Hoppa till huvudinnehåll

Utrikes

Världens bästa arbetsplats finns i Malaysia – hållbarhetsexperten Charlotte Wolff-Bye välkomnar nya utmaningar på jättebolaget Petronas

Charlotte Wolff-Bye ler. I bakgrunden grön växtlighet.
Bildtext Charlotte Wolff-Bye stortrivs i Malaysia. Hon hoppas kunna bidra till att landet börjar följa en klimatmässigt mer hållbar linje än hittills.

Den finlandssvenska ekonomen Charlotte Wolff-Bye sprider som bäst sin sakkunskap i klimatfrågor i Sydostasien. Hon har börjat arbeta för det malaysiska jättebolaget Petronas som producerar både olja och naturgas i stor skala.

Vyn från Charlotte Wolff-Byes arbetsrum är fantastisk. Rummet finns på 76:e våningen i världens högsta tvillingskyskrapa, och från det ser hon en stor del av Malaysias huvudstad Kuala Lumpur.

Wolff-Bye har kunnat njuta av vyn ända sedan det statsägda bolaget Petronas på sommaren anställde henne som ny hållbarhetschef. Det betyder att hon bland annat ansvarar för Petronas ansträngningar att övergå till en klimatmässigt hållbar verksamhet.

Vy från tvillingtornen i Kuala Lumpur. skyskrapor radar upp sig men man ser också hur grön staden är.
Bildtext Miljonstaden Kuala Lumpur breder ut sig kring världens högsta tvillingskrapor. Från de översta våningarna ser man att det också finns stora grönområden i staden.

I och med att Petronas är ett gas- och oljebolag är uppgiften en verklig utmaning. Det passar Wolff-Bye utmärkt.

– Jag tycker att jag har världens bästa jobb på ett underbart bolag. Det är en ny roll som Petronas har skapat, och jag rapporterar direkt till verkställande direktören, berättar hon.

Mångårig erfarenhet attraherade malaysierna

Petronas är det största bolaget i Malaysia med nästan 50 000 anställda. Det äger också tvillingskyskraporna som är en av malaysiernas främsta stoltheter.

Det var Petronas som kontaktade Wolff-Bye för att fråga om hon var intresserad av att bli hållbarhetschef. Bolaget ville anställa någon som har en bred erfarenhet av hållbar utveckling.

– Det finns egentligen inte så många människor i världen som har sysslat med det här i mer än 20 år. Jag antar att det var därför som de tyckte att jag var en lämplig person, konstaterar hon.

Petronas tvillingtorn i Kuala Lumpur i december 2021.

Wolff-Bye har arbetat med hållbarhetsfrågor ända sedan hon slutförde sina studier vid Svenska handelshögskolan i Helsingfors. Där var hon aktiv inom studentkåren, och det var i det sammanhanget som hon blev intresserad av hållbar utveckling.

Omställningar gör oljebranschen intressant

Wolff-Bye jobbade först en kort tid i Finland innan hon flyttade till London där hon sedan verkade i mer än 20 år. Under de sista dryga sju åren arbetade hon för det norska statsägda gas- och oljebolaget Statoil eller Equinor som det nuförtiden heter.

Statoil hade då grundat ett kontor i London. Där skötte Wolff-Bye ungefär samma uppgifter som hon nu har hand om i Malaysia.

– Det är jätteintressant att fungera inom den här branschen just nu när allt kommer att förändras. Vi måste hitta nya modeller för hela samhället så att vi börjar utnyttja mer förnybar energi och ny teknologi för att minska på utsläppen, säger hon.

En gångbro förenar tvillingtornen i Kuala Lumpur

Det är lättare sagt än gjort i ett land som Malaysia där produktionen av fossila bränslen är en ekonomisk stöttepelare. Wolff-Byes arbetsgivare Petronas är ett livsviktigt bolag för landets ekonomi.

Billig bensin orsakar huvudbry

Malaysias mål är att inom en snar framtid utvecklas till ett så kallat höginkomstland. Även om målsättningen anses vara realistisk lever en stor del av befolkningen ännu under anspråkslösa omständigheter.

För att stödja de mindre bemedlade malaysierna ekonomiskt har allt bränsle länge varit kraftigt subventionerat. Bensinen är till exempel förbluffande billig, för en liter kostar mindre än 50 cent.

en man tankar vid en bränslestation i Kuala Lumpur
Bildtext En full tank kostar inte mer än ungefär 15 euro. Ändå tycker de mindre bemedlade malaysierna att bensinen är dyr.

