Hoppa till huvudinnehåll

Kultur och nöje

Tv-serien En kunglig affär, berättelsen om Kurt Haijby – när sex, svek och maktspel skakade det svenska kungahuset

en äldre man och en yngre man ömt lutade mot varandra
Bildtext Får jag vila på din arm? Kung Gustaf V är 74 år och Kurt Haijby 36 då de träffas. Och börjar träffas.
Bild: Johan Paulin / Sveriges Television Ab

Fråga: Vad kan gå fel när en kung och en källarmästare inleder en intim relation i 1930-talets Sverige? Svar: Allt man kan föreställa sig. Och mycket därtill.

Det är lätt att uppfatta Kurt Haijby (Sverrir Gudnason) som en glad prick där han våren 1934 sveper fram genom köket på restaurang Lido. Charmig, självsäker och utrustad med en sällan skådad framtidsoptimism.

Trots ett hyfsat långt straffregister hyser han ingen oro för att inte det fina folket snart skall hitta till det etablissemang han och hustrun Anna (Sanna Krepper) driver i centrala Stockholm.

man och kvinna iklädda serveringsklädsel vinkar till sig en kund.
Bildtext Vår tid är nu! Kurt (Sverrir Gudnason) och Anna (Sanna Krepper) vill sätta Lido på restaurangkartan.
Bild: Johan Paulin / Sveriges Television Ab

Om han nu bara kunde få det där arma utskänkningstillståndet godkänt! Att servera tunga rätter till lätta drycker är helt enkelt inget vinnande koncept. Inte i längden.

När inget verkar rå på byråkratins långa arm beslutar han sig för att skicka ett besvärsbrev till kungen. Kanske Gustaf V (Staffan Göthe) förstår det där med vikten av att kunna servera snaps till sillen?

Det visar sig snart att den 74-årige kungen är mer än villig att serva den 36-årige herr Haijby. För att själv bli serverad både järpar och hjärta.

Och så inleds en relation som inte tål dagens ljus.

Många olika skandaler

Det har varit populärt de senaste åren att uppmärksamma de kungliga husen - internationellt i The Crown och på ett nordiskt plan i serier som Atlantic Crossing.

Scen ur serien Atlantic Crossing där svenska kungen ser sur ut.
Bildtext Gustaf V i annan tappning. Carl Magnus Dellow spelade den svenska kungen i storsatsningen Atlantic Crossing.
Bild: Cinenord / Yle

Det är därmed inte långsökt att lyfta fram den så kallade Haijbyaffären som var en av 1950-talets mest uppmärksammade rättsfall. Ett fall som gav upphov till en debatt som bland annat författaren Vilhelm Moberg engagerade sig i.

I hur hög grad verklighetens härva av påstådd utpressning och brutal maktutövning motsvarar tv-seriens innehåll är inte helt entydigt. Manusförfattaren Bengt Braskered har talat om “sin version” - och det lönar sig säkert att hålla det uttalandet i bakhuvudet när man kastar sig in i historien.

En historia vars skandal har minst femtio mörka nyanser. Och om det som sker i serien kommer ens i närheten av verkligheten så är det nog för att man skall häpna. Hur kunde detta ske?

Kostbara konsekvenser

Det säger sig självt att relationen mellan en kung och en källarmästare i 1930-talets Sverige redan i sig är en het potatis, men det visar sig vara affärens efterdyningar som ger upphov till de egentliga brännskadorna.

äldre man i hatt och yngre man med glasögon i en tennishall
Bildtext Hur kunde det bli såhär? Kungen och Kurt i ett laddat möte efter att bomben briserat,
Bild: Johan Paulin / Sveriges Television Ab

Det hela utvecklas nämligen till ett maktspel av rang. Ett spel där varken hovet eller statsmakten skyr några medel för att släta över, städa undan och sopa under mattan.

Alla är eniga om att Kurt Haijby måste bort ur kungens värld och ut ur landet. Varför inte till Tyskland där Hitler håller koll på besvärliga människor?

Eller kanske till någon anstalt där man kan ta sig an den som visar tecken på allvarlig sjukdom?

För det går väl inte att bara kasta pengar på problemet och hoppas att Kurt tiger?

Strålande skådespel

Det finns inga omvägar runt det faktum att serien - i regi av Lisa James Larsson - lever och andas med hjälp av fantastiska skådespelare. Ett team där varje spelare är en individuell stjärna utan att för den skull stjäla uppmärksamheten från de andra.

Här drar alla åt samma håll, andas i samma takt, hittar samma rytm.

en äldre man knyter en yngre mans slips.
Bildtext Om jag hjälper dig så hjälper du mig. Samspelet mellan Gudnason och Göthe är ett nöje att se.
Bild: Johan Paulin / Sveriges Television Ab

Det är kort sagt ett nöje att se Sverrir Gudnason, Staffan Göthe och Reine Brynolfsson drabba samman.

Gudnason (Borg, Den allvarsamma leken, Älska mig, Omerta 6/12) visar än en gång hur gudabenådat duktig han är när det gäller att handskas med både små nyanser och yviga utspel.

Man vet aldrig var man har hans Haijby - är han en missförstådd charmör eller en hänsynslös opportunist? Går hans känslor på djupet, eller sprattlar de bara omkring på ytan precis så mycket som krävs för att hålla situationen flytande?

en propert klädd man vänder sig om på gatan framför slottet i Stockholm.
Bildtext Vänder han kostymen efter vinden? Eller är han förälskad?
Bild: Johan Paulin / Sveriges Television Ab

Göthes kung är däremot idel tydliga konturer och självklar auktoritet. En sällsam blandning av åldrad aristokratisk kyla och en förvuxen ynglings ömhetstörstande längtan.

Och så har vi Brynolfsson vars överståthållare Torsten Nothin är den strama byråkratins personifiering. En man som i maffiavärlden varit den perfekta fixaren, inom dagens politik en smart spin doctor.

En fläkt från förr och Vår tid är nu

Rent visuellt är En kunglig affär ett nöje. Fotografen Frida Wendel fångar in fina stadsvyer, imponerande interiörer och en restaurangvärld som ekar av köksslamret från tv-serien Vår tid är nu.

Men tidsskildringen känns varken som ett självändamål eller en färggrann kuliss - nej, bilderna är helt i samklang med den berättelse som skildras.

En berättelse som är elegant uppbruten i fyra kapitel med olika emotionella skiftningar och tonfall. Från det första kapitlets rusiga kärleksaffär till det avslutande kapitlets ruskiga rättegång.

stående man i en liten fängelsecell med en sittande man framför sig
Bildtext Law and order? Adam Pålsson spelar Kurt Haijbys advokat Henning Sjöström.
Bild: Niklas Maupoix / Sveriges Television Ab

Och när sluttexterna efter det fjärde avsnittet rullar fram är processen ingalunda över hos betraktaren. Attraktionen, affären och arvet efter dessa stannar kvar på näthinnan och får en att vilja veta mer.

Om Gustaf, Kurt och Anna. Och om ett rättssystem och en tidsanda som gjorde det möjligt spela ett spel med deras liv som insats.