Hoppa till huvudinnehåll

Östnyland

Borgå avbokar eller flyttar icke-brådskande vårdtider på grund av coronaläget – klienter erbjuds service vid privat läkarcentral istället

En person vid med hörlurar och mikrofon sitter vid ett arbetsbord framför en dator.
Bildtext Personalen vid hälsostationen i Borgå har flyttats till smittspårningen och till att boka om icke-brådskande mottagningstider. Telefonköerna har varit långa redan en längre tid. Arkivbild.
Bild: Tuomas Hirvonen / Yle

Tjänsterna vid hälsovårdscentralen i Borgå begränsas fram till den 7 januari på grund av den svåra coronasituationen. Klienter erbjuds ersättande tider till läkarcentralen Fenix.

Coronaläget i Borgå har försämrats snabbt, och smittspårningen är för tillfället mycket belastad.

Det här betyder att tjänsterna på hälsovårdscentralen är begränsade mellan den 22 december och den 7 januari 2022 då hälsostationens personal deltar i smittspårningen.

Hälsovårdscentralen ringer som bäst klienter vars icke-brådskande mottagningstid måste avbokas och flyttas.

I samtalet erbjuds klienterna möjlighet att boka ersättande tid till läkarcentralen Fenix. Klienterna får under samtalet anvisningar för tidsbokningen.

– Situationen är dålig och vi behöver en lösning. Vi är därför glada över att vi på kort varsel har kunnat ordna så att vi nu kan ringa kunderna och erbjuda dem möjligheten att gå till den här läkarcentralen, säger social- och hälsovårdsdirektör Ann-Sofie Silvennoinen.

Omställningen omfattar cirka 80 läkartider och 80 tider till sjukskötare.

Icke-brådskande tider avbokas eller flyttas, men hälsostationens telefontjänst, mottagningen av patienter som behöver akut vård, luftvägsinfektionsmottagningen och egenteam-tjänsten fortsätter som normalt.

Förra veckan konstaterades 135 coronafall och 388 exponerade. Incidenstalet för de två senaste veckorna är 401,8.

I hälften av fallen är det fråga om omikronvarianten av coronavirus som sprider sig snabbt.

Enligt Silvennoinen har coronasituationen inte plötsligt förvärrats under denna vecka utan är i sin helhet mycket dålig just nu.

Personalen strävar efter att kontakta alla som är i kön under torsdagen. Numret är kopplat till en återuppringningstjänst. Ring numret endast en gång och vänta på återuppringning.

– Två veckoslut i rad har vi haft in extra personal som har hjälpt till med att bara förkorta telefonköerna. Ändå har vi 800 samtal i kö.

God beredskap under julhelgen

Silvennoinen betonar att det är viktigt att nu skydda äldre på servicehemmen och människor i riskgrupperna. Beredskapen inför julhelgen är bra och man har en extra beredskapsplan.

Ett viktigt mål är att personalen ska kunna ha sina inplanerade semestrar och fira en fridfull jul.

– För tillfället ser det bra ut och går enligt planerna, men vi har också funderat på vad vi gör om läget blir sämre. Vi har skickat ut en förfrågan om man frivilligt vill anmäla sig att hoppa in ifall behovet uppstår.

Det kan bli aktuellt om till exempel en stor del av till exempel servicehemmens personal plötsligt blir tvungna att hållas borta från arbetsplatsen.

– Vi måste kunna reagera med kort varsel och det måste vara möjligt att då snabbt få hjälpen dit där den behövs, säger Ann-Sofie Silvennoinen.