Tio norska vårdstuderande fast i Vanda efter otrolig flygkarusell – riktar kritik mot Finnair
I stora delar av världen råder kaos i flygtrafiken just nu på grund coronapandemin och inställda flyg. Finland har inte heller skonats och Finnair får hård kritik.
Tio unga vårdstuderande skulle flyga med Finnairs direktflyg till Delhi i Indien strax efter jul för praktik på ett sjukhus i Ambala. Men redan i början av resan började problemen, skriver norska NRK.
Flyget från Oslo till Helsingfors blev försenat vilket ledde till att kvinnorna missade Finnairs flyg till Delhi.
Norskorna fick därefter besked om att biljetterna ändrats till ett direktflyg från Oslo till Delhi dagen efter. Men det dröjde inte länge förrän det kom kontraorder, och gruppen fick ta flyget till Finland trots allt.
Köade i timmar
På Helsingfors-Vanda väntade sedan en flera timmars kö för att få hjälp med att komma vidare.
Det lyckades inte och i stället blev det övernattning på ett flygplatshotell och letande efter bagage.
På torsdag kom nya besked, och det blev för kvinnorna att sätta sig på flyget till Stockholm igen, med löften från Finnair om flyg med mellanlandning i Doha i Qatar. Alla papper och coronatest var enligt flygbolaget i ordning.
Stopp vid gaten - fel i dokumenten
Problem uppstod ändå då de skulle gå ombord på flyget till Doha.
- Vi fick inte gå ombord eftersom uppgifterna i dokumenten vi hade var felaktiga. Fel flygnummer hade antecknats i pappren och det räckte för att vi blev stoppade, säger Kaia Rytter Tveiten, som är en i skaran.
På Arlanda väntade sedan flera timmars köande som resulterar i att gruppen sätts på ett flyg tillbaka till Helsingfors, med löfte om att de kommer med på ett annat flyg via Doha till Delhi.
Kaia Rytter Tveiten berättar att hon inalles har fått sju biljetter utskrivna, men inte kommit längre än till Helsingfors.
Nya coronatest
I det här skedet, åter tillbaka på Helsingfors-Vanda, känner kvinnorna på sig att det är dags att ta nya coronatest, eftersom de tidigare inte kommer att vara giltiga då de väl anländer till Delhi.
Det drabbar resekassan hårt - ett test kostar 3 500 norska kronor, eller 350 euro, säger Tveiten till NRK.
Sedan kommer nästa bakslag. En av kvinnorna i gruppen får ett SMS med information om att deras flyg är ändrat till en tur med mellanlandning i Amsterdam, med 16 timmars väntetid där.
"Vi bröt samman"
Eftersom gruppen fortfarande hade biljetter till Doha med Finnair försöker de ändå komma med på planet, men de nekas gå ombord.
Enligt Tveiten var en av orsakerna till att det skulle ta för lång tid att gå igenom hela gruppens dokument.
– Då vi fick avslaget bröt vi alla samman, säger hon. Vi har inte sovit på 35 timmar, vi har knappt ätit och vi har blivit skickade fram och tillbaka.
Kräver direktflyg
På Finnairs servicedesk på flygplatsen blev gruppen erbjudna en rad alternativ med mellanlandningar och väntetider, men det orkade de inte längre med.
Tveiten berättar för NRK att de krävde direktflyg från Helsingfors och Delhi och att de har fått löfte om att de kommer med på ett plan den 1 januari.
Till dess blir det övernattningar på flygplatshotellet igen. Nya coronatest behövs också, säger hon.
Dålig behandling
Gruppen är chockad över Finnairs sätt att behandla dem.
– Vi har varit samarbetsvilliga men vi har inte behandlats med respekt. Vi har blivit kastade mellan många olika personer och blivit satta på flyg utan att våra papper varit i ordning, säger Tveiten.
NRK har försökt kontakta Finnair om det här fallet, men har inte fått svar.