Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

Nya företag tar över FPA-taxiresor i Nyland: "En lottovinst för alla taxiföretagare i Raseborg"

Uppdaterad 31.12.2021 10:15.
En taxiskylt i gult med svart text och en skylt som visar marlerade parkeringsrutor på en stolpe utanför Raseborgs sjukhus i Ekenäs. Man ser inte sjukhuset men nog en del småhus. Vinter och snö.
Bildtext Utanför Raseborgs sjukhus i Ekenäs finns flera skyltar på ett litet område som visar var taxibilar får parkera i väntan på sina kunder.
Bild: Tiina Grönroos / Yle

Både Folkpensionsanstalten och de nyvalda taxibolagen i Nyland lovar att kunderna ska få välja vilken taxi de vill anlita för resor som ersätts av FPA.

De senaste åren har det varit en hel del problem med FPA-resor; bland annat förseningar och till och med uteblivna taxiskjutsar. Tidvis har det också varit långa telefonköer till centralen varifrån de här resorna beställs.

Nu tror FPA att det ska bli bättre. Efter den senaste konkurrensutsättningen valdes två taxibolag för varje landskap eller upphandlingsområde.

I Nyland är det Suomen Lähilogistiikka och Taksi Helsinki som tar över de taxiresor som ersätts av Folkpensionsanstalten. Ändringen sker vid nyår. De senaste tre åren har ett bolag haft ensamrätt till de här körningarna.

Jag tror att det blir bra, med god service har man chans att vinna kunderna tillbaka

― Taxiföretagare Jesse Lindholm, Lähitaksi, Raseborg


Nu ska taxikunden få välja själv vilket bolag hen vill åka med och på de sociala medierna har de två taxibolagens tävling om FPA:s kunder kört i gång.

– Jag tror att det blir bra, med god service har man chans att vinna kunderna tillbaka, säger Jesse Lindholm.

Jesse Lindholm är delägare i ett taxiföretag som verkar inom Raseborgsområdet. Som företagare är han relativt ny, men har kört taxi i 17 år. Hans företag kör för Suomen Lähilogistiikka eller Lähitaksi.

En man med skägg och svart jacka står ute i ett grått, snöigt vinterlandskap.
Bildtext Jesse Lindholm har kört FPA-resor tidigare, men nu har det varit paus på nästan tre år när Menevä hade ensamrätt på de här körningarna.
Bild: Tiina Grönroos / Yle


De flesta lokala taxiföretag i Västnyland hör i dag till Lähitaksi, men Taksi Helsinki har fått ett starkt fotfäste i Hangö och det finns också lokala taxiföretag i Raseborg som hör till det bolaget.

Jag tycker det är väldigt bra med konkurrens, det ger möjligheter för sådana som verkligen satsar på branschen

― Roy Vidfält, konsult Taksi Helsinki, Raseborg


Roy Vidfält är engagerad i Taksi Helsinki och kommer att hoppa in som chaufför för ett lokalt taxiföretag i Raseborg.

– Jag tycker det är väldigt bra med konkurrens, det ger möjligheter för sådana som verkligen satsar på branschen. Den här gången tror jag nog att det blev en lottovinst för alla taxiföretagare i Raseborg, säger Roy Vidfält som berättar att han fungerat som konsult för Taksi Helsinki och de lokala företag som slutit sig till det bolaget.

– Vi har inte fått köra för FPA på snart tre år så det ska bli helt roligt att få delta i allt igen. Det behövs flera taxibilar, speciellt i vår region, så det är bra att det blir lite variation, säger Jesse Lindholm som räknar med att enbart Lähitaksi har mellan 25 och 30 bilar mellan Hangö och Svartå och Ingå.

Roy Vidfält räknar med att det kommer att finnas närmare 50 bilar enbart i Hangö och Raseborg när de två taxibolagen tar över. Nya bilar är beställda och då går hans bolag in i hybridvärlden. Ett av kraven i FPA:s anbudstävlan var att taxibolagen ska vara så kallade ekobilar.

