Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

Nytt audiodrama tar upp tystnadskulturen kring våld mot kvinnor – grundar sig på verkliga rättsfall

Jeanette Björkqvist och Monika Fagerholm har skrivit ljuddramaserien Mordet på Laura Marklund.
Bildtext Jeanette Björkqvist och Monika Fagerholm har skrivit manuset till ljuddramaserien Mordet på Laura Marklund. Det här är deras första samarbete, men inte det sista.
Bild: Barbro Ahlstedt / Yle

På juldagen slår Alex Streng ihjäl sin flickvän Laura Marklund i deras gemensamma lägenhet. Det här är utgångspunkten i en ljuddramaserie, som är inspirerad av olika rättsfall runt om i Finland.

Det tredelade ljuddramat Mordet på Laura Marklund är skapat av författaren Monika Fagerholm och journalisten Jeanette Björkqvist.

Berättelsen utspelar sig i den fiktiva finlandssvenska småstaden Lonäset, en blandning av Lovisa, Ekenäs och Jakobstad.

Mycket i den annars rätt händelselösa staden cirklar kring det lokala innebandylaget. Alex Streng är den lovande spelaren med höga förväntningar på sig, medan Laura Marklund är den snygga tjejen som arbetar i en butikskassa och vloggar om sitt perfekta liv.

Den som lotsar lyssnaren genom berättelsen är 15-åriga Lulu. Det är genom hennes ögon som vi tar del av kärlekshistorien mellan Alex och Laura och hur den slutar på värsta möjliga sätt.

Jag ville visa hur utomstående drabbas

― Monika Fagerholm

Ett brott är nämligen inte enbart en privat sak. Det inträffar alltid i en kontext, i ett samhälle. Efteråt sker en traumatisering som inte bara är individuell, utan också kollektiv, säger Monika Fagerholm.

– Jag ville visa hur utomstående drabbas. När mordet sker känner Lulu en enorm skuld över det och hela hennes liv krossas. Det är vad jag menar med kollektiv traumatisering, det är oskyldiga som drabbas. Om vi inte får prata om det här så kommer också det att inträffa om och om igen.

Verkliga rättsfall står som grund för innehållet

Monika Fagerholm står för den fiktiva berättelsen i Mordet på Laura Marklund, medan Jeanette Björkqvist står för de dokumentära bitarna.

I ljuddramat får man ta del av polisens förhör efter mordet med närstående och vittnen. De delarna bygger på verkliga förhör och är enbart bearbetade så att de passar in i berättelsen.

Jeanette Björkqvist plöjde igenom en hel del text om brott där kvinnor dödats av sina partners.

– Jag beställde alla rättsfall om mord och dråp i Finland de senaste åren. Därifrån plockade jag ut sådana fall som handlar om våld i relationer där kvinnan har dött. Det finns inte exakta uppgifter, men man räknar med att ungefär 20 kvinnor per år dör i Finland på grund av våld inom parförhållandet. Det är en allvarlig problematik.

Inspelning av ljuddramaserien Mordet på Laura Marklund. På bilden skådespelare Iida Kuningas och Saga Sarkola, regissör Ulrika Bengts och ljusddesigner Niko Ingman.
Bildtext Inspelning av ljuddramaserien Mordet på Laura Marklund. På bilden skådespelare Iida Kuningas och Saga Sarkola, regissör Ulrika Bengts och ljusddesigner Niko Ingman.
Bild: Barbro Ahlstedt / Yle

Mordet på Laura Marklund bygger på tre av de rättsfall som Jeanette Björkqvist gick igenom. För Monika Fagerholm var det det både en chock och ett intressant faktum att inse hur lika de olika fallen är varandra.

– Därför är det en poäng att göra den här serien där vi kan påvisa att det går till på det här sättet, säger hon.

Fiktionen ger friare händer att tolka

Både Jeanette Björkqvist och Monika Fagerholm har skrivit en hel del om våldsproblematik tidigare. Jeanette Björkqvist har bland annat granskat människohandel och också skrivit en pjäs om det och en om familjevåld.

I sin bok Vem dödade bambi? tar Monika Fagerholm upp problematiken kring våld och den tystnadskultur som finns kring våldsbrott.

Vi måste sätta ansvaret där det hör hemma, och det är inte på offret

― Jeanette Björkqvist

För Jeanette Björkqvist var det en ny sak att fiktionalisera händelser. Det innebär att man får friare händer att göra tolkningar, vilket man aldrig får göra som journalist då man man är helt knuten till fakta, säger hon.

– Vi har kunnat välja var i materialet vi sätter tyngdpunkten. Till exempel har vi försökt sätta en del av den på gärningsmannen, vilket oftast saknas i den offentliga debatten. Ofta blir det fokus på offret och det måste vi komma ifrån. Vi måste få en förskjutning hur vi diskuterar de här sakerna och sätta ansvaret där det hör hemma, och det är inte på offret.

Tystnadskulturen är mera påtaglig i småstäder

Lonäset, där Laura, Alex och Lulu bor, är inspirerat av olika finlandssvenska småstäder. Det är en miljö som är bekant för många: ett ställe som å ena sidan är tryggt eftersom man känner varandra, men å andra sidan kvävande av samma orsak.

– Det vet alla som har bott i en småstad, att det kan vara väldigt mycket svårare att ingripa för att alla är insyltade i varandra och känner på något sätt varandra kors och tvärs, säger Jeanette Björkqvist.

Monika Fagerholm, Ulrika Bengts, Jeanette Björkqvist, Niko Ingman och Marina Meinander.
Bildtext En del av gänget bakom Mordet på Laura Marklund: Monika Fagerholm, Ulrika Bengts, Jeanette Björkqvist, Niko Ingman och Marina Meinander.
Bild: Barbro Ahlstedt / Yle

Också den tystnadskultur som Monika Fagerholm talar om kan vara väldigt mycket mera påtaglig i en småstad. Hon beskriver tystnaden som så påtaglig att den nästan hörs och det kan i sig vara traumatiserande.

Man känner i luften att man borde tala om det som skett, men man vet inte hur man ska göra det. Och den här oförmågan att prata om det skedda behöver man inte skämmas för, däremot är det inte en orsak att inte göra det, säger Fagerholm.

– Det handlar om att hitta en nivå där vi kan prata tryggt utan att det blir pajkastning och sökande av syndabockar och där vi kan titta på en sådan här sak utifrån. Det är utgångspunkten till att vi gjort det här. Vi skapar ett fiktivt rum där ingen behöver känna sig utpekad och så snackar vi!

Här kan du lyssna på den tredelade ljuddramaserien Mordet på Laura Marklund.

Mordet på Laura Marklund - Spela upp på Arenan

I Yle Vega sänds avsnitt 1 den 27.12, avsnitt 2 den 3.1 och avsnitt 3 den 10.1. Alla avsnitt sänds klockan 21.03.

Monika Fagerholm och Jeanette Björkqvist tar upp tystnadskulturen kring våld mot kvinnor i nytt audiodrama - Spela upp på Arenan