Hoppa till huvudinnehåll

Östnyland

Bara små följder av hamnstrejken i Lovisa hamn – fartyg med saltlast väntar på lossning

Valkom hamn tidig vintermorgon
Bildtext Det var inte mycket liv och rörelse i Lovisa hamn klockan 8 på tisdag morgon - två timmar efter det att strejken inleddes.

Tidigt i morse (28.12) inledde bil- och transportarbetarförbundet AKT en dygnslång strejk i landets alla hamnar.

Strejken inleddes i och med att man före jul gjorde ett försök att bryta en blockad utlyst av AKT i Valkom hamn i Lovisa. Försöket ledde till en utmarsch bland de hamnanställda i Valkom hamn.

Blockadens syfte var att stöda Industriförbundet i förhandlingarna om ett kollektivavtal med skogsbolaget Keitele Group.

Näringslivet EK har fördömt strejken eftersom den stänger Finlands samtliga hamnar trots att tvisten gäller ett enda företag.

Långtradare kan lossas

Vd Martti Sajamaa vid hamnoperatörsbolaget LFS Lovisa säger att det blir bara små följder av strejken.

– Vi har ett fartyg lastat med salt som väntar på att bli lossat. I dag kan vi inte göra det, men eftersom det inte är bråttom med det så får den operationen vänta till i morgon, säger Sajamaa.

Bilar på väg med varor till hamnen kan bolaget däremot lossa.

– Vi kan lossa de långtradare som eventuellt dyker upp i dag. Det har vi beredskap till, säger Sajamaa.

Man sandar i Valkom hamn i Lovisa
Bildtext En hamnarbetare sandade ett förvaringsområde för containrar på tisdag morgon – i övrigt var det inte många livstecken i hamnen.

Martti Sajamaa säger att de strax före jul normalt lossade långtradare i hamnen, förutom sågvaror från skogsbolaget Keitele.

– Keiteles sågvaror lossades med hjälp av en av ägarna till Nordström-bolagen och i mitten av januari avgår det ett fartyg där en del av lasten består av trävaror från Keitele, säger Sajamaa.

Påverkan av strejken – eller missnöjesyttringen som Sajamaa också kallar den – blir alltså liten för hamnoperatören LFS Lovisa.

– I morgon återgår vi till normal tågordning klockan 6 på morgonen och tanken är att vi då ska lossa fartyget med saltlast, säger Sajamaa.

Orimliga konsekvenser

Enligt Näringslivet EK blir konsekvenserna av den dygnslånga strejken orimliga, eftersom frakter till ett värde av uppskattningsvis 350 miljoner euro varken lastas eller lossas i hamnarna.

Skogsindustrin är av samma åsikt. Där anser man att AKT handlar på ett oansvarigt sätt och att man blandar sig i en konflikt där förbundet inte ens är part.

Det var Helsingfors tingsrätt som med hot om vite ville att blockaden skulle avbrytas.

AKT:s ordförande Ismo Kokko säger i ett pressmeddelande att blockaden var laglig, välgrundad och motiverad.

Han hoppas nu att Keitele Group och Industrifacket ska inleda förhandlingar och hitta en gemensam linje för det företagsspecifika kollektivavtalet.