Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

Först när fyra baltiska turister stod på trappan förstod Eero och Elisabeth att deras hus hyrts ut som vandrarhem på Booking.com

Uppdaterad 12.01.2022 19:31.
Två personer står framför ett gult trähus. De ser in i kameran med allvarliga miner.
Bildtext – Vi har aldrig haft lägenheten på Airbnb eller någon annan bokningssida, säger Eero Wallén (t.v.) och Elisabeth Öhman.

Elisabeth Öhman och Eero Walléns hus hyrdes ut på bokningssidan Booking.com utan deras vetskap, vilket de fick veta när semesterresande från Baltikum stod på deras trappa. Dylika fall är svåra att reda ut, då bedragaren ofta bor utomlands, säger polisen.

Eero Wallén och Elisabeth Öhmans hem, ett trähus i Forsby i Helsingfors, stod tomt i oktober. Paret var bortresta och de hade bett en vän vattna deras blommor.

En dag när vännen kommer för att se över växterna sitter fyra ungdomar på trappan.

– De frågade henne på engelska om hon kommer med nyckeln – hon förstod ingenting, säger Öhman.

Det var fyra studerande från Estland och Lettland, som berättade att de hyrt en våning i huset.

– De hade betalat och var ilskna över att ingen kommit och öppnat på flera timmar. Men vi hade inte hyrt ut vårt hus. Vi har aldrig haft lägenheten på Airbnb eller någon annan bokningssida, säger Wallén.

En kvinna ser allvarsamt in i kameran. Det är snö på marken i bakgrunden.
Bildtext – Vårt hus finns på flera olika bokningssidor. Offren berättade att de först gått in på sajten Booking.com, därifrån de skickats vidare till andra mindre pålitliga sajter, säger Elisabeth Öhman.

"Har du betalat?"

Två veckor senare, då paret är hemma, parkerar en bil framför huset. En kvinna i 30-årsåldern stiger ut, med en baby i famnen.

– Hon såg väldigt glad ut och sade att de har bokat ett rum här för veckoslutet, hon pratade engelska och sade att hon var från Lettland, säger Wallén.

– Jag fick lite dåligt samvete, när hon stod där med bebisen och jag visste att hon säkert blivit bedragen på flera hundra euro. Jag sade genast att jag tror att hon blivit lurad.

Wallén bjöd in kvinnan, och de satte sig ner i köket.

– Hon sade flera gånger att det borde ha varit okej, då annonsen fanns på Booking.com.

Kvinnan hade fått instruktioner av "uthyraren" att ringa genast då hon steg av färjan i Helsingfors.

När hon ringde svarade en kvinnoröst i andra ändan, som frågade om hon betalat. Då hon svarade jo, så lade kvinnan i andra ändan på.

När hon försökte ringa igen så fungerade inte numret längre.

En man ser allvarsamt rakt in i kameran. Han ser åldersstigen ut och har på sig en ytterjacka.
Bildtext – Jag fick lite dåligt samvete, när kvinnan stod där med bebisen och jag visste att hon säkert blivit bedragen på flera hundra euro. Jag sade genast att jag tror att hon blivit lurad, säger Eero Wallén.

Annonsens bild var tagen från andra sidan gatan

– Vårt hus finns på flera olika bokningssidor. Offren berättade att de först gått in på sajten Booking.com, därifrån de skickats vidare till andra mindre pålitliga sajter, säger Öhman.

– Bedragaren tog betalt 180 euro för ett veckoslut, säger Wallén.

Annonsen på Booking.com har tagits ner, men finns fortfarande kvar på många andra sajter.

Skärmdump från flera bokningssidor där med samma bostadsannons. Boendet heter "Huoneistot Sisään".
Bildtext Annonsen för boendet "Huoneistot Sisään" finns fortfarande kvar på flera sajter. I nuläget verkar det inte gå att boka ett rum, då sajterna säger att inga lediga rum finns.

Just nu verkar det ändå inte gå att boka ett rum. Då man försöker säger sajten att inga lediga rum finns.

– Vi förstår inte varför de valt just vårt hus. De hade tidigare en riktigt snygg bild av huset utifrån, tagen från andra sidan gatan. Det var inte vår bild, säger Wallén.

– Inomhusbilderna är från ett traditionellt, sterilt hotellrum, säger Öhman.

Wallén och Öhman berättar att de gjort en brottsanmälan om fallet.

– Jag tror inte att bedragaren kommer att åka fast, säger Wallén.

Brev till Eloisa Paparone

Ungefär en månad efter att de första gästerna kom fick Wallén och Öhman ett brev från Booking.com.

– Det var adresserat till en "Eloisa Paparone". Booking.com tackade för att jag vill samarbeta med dem. De bad mig att bekräfta min annons genom att fylla i en kod. Nu är annonsen på Booking.com borttagen, så vi har inte varit i kontakt med dem, säger Öhman.

Ett brev, adresserat till Eloisa Paparone, där bokningssidan Booking.com ber henne bekräfta sin annons.
Bildtext Brevet till Eloisa Paparone kom ungefär en månad efter de första gästerna.

I ett mejl till Svenska Yle skriver Booking.com att annonsen tagits ner och att bedrägerioffren fått sina pengar tillbaka. De skriver att de har robusta säkerhetssystem för att känna igen suspekta annonser.

Booking.com svarar inte i sitt mejl närmare på hur detta säkerhetssystem ser ut, eller hur det kan komma sig att annonsen satts upp på sajten från första början.

Polisen: "Osannolikt att vi får fast gärningsmannen"

Förundersökningsledare Teemu Haapala från Helsingforspolisen säger att fallets förundersökning fortfarande pågår.

– Det verkar som att gärningsmannen inte bor i Finland och på något sätt fått tag på den finska adressen. I sådana här fall måste vi samarbeta med andra länders myndigheter, vilket gör fallet besvärligt och mer arbetskrävande.

Haapala säger att dylika fall just därför är svåra att reda ut.

– Om det handlar om ett enskilt fall vars spår leder utomlands, så konstaterar vi ofta tillsammans med åklagaren att det inte är ändamålsenligt att fortsätta utredningen. Det är ofta osannolikt att vi skulle få fast gärningsmannen och få tillbaka pengarna som offret förlorat.

Helsingforspolisen undersöker ett tiotal liknande fall per år.

– I vissa fall hyr någon ut en lägenhet som inte existerar, på Airbnb eller Oikotie. Annonsens bilder är ofta tagna rakt från en bildsökning. Det handlar både om enskilda fall, och fall som tyder på mer systematiskt bedrägeri.

Ett vitt bostadshus med sju våningar i skymningen.

Hyresbostaden som inte fanns - vi avslöjar ett bostadsbedrägeri

De flesta polisutredningar når inte ända fram till en dom.

Offren är ofta från utlandet och de har kommit till Helsingfors för sitt jobb eller som turister, säger Haapala.

– Ibland är det också folk som bor i Helsingfors som nappar på annonserna, eftersom hyran är billig. Bedragaren försöker ofta skapa press på att betala hyresgarantin och hyran genom att säga att lägenheten är väldigt eftertraktad och att offret snabbt måste fatta ett beslut. När offret betalat till exempel två månaders garantihyra visar det sig att lägenheten inte finns.