Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Hamnarna stänger ner i ett dygn – i Karleby räknar vd:n med att strejken kostar en miljon euro

Uppdaterad 27.12.2021 21:10.
Torbjörn Witting står på kajen i Karleby hamn, bakom syns flera fartyg. Vinter och is i hamnen
Bild: Yle/Jukka Tyni

Klockan sex på tisdagen stannar all lastning och lossning i de finlänska hamnarna. Vd Torbjörn Witting i Karleby hamn räknar med att åsiktsyttringen kostar kring en miljon.

Bil- och transportarbetarförbundet AKT inleder i morgon bitti en dygnslång strejk i landets alla hamnar. I Karleby har man just nu fem fartyg i hamnen och 300 järnvägsvagnar på väg in.

Normalt skulle upp emot 240 personer jobba i hamnen under det kommande dygnet. Nu stannar allt klockan 6 på tisdag morgon.

– Det kostar mycket pengar och ger oss dåligt rykte, speciellt utanför Finland. Vi är plötsligt en part som man inte riktigt kan lita på, säger vd Torbjörn Witting i Karleby.

Dygnsexporten i Karleby hamn är värd omkring 5 miljoner euro. och Torbjörn Witting räknar med att åsiktsyttringen kostar hamnen omkring 1 miljon euro.

Tiotals tusen euro i onödiga hamnavgifter

I Vasa säger Bernt Björkholm som är vd på Blomberg Stevedoring att strejen också kommer att märkas i Vasa, men den kommer inte att ha så stora effekter som i Karleby.

I Vasa hamn väntar just nu ett fartyg på lossning.

Juha Hakala som är vd för hamnen i Jakobstad säger att åsiktsyttringen är dyr.

– Vi har två fartyg i hamnen som väntar på lastning och lossning. Det är fråga om tiotals tusen euro i hamnavgifter per dygn, helt i onödan, säger Hakala.

Cellulosabalar lastas i hamnen i Jakobstad
Bildtext Arkivbild från hamnen i Jakobstad.
Bild: Yle/ Kjell Vikman

Tvisten rör inte hamnen i Karleby

Strejken är ett försök att bryta en blockad utlyst av AKT i Valkom hamn i Lovisa. Med blockaden vill AKT stöda Industrifacket i förhandlingarna om ett kollektivavtal med skogsbolaget Keitele Group Oy.

Näringslivet EK har redan fördömt strejken eftersom den stänger samtliga hamnar i landet, trots att tvisten gäller ett enda företag.

Skogsindustrin är på samma linje - strejken har orimliga konsekvenser.

Juha Hakala anser att ATK:s åtgärd är orimlig i ett ärende där facket inte ens är part i tvisten. Torbjörn Witting är av samma åsikt.

– Tvisten har inget med Karleby hamn att göra och ursprungligen har den inte haft något alls att göra med hamnar, säger Witting,

Det gäller ett kollektivavtal mellan ett stort företag och ett annat fackförbund säger Witting.

– Det här är mycket sorgligt, säger Torbjörn Witting.

De lokala förtroendemännen Yle Österbotten kontaktat vill inte kommentera ärende utan hänvisar till Bil- och transportarbetarförbundet AKT.