Hoppa till huvudinnehåll

Utrikes

SVT: Returmissbrukarna växande problem för modesajter – shoppingberoende kan ligga bakom

Uppdaterad 01.01.2022 16:29.
shoppingcenter
Bildtext Coronapandemin har delvis ändrat köpbeteendet.

Modesajter har börjat porta kunder som ofta returnerar produkter. Enligt Sveriges television anser allt fler e-handlare i modebranschen att en del kunder missbrukar returmöjligheten.

Till de som stoppat kunder som har som vana att returnera beställda produkter hör den svenska modesajten Boozt, skriver SVT på sin webbplats. 19 000 kunder har portats från sajten och får inte längre beställa varor från Boozt.

Boozts finanschef Sandra Gadd säger att bolaget har analyserat returerna och kommit fram till att en mycket stor andel av returerna kommer från en liten krets.

Returmissbrukarna är en liten krets

Boozt klassar den här lilla kretsen som "returmissbrukare" – cirka 15 procent av alla returer kommer från den här gruppen.

I lastbilsfrakter räknat säger Boozt att man sparat i 300 transporter genom att stänga returmissbrukarna ute.

På frågan vad som kännetecknar problematiskt beteende svarar Sandra Gadd så här:

– Om du köpt 30 likadana skor i samma storlek, och skickar tillbaka dem, och gör samma sak nästa vecka – då har vi ett problem. Det handlar ofta om väldigt stora volymer som fraktas fram och tillbaka. Ett tillåtet och vanligt shoppingbeteende är att du beställer fyra klänningar och skickar tillbaka tre.

ledsen flicka sitter med en mobiltelefon i handen

Shoppingberoende kan ligga bakom

SVT har talat med flera e-företag i modebranschen. De säger att det är lönsamt att stänga ute rätt kunder men att det är frågan om en svår balansgång. En del som skickar tillbaka stora mängder är samtidigt ofta lönande kunder, visar forskning som SVT citerar.

En teori till varför folk returnerar mycket är att de möjligen använder kläderna i smyg – kunderna kanske använder varorna för foton på sociala medier. En annan förklaring är shoppingberoende.

– Det känns skönt att beställa varorna, men då de anländer infinner sig skulden och ångesten, förklarar terapeuten Patrik Wincent.

Yle-programmet Spotlight har undersökt vad som händer med en del av de kläder vi returnerar. Läs mer om klädernas långa resa!

Diskussion om artikeln