Rösterna höjs mot myndigheternas misslyckade coronakommunikation – expert: "Helt vansinnigt"
Nya beslut om restriktioner och begränsningar fattas på löpande band och det har varit svårt att hänga med i svängarna. Enligt kommunikationsexpert Petteri Väänänen har myndigheterna gett förvirrande besked sedan pandemin bröt ut.
Otydlig kommunikation fick också konstmuseet Ateneum i Helsingfors erfara.
För en vecka sedan meddelades det att man håller stängt i tre veckor. Bara en dag senare kom beskedet att man kan hålla öppet.
Förvirringen uppstod på grund av svårtolkade beslut om begränsningar från myndigheterna.
– Kort sagt har det varit ganska oklart och förvirrande. Det har varit svårt att tolka vad myndigheterna menat och veta vilka beslut som är giltiga, säger Kimmo Levä, generaldirektör på Finlands Nationalgalleri.
Men det är inte bara svårtolkade restriktioner som ställer till det. Levä tycker också att kommunikationen borde blir tydligare och att myndigheterna dessutom borde kunna ge direktiv i god tid.
– Besluten kommer för sent. Vi behöver mera tid att reagera på myndigheternas beslut.
Lyxiga restaurangkvällar förbyttes till vistelse på rummet – hotelldirektörer i Västnyland besvikna på plötsliga restriktioner
Restriktionerna slår hårt mot inkvarteringsbranschen.
Kaotisk kommunikation sedan pandemin bröt ut
Man har kommunicerat fel från början, menar kommunikationsexpert Petteri Väänänen.
Väänänen menar att det redan i början av pandemin rådde stor förvirring kring huruvida man skulle bära munskydd eller inte.
– Man förklarade inte att det egentligen var frågan om att det fanns för lite masker. De behövdes för vårdpersonalen.
Det här är, enligt Väänänen, en av orsakerna till att myndigheternas kommunikation inte fungerat.
– Man förklarar inte besluten. Varför får man gå till baren, men inte gå till gymmet? Det finns inga förklaringar till det och det är konstigt.
"En central informationscentral behövs"
Väänänen har inte heller svårt att peka ut den skyldiga i frågan.
– Jag tycker att det är statsrådet som har klantat sig. De har enligt lagen möjlighet att inrätta en ny myndighet, en central informationscentral, men de har inte gjort det.
All information borde alltså enligt Väänänen samlas på ett ställe och beredas enstämmigt, så att alla får den information de behöver.
– Nu är det inte så. Om man nu till exempel ska resa utomlands och går till en myndighet, så hänvisar de dig till en annan myndighets sidor för att kolla vad som behövs. Det är helt vansinnigt.