Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Viking Glory har påbörjat sin resa från Kina till Åbo

Passagerarfartyget Viking Glory reser över hav.
Bildtext Viking Glory kommer att korsa Indiska oceanen.

Idag lämnade Viking Lines nya passagerarfärja Viking Glory kajen vid Xiamen i Kina för sin resa mot hemmahamnen i Åbo.

Fartyget kommer att korsa Indiska oceanen, åka genom Suezkanalen till Medelhavet och vidare till Gibraltar. Därifrån kommer Viking Glory att segla norrut till hemmahamnen i Åbo via de danska sunden.

Marschfarten är i genomsnitt 16 knop och hemresan tar knappa fem veckor.

Fartyget går under finsk flagg och ersätter finskflaggade Amorella på rutten Åbo – Stockholm. Viking Glory är större än Viking Grace som började trafikera år 2013.

Besättningen består av 40 personer

Det är en besättning på 40 personer som under ledning av befälhavare Ulf Lindroos stiger ombord på Viking Glory i Kina. Under resans gång stiger även underleverantörer på.

– Glorys hemresa är en väldigt spännande och speciell arbetsuppgift som har krävt omsorgsfull planering och specialarrangemang. Under resans gång stöter man på varierande väderförhållanden och en lång sjöresa är också i övrigt utmanande, säger Lindroos, som är ivrig inför den långa resan.

Viking Glorys befälhavare Ulf Lindroos framför Viking Glory på varvet i Kina. Lindroos är klädd i uniform.
Bildtext Befälhavare Ulf Lindroos leder en besättning på 40 personer.

Han berättar att besättningen består av erfarna seglare och inför resan har man kartlagt möjliga risker och utarbetat handlingsplaner för olika situationer som kan uppstå under resans gång.

Byggarbete och förberedelser fortsätter under resan till Åbo.

Det är möjligt att följa med Viking Glorys hemfärd på Viking Lines sociala medier.

Två testkörningar till havs avklarade

Fatyget sjösattes vid varvet XSI i Xiamen i januari 2021.

Fartyget har genomgått två testkörningar för att säkerställa att fartygets system fungerar under verkliga förhålladen.

Under det första sjöprovet i juni provkördes bland annat det elektroniska framdrivningssystemet, fartygets manövreringsförmåga testades, livbåtarna säkerställdes och brandalarmet kontrollerades.

Under den andra testkörningen kontrollerades maskinsystemen och drivkraften. Samtidigt testades också fartygets buller- och vibrationsnivåer.