Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

"Vi försöker få flera fartyg färdiga innan strejken träder i kraft" – Ingå hamn förbereder sig på strejken i morgon

Ett fartyg står vid en kaj i en hamn. Det är vinter och mörkt.
Bildtext I morgon utbryter strejk i alla hamnar i Finland. Bilden är från Ingå hamn i januari 2021.

Det är en hel del extra arbete i Ingå hamn just nu på grund av morgondagens strejk. Det råkar finnas ganska många fartyg i hamnen och arbetet måste planeras om.

Bil- och transportarbetarförbundet AKT inleder en strejk i morgon (28.12). Strejken pågår i ett dygn och berör alla hamnar i landet, i Västnyland Hangö hamn och Ingå hamn.

Strejken är ett försök att bryta en blockad utlyst av AKT i Valkom hamn i Lovisa.

Varken Hangö hamns vd Anders Ahlvik eller Thomas Bergman, vd på Inkoo Shipping i Ingå hamn, vill kommentera själva strejken, men Ahlvik berättar att allt stuveriarbete står stilla i Hangö hamn i morgon (28.1).

Fartygen väntar i hamnarna

“Fartygen kommer enligt rederiernas tidtabeller in i hamnen och väntar där på att strejken slutar på onsdag klockan 06.00”, skriver Hangö hamns vd Anders Ahlvik i ett mejl till Yle Västnyland.

Stuvarna är inte på jobb, men resten av allt arbete i hamnen rullar normalt, enligt Ahlvik.

En del jobbar som vanligt

Thomas Bergman, vd för hamnbolaget Inkoo Shipping, säger att allt fartygsarbete i Ingå hamn står stilla för en dag och det gör även största delen av terminalarbetet.

“En hel del arbete måste planeras om eftersom vi råkar ha mycket trafik”, skriver Bergman i ett mejl till Yle Västnyland.

Allt arbete i Ingå hamn står alltså inte stilla på grund av strejken. Tjänstemän och verkstadspersonal arbetar som vanligt, många av dem håller ändå ledigt på grund av strejken.

“Kritiska produkter, som till exempel bränsle för värmeverk i behov av bränsle, får lastas på lastbilar”.

Övertidskostnader i Ingå

Strejken innebär lite extra övertidskostnader för Inkoo Shipping, uppger Thomas Bergman.

“Vi försöker få flera fartyg färdiga innan strejken träder i kraft”, skriver han på måndag kväll i mejlet.

“De ekonomiska konsekvenserna får vi bedöma efteråt”, uppger Anders Ahlvik i Hangö hamn.