Hoppa till huvudinnehåll

Kultur och nöje

“Man måste ha lite fan anamma!” – musikalartisten Sannah Nedergård om hur man tar sig fram i en hård bransch

Sannah Nedergård i musikalen Next to Normal.
Bildtext Sannah Nedergård som dottern Natalie i musikalen Next to normal på Svenska teatern.

Då man ser en artist på scenen ser det så lätt ut men Sannah Nedergård vet att det ligger mycket jobb bakom.

I få branscher är det lika hård konkurrens om jobben som i teater- och filmvärlden.

Sannah Nedergård från Sundom, Vasa har dock lyckats ta sig fram och är som bäst aktuell med musikalerna Next to normal och Mary Poppins på Svenska teatern.

Hon hade också en roll i filmatiseringen av Kjell Westös roman Den svavelgula himlen.

Att ta sig fram i bransch med hård konkurrens kräver en hel del. Sannah menar att man måste lära sig hantera motgångar för att orka.

– Man får ta otroligt många nej och bakslag. Man får kämpa för att få ett jobb och hålla sina kunskaper uppdaterade.

Hur blir man musikalstjärna?

Vägen till scenen är både lång och krävande och förutom hårt jobb med själva hantverket krävs det också att man tar egna initiativ och marknadsför sig själv.

Sannah berättar att hon själv är väldigt aktiv med att höra av sig till branschfolk och berätta om att hon finns.

Då det kommer till hur man sen lyckas på en audition ger hon sina egna bästa tips:

– Var förberedd! Se till att du kan din text eller din sång som rinnande vatten så du är bekväm i stunden och kan ta regi. Det gäller att ha lite fan anamma och lita på att man är bra.

Skådespelaren Sannah Nedergård.
Bildtext "Det gäller att jobba hårt och tro på sig själv."

Teaterscenen vs vita duken

Förutom teaterscenen är även tv- och filmbranschen bekanta för Sannah, senast medverkade hon i filmatiseringen av Kjell Westös roman Den svavelgula himlen.

På teaterscenen ska allt synas till sista raden medan en kamera kan fånga upp minsta ryckning i ögonvrån. Hur anpassar man skådespeleriet så det blir rätt uttryck för rätt format?

– Det kan vara svårt att förmedla känslan på en stor scen. I all sin enkelhet blir det väl så att ju större scen, desto större gester. Men jag kan nog inte säga vilken konstform jag föredrar.

Sannah beskriver skillnaden med att teater handlar mer om relationer och handling medan film berättar mer om det inre livet hos en karaktär.

Scen ur filmen Den svavelgula himlen
Bildtext Sannah Nedergård och Tom Rejström i Den svavelgula himlen.

De största uppoffringarna är sociala

Sannah önskar att branschen överlag skulle vara mer förlåtande och uppmuntra till vila och hållbarhet så inte skådespelare bränner ut sig.

Hur mycket måste man då ge avkall på annat för att orka med livet som skådespelare?

Sannah berättar att hon visst är tvungen att göra vissa uppoffringar för att orka och kunna prestera på en hög nivå.

– Man kan missa vänners födelsedagar då man själv är fast i dubbelföreställningar på teatern. En skådespelare lever enligt ett helt annat schema än de flesta andra.

Förutom annorlunda arbetstider är det viktigt att ta hand om sig själv, se till att man sover ordentligt och vilar rösten och kroppen så den orkar.

Scen ur musikalen Next to normal med Sannah Nedergård och Maria Ylipää.
Bildtext Sannah Nedergård spelar dotter till Maria Ylipääs karaktär i Next to normal på Svenska teatern.

Kritik och avundsjuka

I en bransch med så hård konkurrens är det inte konstigt att man ibland blir avundsjuk. Sannah erkänner att hon kan känna avund om en kollega får en roll hon själv skulle ha velat ha.

Även kritik kan svida och för att inte låta sig nedslås berättar Sannah att hon brukar meditera men också ventilera jobbsaker med sin syster Sarah som också är skådespelare.

– Vi hjälper varandra komma ihåg att vi alla är skilda individer och det är det som gör oss intressanta. Alla behövs på sin plats.

Man måste också komma ihåg att det ändå bara är teater.

― Sannah Nedergård, skådespelare