Hoppa till huvudinnehåll

Barn

Buu-klubben
Yle Watt

Från webbspel till spelapp – BUU-klubbens julspel har långa anor

Malin visar upp BUU-klubbens julkalender i appen.
Bildtext Malin visar upp BUU-klubbens appjulkalender.
Bild: Ann-Catrin Virkama/Yle

Det började i ett litet rum för över 20 år sedan med en tanke om att skapa en julkalender med spel för finlandssvenska barn. Kalendern har gjort en resa från webben via pekskärm och finns nu i en app som man kan ladda ner gratis.

Mårten Seiplax, Anna-Maija Kalén, Saimy Swärd och Pia Manns har alla något gemensamt. De har alla ägnat en stor del av sin arbetstid genom åren med att fundera på hur BUU-klubbens webbjulkalender skulle se ut.

Ambitionen var en webbjulkalender som enade Svenskfinland kring 24 luckor och som också engagerade många barn.

För de som jobbade med webbjulkalendern var det jul året om. De har suttit i otaliga möten för att klura ut vilka spel som ska finnas i vilken lucka.

Mushinderbanan - Spela upp på Arenan

Muslabyrinten var populär

På frågan vilka spel som har blivit kvar i minnet kommer svaren snabbt.

– Muslabyrinten, säger Anna-Maija Kalén direkt.

Hennes tidigare kollega Saimy Swärd håller med.

– Muslabyrinten var populär. Den sög upp också de äldre barnen och vuxna, säger hon.

Ett av de spel som engagerade väldigt många var Attes dammsugarhinderbana. Spelet uppfattades helt enkelt som för svårt.

Attes dammsugarbana - Spela upp på Arenan

Ingen hinderbana ingen julkalender

Det som alla gamla spelmakare är överrens om är att det behövde finnas minst två hinderbanor för att vara en riktig julkalender. En av hinderbanorna skulle vara riktigt svår. De äldre barnen satt och väntade på den.

Vilka andra spel fanns det som var populära bland barnen? Mårten Seiplax minns Kråkfia i spelet Odla morötter bäst.

Odla morötter - Spela upp på Arenan

– Packa in Atte, utbrister Pia Manns.

Pia är studieledig från sitt jobb som konceptutvecklare på Yle och är den som också har jobbat med BUU-appens julkalender inför det här året. Hon berättar att tidigare då spelen fanns på webben kunde man använda sig mer av bajshumor.

Du kackar paket. Du är en paketkackare!

― Atte i spelet Paketera Atte.

– Så länge kalendern fanns på webben kunde man använda sådan humor. Det kan man inte längre, säger Pia Manns.

Julkalendern finns sedan några år tillbaka i BUU-klubbens app och då måste man ta hänsyn till internationella regler för hur de olika spelen klassificeras. Nu klassas "paketkackare" som för grov humor på de amerikanska plattformarna där apparna kan laddas ner.

Pruttarna blev för mycket för USA

Detta är också orsaken till att BUU-stämpeln inte längre pruttar i ett av BUU-appens spel – vilket den uppmärksamme spelaren säkert har noterat. Orsaken är att appen på grund av prutten ratades på den amerikanska marknaden, så redaktionen valde att ta bort den funktionen. Internt går denna incident numera under namnet "prutt-gate".

Paketera Atte - Spela upp på Arenan

Ett annat populärt spel som Pia minns från tiden då spelen fanns på webben är Frisera kon. Det hade en ganska oväntad infallsvinkel på det här med att sminka, klippa och stajla och väckte stor munterhet bland både vuxna och barn.

Luckputsning i sista minuten

Om man har jobbat med webbjulkalendern året om, är det möjligt att få någon julstämning utan den? Jo det får man, enas de gamla spelmakarna om. Så länge som kalendern låg på webben kunde man finputsa luckan fram till klockan 23.59 dagen innan publicering. Så att jobba med julkalendern bidrog inte enbart med julstämning utan också med en del stress.

Den tiden är förbi då kalendern numera finns i appen. Idag behöver den vara klar några veckor i förväg.

Pia Manns håller i en pekplatta med BUU-klubbens applikation.
Bildtext Pia Manns har jobbat med årets appjulkalender.
Bild: Pia Manns/Yle

Buggtest för barn

Något som man kanske inte alltid tänker på är att det för en vuxen kan vara svårt att buggtesta spel för barn. Då man buggtestar kontrollerar man metodiskt att spelet fungerar som förväntat. Den här gruppen har verkligen blivit buggexperter.

– Man har ett vuxet tänk kring hur spelen ska användas, sen är användaren en väldigt kreativ publik. De gör intressanta och smarta saker som en vuxen inte alltid tänker på, säger Pia Manns.

Gruppens bästa tips för att buggtesta ett spel för målgruppen är därför "Tryck på allt".

Från webb till app

BUU-klubbens digitala julkalender har genomgått stora förändringar under de senaste åren. Först fanns den på webben, där man skulle styra med piltangenterna och hoppa med mellanslag. Sedan utvecklades spelen så att de anpassades till pekskärmar där man skulle dutta, svajpa och dra.

Sedan kom övergången från dator till mera mobila apparater. Och från en browserbaserad kalender övergick den till en nedladdningsbar app, så som BUU-klubbens speljulkalender fungerar idag.

Dan Huiko har konstruerat appjulkalendern. Kalendern är planerad så att alla barn oavsett ålder kan hitta ett spel på rätt nivå.

– En del av spelen är ganska lätta och passar de yngsta spelarna, men några spel är också lite mera utmanande och passar lite äldre spelare, säger Dan Huiko. Här hittar du instruktioner för hur du laddar ner BUU-klubbens spelapp.

Hjälp oss göra en bättre app

Är du och ditt barn bekanta med BUU-appen? Eller gillar ni andra spel? Vi på BUU-klubben är intresserade av att veta lite mera om hur spelvanorna ser ut i barnfamiljer. Vilka saker är viktiga för dig då du väljer vilka appar ditt barn får använda?

Vi riktar oss främst till dig som har barn i åldern 0–7 år. Du kan hjälpa oss göra BUU-appen ännu bättre genom att fylla i en enkät. Enkäten tar fem minuter att fylla i. Stort tack för hjälpen!

Ett utdrag ur undersökningen för BUU-klubbens app.
Bildtext Så här ser undersökningen ut som vi gärna vill ha hjälp med.
Bild: YLE