Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

HST och metroförare sams – nu kan bolagiseringen av Helsingfors stadstrafik gå framåt

Uppdaterad 03.01.2022 12:44.
Metrojuna Helsingissä.
Bild: Jorge Gonzalez / Yle

Helsingfors stads trafikaffärsverk HST har nått en överenskommelse med fackföreningen JHL. Tvisten har hållit på i flera månader.

Helsingfors stads trafikaffärsverk HST har nått en överenskommelse med spårvagns- och metroförarnas förening JHL. Tvisten har hållit på i flera månader.

Föreningen har också dragit tillbaka kommunalbesväret de gjort. Det betyder att det inte längre finns hinder för att HST ska bli ett bolag.

I början av februari ska HST bli ett nytt aktiebolag med namnet Huvudstadsregionens Stadstrafik Ab. Kommunalbesväret skulle ha satt käppar i hjulet för bolagiseringen i upp till ett år, eftersom det skulle ha behandlats i förvaltningsdomstolen.

VD:n nöjd

Petri Lumijärvi är tf verkställande direktör för HST. Han är glad över att man har nått ett samförstånd och över att bolagiseringen nu kan fortsätta.

– Nu kan saker gå framåt. Det bästa är att vi nu är på samma sida och av samma åsikt som personalen, säger Lumijärvi.

I praktiken flyttar hela personalen över till det nya aktiebolaget i början av februari.

"Hemlighetsmakeri"

Bakgrunden till tvisten var att personalen inte kände tillit till företagets ledning. Förarnas förening har beskyllt ledningen för att under vårens samarbetsförhandlingar ha hemlighållit information och gett falsk information. Samarbetsförhandlingarna gällde just den förestående bolagiseringen. I höstas stod metrotrafiken stilla då förarna strejkade.

– Hemlighetsmakeriet skrotade tilliten till ledningen inom HST. Att bygga upp förtroendet igen är en process som kommer att ta tid. Det här avtalet är ändå en bra start, säger HST:s fackavdelnings ordförande Petri Lillqvist.

Enligt Lillqvist var det fackavdelningen som tog initiativet till nya förhandlingar. Det var i månadsskiftet november-december som förhandlingarna inleddes. Det dåvarande kollektivavtalet skulle sluta gälla i mars 2022. Ett tillstånd utan ett gällande avtal oroade.

Man har informerat om avtalet internt inom HST och fackavdelningen, men inte hittills i offentligheten.

"Ledningen förstår nu vår oro"

Avtalet mellan HST och JHL skrevs under i början av december. Arbetsgivaren hade som krav att man skulle dra tillbaka kommunalbesväret. Det gick fackavdelningen alltså med på, då man kunde komma överens om andra saker.

Petri Lillqvist säger att man nu har ett avtal där det svart på vitt garanteras att man kommer att förhandla om förarnas arbetsvillkor.

– Efter förhandlingarna förstår HST:s ledning vår oro. Spelreglerna är nu klara och vi har nu en kontakt där vi kan förhandla.

Inte perfekt

Trots avtalet är situationen gällande metron diskutabel. Hela personalen flyttar över till det nya aktiebolaget, men utrustningen och infrastrukturen blir fortfarande kvar i det gamla trafikverket.

– För att trygga personalens intressen är det här kontraktet ändå tillräckligt för oss i det här skedet, säger Lillqvist.

Enligt tf vd Petri Lumijärvi ska metron som helhet gradvis flyttas över till det nya bolaget.

"Smidigare, snabbare"

Att bolagsformen förändras ska enligt Petri Lumijärvi inte märkas för passagerare eller samarbetspartner. Trafikering och investeringar fortsätter på samma sätt som förut.

– Formen bolag är smidigare för förändringar än ett trafikverk. När det sker stora förändringar går det att fatta snabba beslut. Vi kommer också att spara pengar.

Artikeln är en förkortad översättning av Yle Uutisets artikel Viimeinenkin hidaste joukkoliikennejätti HKL:n yhtiöittämisen tieltä on väistynyt – metro- ja ratikkakuskien yhdistys on vetänyt tekemänsä valituksen pois skriven av Saara Hirvonen. Översättning till svenska: Karin Filén.