Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Kasköbanans framtid i vågskålen igen: "Så här hårt behandlas vi i Österbotten just nu"

Uppdaterad 15.12.2021 20:07.
Järnvägsspår som leder till Kaskö hamn.
Bildtext Kasköbanans framtid har länge varit oviss.
Bild: Yle/Juho Karlsson

En ny rapport från Trafikledsverket visar att det är olönsamt att satsa på Kasköbanan. Det skriver HSS Medias tidningar på onsdag.

Enligt den nya rapporten från Trafikledsverket är det inte totalekonomiskt lönsamt att förbättra den 113 kilometer långa järnvägen mellan Seinäjoki och Kaskö.

Enligt HSS Media anser Trafikledsverket att varken en förbättring av banan för 124 miljoner euro eller den lättare versionen för 30 miljoner euro skulle vara lönsam.

Patrik Hellman, vd för Kaskö hamn och viceordförande i Södra Österbottens järnvägsförening, är besviken och förvånad över rapporten.

– Inte ser det bra ut inte. Jag hade nog förväntat mig något annat eftersom vi har uppfyllt kraven och vi verkligen visar att den här banan har en efterfrågan. Kanske de som har gjort rapporten inte har all information, säger Hellman till Yle Österbotten.

Södra Österbottens järnvägsförening har lyckats öka godsmängderna på banan och avsnittet klassas inte längre som ett lågttrafikerat banavsnitt. Dessutom har man satsat på utvecklingen av lastplatsen i Östermark, vilket medfört att man nu kan lasta fullstora godståg där.

En man med en neongul jacka står intill ett lastfartyg.
Bildtext Patrik Hellman säger att man kommer att jobba vidare och man ger inte upp.
Bild: Yle/Juho Teir

Hellman påpekar ändå att det endast är fråga om en rapport och Trafikledsverket och ministeriet kan fortfarande fatta ett för Kasköbanan positivt beslut.

– Lönsamhetsberäkningar finns det alltid för sådana här saker. Vissa saker kan man satsa på trots att det visar rött. Inte tror jag att vi har många järnvägsprojekt i Finland som verkligen kan visa att det lönar sig.

EU nobbade Kaskö hamn

Men Trafikledsverkets rapport var inte den enda dåliga nyheten Hellman fick under onsdagen.

– EU-kommissionen har meddelat att Jakobstads hamn och Kaskö hamn förlorar sin TEN-T-status och de här sakerna kanske hör på något sätt ihop.

– Man har kanske väntat med att ge ut den här rapporten från Trafikledsverket tills man fick det här beskedet. Är det kohandel? Jag vet inte, men så här hårt behandlas vi i Österbotten just nu.

TEN-T-nätet omfattar alla trafikformer: järnväg, vägnät, flygtrafik, inre vattenvägar, sjötrafik samt plattformar som gör det möjligt att kombinera de olika trafikformerna.

Att hamnen förlorar sin TEN-T-status innebär att den inte kan få finansiering för projekt från EU.

– Det betyder också att staten inte behöver ställa upp på samma sätt för att hålla andra trafikleder i skick till en hamn som inte har TEN-T-status, konstaterar Hellman.

Är det här ett dråpslag för Kaskö hamn?

– Jag skulle säga att det är ett slag i ansiktet för hela regionen.

Det här innebär att ingen hamn i Österbotten längre kommer att ha TEN-T-status. De flesta andra hamnar i Finland har denna status.

– Det är främst frågan om framtida utveckling och hur staten ser på vilka hamnar som är viktiga och vilka som inte är det. Vår trafik fortsätter nog och den kommer att växa nästa år också, så inte är det på det sättet åtminstone inom en överskådlig framtid, en katastrof.