafiks personal eller verksamhet. Lokaltrafiken i Borgå övergår däremot sannolikt till el-bussar inom några år.

Det inhemska investeringsbolaget Capman Infra köper hela aktiestocken i busskoncernen Koiviston Auto.

I köpet ingår bland annat Borgå trafik och Onnibus.

Verkställande direktör Dick Wallenius tror inte att det leder till några nämnvärda förändringar för Borgå trafik under den närmaste tiden.

– Personligen tror jag inte att det har någon inverkan, åtminstone inte på en tid framöver. Borgå trafik kommer som tidigare att fortsätta med lokaltrafiken och Borgå-Helsingfors-linjen. Det kan ske ändringar med fordonsparken, men inte inom den närmaste framtiden.

Dick Wallenius framför Borgå trafiks buss.
Bildtext VD Dick Wallenius tror inte att köpet leder till stora förändringar för Borgå trafik på en tid. Arkivbild.

Det är bussbolagets lokala expertis som lockar och investeringsbolaget har för avsikt att utveckla bolaget enligt dess egna värderingar tillsammans med arbetstagarna.

Det innebär att alla anställda får behålla sina nuvarande arbetsplatser. Köpet har med andra ord inga direkta följder för Koiviston Autos eller Borgå trafiks nuvarande kunder eller tjänster.

Konkurrera med el-bussar i upphandlingar

Avsikten är att satsa stort på el-bussar inom lokaltrafiken och på det sättet öka sin position och affärsverksamhet genom att vinna upphandlingar.

I dag är endast sex procent av lokaltrafikens bussar elektrifierade. Köpet ska därför hjälpa till att påskynda övergången till el-bussar.

Capman Infra fokuserar på utsläppsfria lösningar inom transport, infrastruktur och energiproduktion i Norden. Kollektivtrafik är ett delområde av flera och då handlar det om utsläppsfria fordon.

– Det blir ofta fråga om elektrifiering, men i Norge arbetar vi med den första vätgasdrivna färjan. I Finland verkar det nu som om el-bussar prioriteras inom lokaltrafiken via ny teknologi, säger managing partner Ville Poukka.

Investeringarna görs i samarbete med kommuner, städer eller aktörer inom transportsektorn enligt avtalad tidtabell.

– Vi kom med eftersom investeringarna i början är rätt stora och det behövdes så att säga lite bredare axlar än Koiviston Autos ägarfamilj har möjlighet till och det passar oss bra just nu, säger Poukka.

Sähköbussin akustoa
Bildtext Eldrivna bussar fungerar bra i lokaltrafik, men frågan är om dagens bussbatterier räcker till för omfattande fjärrtrafik. Arkivbild.

Den största investeringen ligger i el-bussar och infrastrukturen för laddning. Enligt Poukka kräver omvandlingen också gedigen planering av rutter och är sällan lika flexibel som vid traditionell trafik med dieselfordon.

– Det är ju en trend idag och det är mot det hållet vi går. Det fordrar ganska mycket investeringar och infrastruktur. Det sker inte i en handvändning, utan det kräver tid att bygga upp hela systemet, bekräftar Dick Wallenius.

Capman Infras mål är att öka fordonsparken av eldrivna lokalbussar till fler än 220 fram till år 2026, som då motsvarar 33 procent av koncernens alla bussar för lokaltrafik.

Bussbolag med gott rykte och tradition

Koiviston Auto grundades 1928 och är marknadsledande inom lokal- och fjärrtrafik i Finland. Koncernen har 2 300 anställda och omkring 1 000 bussar samt förvaltar 18 bussdepåer runt om i landet.

Innan pandemin (2019) betjänade bolaget ungefär 85 miljoner resenärer. Lokaltrafiken utgör cirka 80 procent av omsättningen.

Fast omfattningen är stor och inkluderar flera större städer finns Borgå med på kartan eftersom Borgå trafik har en stark och anrik ställning i staden.

– Jo, utan vidare. Lokaltrafiken i Borgå skiljer sig ändå något från andra städers då den fungerar på marknadsvillkor. Då är frågan vilka möjligheter man har att påverka biljettpriset, men om staden skulle göra en egen upphandling skulle det säkert ingå ett önskemål om el-bussar, tror Poukka.

Wallenius tror inte att mindre städer som Borgå står först i tur när bussarna förnyas.

– Elektrifiering har nu skett i både Lahtis, Kuopio och så i Helsingfors med omnejd. Jag tror att det kommer att fördelas jämnt så där småningom, men vi får se hur det utvecklar sig, säger Wallenius.

Sedan augusti kör till exempel Helsingforsregionens Trafik (HRT) med 22 elbussar i Sibbo, främst kring Nickby och Söderkulla. Det är Pohjolan Liikenne som tagit i bruk de nya bussarna efter att ha vunnit upphandlingen av busslinjerna till Sibbo.

Bussi

Samarbetet med Koiviston Auto rör i första hand lokaltrafiken, men det kan bli aktuellt att även utveckla fjärrtrafiken i framtiden. Det kräver bland annat att bussbatteriernas prestanda blir bättre.

Med i köpet kommer Onnibus som är marknadsledande inom fjärrtrafiken och som kör mellan större städer, också i Östnyland.

– Vi ser utan vidare att tjänsten är värd att utveckla och de har bland annat fördelaktiga digitala verktyg för biljettförsäljning, säger Poukka.

Trots att coronapandemin drabbat både lokal- och fjärrtrafiken med lägre passagerarantal tror Poukka på en normalisering och det är inte pendlare som utgör fjärrtrafikens stomme.

– Det intressanta här är att det är många som reser på fritiden snarare än pendlar och det behovet eller beteendet har inte försvunnit under pandemin. Distansjobbet har inte inverkat lika mycket på nöjesresandet med buss som med andra transportmedel.

Capman infra uppskattar att köpet av Koiviston Auto genomförs under våren 2022.

Diskussion om artikeln