Hoppa till huvudinnehåll

Kultur och nöje

Ljusfestivalen Lux Helsinki breder ut sig över stora delar av Helsingfors – konstnär: "Vi behöver se ljuset i tunneln"

Uppdaterad 09.01.2022 17:22.
Några mänskor som fotar och betraktar en upplyst, med ljus färgad kyrka i en park.
Bildtext De flesta evenemang på ljusfestivalen Lux Helsinki sker utomhus. Bilden är från Lux Helsinki 2016.
Bild: Lauri Rotko

Coronarestriktionerna har stängt evenemangen, men nu finns en ljusglimt – ljusfestivalen Lux Helsinki sparkar igång på onsdag efter en paus på ett år. "Vi behöver få se ljuset i tunneln", säger konstnären Roberto Fusco.

Konstfältet och evenemangsindustrin kämpar som bäst för att överleva pandemin, men nu finns det åtminstone en ljusglimt både för många konstnärer, ljustekniker och publiken – Lux Helsinki.

I år bjuder ljusfestivalen på 30 olika konstverk, vilket är rekordantal. Eftersom Lux Helsinki ställdes in i fjol visas många av fjolårets konstverk nu i årets upplaga.

En av konstnärerna som deltar är italienska Roberto Fusco, bosatt i Helsingfors sedan 10 år. Han skulle delta redan ifjol och glädjer sig därför särskilt mycket åt att festivalen nu blir av.

– Vi behöver rent bokstavligen få se ljuset i tunneln, och kollektivt kunna ta del av konsten. Det finns mycket konst som berör oss personligen men också sådan som ger resonans då den upplevs kollektivt, det är något av det bästa med den här festivalen.

En leende man med lockigt gråsprängt hår.
Bild: Jenny Jägerhorn / Yle

De flesta av Lux evenemang sker utomhus men Fuscos medieinstallation Ossa visas faktiskt inomhus, på huvudscenen i kulturcentret Stoa i Helsingfors Östra centrum.

På frågan om hur det här är möjligt då teatrarna är stängda på grund av coronarestriktioner svarar Sanna Nuutinen, producent för Stoa, att verksamheten likställs med museer och gallerier, som får ha öppet. Högst 10 personer tas in åt gången, säger hon.

Ossa en medieinstallation med ben

Ossa betyder ben på italienska och Roberto Fusco vill via verket påminna om hur lika människan och djuren sist och slutligen är. Han upplever att dagens människa har ett avlägset förhållande till andra djur.

– Tanken är att för ett ögonblick, med hjälp av teknologin, skapa ett nytt band mellan oss och djuren.

En vuxen och ett barn som betraktar ett konstverk som består av mängder av vita små ben mot en svart bakrund.
Bildtext Ossa är en medieinstallation där besökare via kameran får bli en del av verket.
Bild: quietSpeaker Studio

Till ett rasslande elektroniskt ljud projiceras något som påminner om ett moln av vita ben mot en mörk stor skärm. Åskådaren blir en del av verket via en kamera som lagrar betraktarens silhuetter och rörelser, men bilden vi ser på skärmen skapas av djurben. På ett bord framför skärmen ligger några ben från bland annat grisar och hönor.

– Genom en sensor kan åskådaren observera benen, och det finns ett moment där åskådaren blir delaktig i verket. Medan du står framför skärmen förvandlas kroppen genom projektorn och framträder som en benmassa på skärmen. Så den här stunden av förening uppstår rent bokstavligen genom teknologin, säger Fusco och fortsätter:

– Du kan spegla dig själv i de här alternativa versionerna av dig själv, som består av ben.

Ett genonskinligt lilaskimrande skynke som svävar i en gammal industrilokal med några människor som står under.
Bildtext Unshaped är en organisk installation av Quiet Ensemble som består av de italienska konstnärerna Fabio Di Salvos och Bernardo Vercelli. Den visas på Lux Helsinki på Nordhuset.
Bild: Cecilia Diaz Betz, LLUM Barcelona

Coronasäkerheten beaktas

Nytt för i år är att publiken sprids ut över stora delar av Helsingfors för att publiken bättre ska kunna hålla säkerhetsavstånden vid konstverken.

Före pandemin kunde upp till 24 000 besökare samtidigt samlas till ljusfestivalen Lux under de mest livliga timmarna. Årligen samlar evenemanget en halv miljon besökare.

I år har arrangörerna avstått från en dramaturgiskt planerad rutt och festivalen har istället spridits ut över stora delar av Helsingfors för att publiken för att undvika rusning.

Stuba Nikula, verkställande direktör för Helsingfors evenemangsstiftelse, som ordnar Lux Helsinki, berättar att man sedan i fjol bollat med tre olika scenarier: att ordna ett vanligt evenemang, att ordna en ett utspritt evenemang eller att inte ordna något alls.

– Plan b var just den här som vi kallar luxploation, där konsten tar lite säkert avstånd. Vi har frågat polis och läkare och har myndigheternas tillstånd.

En idé bakom årets Lux är också att uppmuntra folk till att vistas utomhus.

– I nästan två har vi talat om att man ska gå ut och sporta. Den här versionen av Lux är en orsak att vara utomhus. Dessutom uppmuntrar den till att utforska Helsingfors och se din hemstad ur lite olika synvinklar. När har du senast varit i Nordsjö? Nu är det en bra orsak att åka dit och kanske via Malm till Tölöviken.

Ett blått sken mot en mörk himmel.
Bildtext Verket Borealis över Olympiastadion i Helsingfors har skapats av Dan Acher, en internationellt verksam artivist från Schweiz.
Bild: Pink and Ink Photography

Liksom Roberto Fusco ser också Stuba Nikula årets Lux-festival som en särskilt viktig ljusglimt för konstnärerna, av vilka många drabbats hårt av pandemin.

– För oss är det viktigt att vi kan erbjuda arbete för så många människor som möjligt. Man måste komma ihåg att många av ljuskonstverken är planerade för Lux 2021, säger Nikula och fortsätter:

– Vi köper olika tjänster för nästan en miljon euro, det är ganska mycket pengar för en lite industri.

Ljusfestivalen Lux Helsinki ordnas den 5–9 januari i Helsingfors. Du kan bekanta dig med programmet här.