En man i blå jacka och munskydd hängande vid ena örat står utanför en stor vit taxi. Vinter, utanför Raseborgs sjukhus.
Bildtext Roy Vidfält har av eget intresse utrett hur taxitrafiken kunde skötas så att alla är nöjda, både taxiföretagare och FPA:s kunder.
Bild: Tiina Grönroos / Yle

– Från 2023, eller egentligen redan nu, får vi körningarna enligt utsläppsmängd. Från 2025 önskar man att alla taxibilar ska vara enbart eldrivna, men det får vi se hur det går med de här vintrarna, säger Roy Vidfält när vi står vid taxiparkeringen utanför Raseborgs sjukhus en dag när kölden knäpper i knutarna.

Större valfrihet att välja taxichaufför

Från och med första januari får kunderna välja mellan två taxibolag eller serviceproducenter som FPA kallar dem. Det betyder också att det finns två helt nya telefonnummer att ringa till när man beställer sin FPA-taxi.

FPA talar om större valfrihet, man väljer vilket bolag man vill anlita, men i övrigt är det mesta oförändrat. Rätten att använda FPA-taxi fastställs på samma kriterier som tidigare och resans självriskandel och kostnadstak förblir oförändrade. Beställningssamtalen är fortfarande gratis och taxin ska beställas senast dagen före resan om man vet mottagningstiden.

FPA:s system med bekant taxi fortsätter också, det vill säga man kan i vissa fall få anlita en bekant taxi och taxichaufför, bland annat om man är under 16 år, reser ensam och har ett långvarigt intyg över rätten att anlita taxi. Det här gäller också kunder som inte skulle klara av taxiresor om inte chauffören känner till vilken hjälp och assistens en kunds hälsotillstånd kräver.

Begär alltid en bil som är bekant och där chauffören till exempel pratar svenska

― Jesse Lindholm

En förändring bjuder de två konkurrerande taxibolagen på; båda erbjuder också att man kan välja vilken taxi och vilken taxichaufför som man vill åka med. Det här är inte att blanda med FPA:s bekanta taxi, utan taxiföretagens helt egna service.

– Man kan begära via telefoncentralen och komma överens med sin lokala företagare om skjutsar. Begär alltid en bil som är bekant och där chauffören till exempel pratar svenska, säger Jesse Lindholm som representerar Lähitaksi.

– Varje konsument kan välja med vem den vill åka och vilken bil. Vi informerar vilka bilar som har vilka nummer. Där har kunden en betydligt bättre valbarhet jämfört med hur det varit hittills, säger Roy Vidfält som representerar Taksi Helsinki.

Utmaning att hitta chaufförer

Allt verkar väldigt bra så här långt, men ett problem kvarstår; det är brist på taxichaufförer.

– På chaufförssidan har det långa tider varit stora bekymmer. När taxiföretagen går dåligt så har kassorna varit små. Lönsamheten har varit dålig och lönerna små, säger Roy Vidfält som ändå säger att det ser ljusare ut nu i och med att de lokala taxiföretagen får köra FPA:resor.

FPA räddar när taxiresor i övrigt sinar

Någon guldgruva är det ändå inte att köra taxiresor för FPA, de nya avtalen ger taxiföretagen sämre ersättning än tidigare säger både Roy Vidfält och Jesse Lindholm.

De statliga och kommunala körningarna är en livsnerv i hela taxibranschen

― Roy Vidfält

I dessa pandemitider är det ändå viktigt att ha avtal med FPA och få sköta de kommunala färdtjänsterna.

– De statliga och kommunala körningarna är en livsnerv i hela taxibranschen. Utan dem är det väldigt svårt att klara sig, säger Roy Vidfält och tillägger att de privata konsumenterna lyser med sin frånvaro så länge coronapandemin härjar.

– Jag tycker ändå det känns bra, i synnerhet med det systemet att man kan få returerna från till exempel huvudstadsregionen. Fast priserna har blivit sämre så blir ersättningen ändå helt okej, i synnerhet i dessa tider när det är lugnare, säger taxiföretagare Jesse Lindholm.

Taxiföretag i Raseborg glada över att få ta över FPA-resor - lovar kunderna god service - Spela upp på Arenan

Källor: FPA och intervjuer med Jesse Lindholm och Roy Vidfält.

Diskussion om artikeln