Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

Ingåföraren Emil Lindholm redo att försvara FM-titeln i rally: ”Fjolåret slutade bra, hoppas det håller i sig”

En vit rallybil kör i snö.
Bildtext Emil Lindholm och Reeta Hämäläinen är i Lappland några dagar innan tävlingen för att bekanta sig med tävlingsrutten.

Rallyns FM-serie kör i gång på fredag (14.1) i Lappland. Ingåföraren Emil Lindholm försvarar FM-titeln och är ivrig att starta en ny säsong. Han ser också fram emot ett rally som körs med snövallar vid rallyspåren.

Emil Lindholm säger att sensommarens och höstens tävlingar i fjol gick väldigt bra och han önskar givetvis att den nya säsongen börjar i samma tecken.

Då Yle Västnyland ringer upp honom på måndagen (10.1) befinner han sig i Lappland och gör noter tillsammans med kartläsaren Reeta Hämäläinen för det kommande rallyt.

– Bilens mätare visar på -30 grader och här finns mycket snö. Vi är här redan nu för att bekanta oss med tävlingsrutten och för att göra noter. Det får vi göra fram till torsdag. Rallyt börjar ju på fredag, säger Lindholm.

Kartläsaren Reeta Hämäläinen och rallyföraren Emil Lindholm utanför en buss. Det är vinter och de ser båda mot kameran och ler.
Bildtext Reeta Hämäläinen är kartläsare för Emil Lindholm.

Han säger att han inte känner någon större press då han ska försvara FM-titeln i rally. I år är sju deltävlingar inprickade i FM-serien, den sista av dem körs i månadsskiftet september–oktober i Kouvola.

– Målsättningen är att vinna FM-titeln igen. Men, det kommer inte att vara lätt.

– Konkurrensen i FM-serien blir hårdare för varje år, säger Lindholm och nämner fjolårstvåan Mikko Heikkilä, -trean Teemu Asunmaa och esten Egon Kaur som sina argaste konkurrenter om årets FM-titel.

Vinterrallyn behagar Lindholm

Av de sju FM-deltävlingarna ser Lindholm mest fram emot de som körs i vinterförhållanden.

– Det körs inte rallyn i vinterförhållanden i speciellt många länder och för mig är det alltid lite speciellt att köra de här tävlingarna, säger han och pratar om snövallarna vid vägarna som rallybilarna kan luta mot då de susar fram i vinterlandskapet.

– Vallarna gör vägen lite smalare men man kan ju luta mot dem. Det gäller förstås att inte hamna för djupt in i vallen, småskrattar han.

Lindholm konstaterar att ekipaget nog tappar lite hastighet då det lutar mot vallarna.

– Det är klart att det är bäst att hålla sig ifrån vallarna.

Också VM-rallyn i kalendern

Emil Lindholm och kartläsaren Reeta Hämäläinen kom på en fin tredje plats i WRC3-klassen i rallyns VM-serie. Ekipaget deltog i åtta VM-deltävlingar i fjol.

Också i år kommer Lindholm–Hämäläinen att köra en del VM-deltävlingar. Den första VM-deltävlingen ekipaget deltar i körs i Sverige i slutet av februari (24–27.2).

– Vi har riktigt goda chanser att klara oss bra där.

Emil Lindholm i farten.
Bildtext Emil Lindholm deltar också i år i ett antal VM-rallyn. I oktober i fjol körde han i katalanska VM-rallyt. (Arkivbild)

Han säger att meningen är att köra flera VM-rallyn under säsongen.

– Åtminstone Jyväskylärallyt i augusti ska vi köra, tillsvidare är det lite oklart vilka andra VM-rallyn vi kommer att köra.

Ny däckleverantör

I år kör Lindholm i WRC2-klassen i VM-serien.

– WRC3-klassen finns egentligen inte längre, utan numera finns en juniorcup inom WRC2-klassen och vi kör i båda klasserna.

– I fjol var indelningen den, att WRC2 var avsett för fabriksteam och fabriksförare och WRC3 för privata, men nu har man då slagit ihop dessa, förklarar Lindholm.

Han kör en Skoda Fabia R5 EVO också den här säsongen. Stallet har en ny däckleverantör och får i år däcken av Pirelli.

– I övrigt är nog allting ganska lika som i fjol, säger han och fortsätter göra noter tillsammans med kartläsaren Reeta Hämäläinen i smällkalla Lappland.