Wolff-Bye betonar att subventionerna är ohållbara med tanke på klimatförändringarna. Under FN:s klimatkonferens i Glasgow i november var Malaysia därför ett av de länder som undertecknade ett avtal om att gradvis göra sig av med, som det heter, ineffektiva subventioner till fossila bränslen.

– Det är nog ändå besvärligt för Malaysia och många andra länder att minska på subventionerna. Det skulle förarga en massa malaysier, så politiskt är det ett svårt beslut att fatta, säger Wolff-Bye som själv deltog i konferensen som en medlem av Petronas delegation.

Malaysia i ett nötskal

Alltför många fordon i farten

I Malaysia är det vanligt att de mindre bemedlade invånarna äger lätta motorcyklar som de kan köpa för en spottstyver. De här människorna är beroende av sina fordon som en följd av att kollektivtrafiken är outvecklad i synnerhet utanför huvudstaden Kuala Lumpur.

Det är likaså vanligt att mer välbärgade familjer har minst två bilar som de också använder flitigt. Den sammanlagda bensinkonsumtionen är således väldig.

Bilar står i ett garage utomhus i Kuala Lumpur
Bildtext Det är vanligt att välbärgade malaysiska familjer äger många bilar. Ofta delar flera generationer på utrymmena i de stora fastigheterna.

Wolff-Bye påminner dessutom om att naturgasen likaså är subventionerad. I Malaysia används naturgasen främst av industrin, så de förmånliga priserna förbättrar landets konkurrenskraft.

– Det är därför viktigt att man börjar göra energiförbrukningen mer effektiv än den är i dag. Utsläppsförbud av olika slag måste också införas, säger hon.

Fria händer från första stund

För Petronas del är strävan efter att övergå till en klimatmässigt hållbar verksamhet en ny företeelse. Också bland folket är det få som är engagerade i klimatfrågorna, så det finns inte någon egentlig press på politikerna att ändra på landets energipolitik.

Wolff-Bye har ändå redan märkt att Petronas ledning har ett verkligt intresse för att få till stånd förändringar. Hon fick till exempel genast fullmakter att bygga upp sin avdelning exakt som hon själv ville.

– I och med att det här området är så viktigt för bolaget fick jag också själv bestämma vem som fick de två chefsposterna inom avdelningen. Jag har nu det bästa teamet i världen, konstaterar hon.

Wolff-Bye förklarar att Petronas är en av de mest attraktiva arbetsgivarna i Malaysia. Många av de anställda är därför synnerligen kompetenta.

Petronas bränslestation
Bildtext Petronas driver också ett omfattande nätverk av bensinmackar. Bolaget har verksamhet i mer än 50 olika länder.

Mångsidighet nödvändig i föränderlig värld

Wolff-Bye säger att synen på hållbar utveckling har förändrats under de senaste åren. I stora bolag är det nu i allt högre grad frågan om att omvandla modellen för hela verksamheten.

– Jag vill därför inte bara ha experter på miljöfrågor och mänskliga rättigheter i mitt team. Jag vill också ha personer med en gedigen kommersiell erfarenhet, berättar hon.

Wolff-Bye har haft händerna fulla ända sedan hon anlände till Malaysia. Hon upplever också att hon och hennes team redan har fått en hel del till stånd.

– En yngre kollega kom fram till mig för att säga att han inte kan tro hur mycket som har skett och hur bråttom alla har det jämfört med tiden innan jag började arbeta här. Det är jättefint att höra en kollega säga något sådant, konstaterar hon.

Petronas ska till exempel börja investera stora summor i försöken att minska på utsläppen av växthusgaser och i naturskydd. Bolaget har också förpliktat sig att mer öppet än hittills rapportera om sina utsläpp och annan verksamhet som har en inverkan på klimatförändringarna.

Malaysierna är angenäma bekantskaper

Wolff-Bye är också glad över det vänliga mottagandet som hon har fått i Malaysia. Det gäller för både medlemmarna av hennes team, hennes chefer och folket överlag.

– Jag måste erkänna att jag inte kände till många malaysier förrän jag flyttade hit. De är väldigt varma och trevliga, och de har inga taggar om man kan säga så, konstaterar hon.

Petronas har också gett Wolff-Bye en synlig roll i bolagets marknadsföring. I den har sponsorskapet av den förra världsmästaren Lewis Hamiltons F1 stall länge varit en central kugge.

Petronas sponserar såväl motorcykelsport som formel 1

Wolff-Bye och Hamilton uppträder nu tillsammans i en video som gör reklam för Petronas nya inriktning på en hållbar utveckling. Också den uppgiften uppskattar hon stort.

Diskussion om artikeln