Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Vasa har två av tre stora bitar i batteripusslet – professor: "Finland har en fördelaktig situation"

Vaasaan tulossa uusi akkumateriaalin tuotantolaitos
Bildtext Än så länge finns det bara snö och grävskopor på Gigavasa-området.
Bild: Mari Latva-Karjanmaa / Yle

Finska Grafintec och indiska Epsilon Advanced Materials planerar att bygga en batterianodmaterialfabrik i Vasa. "Helt realistiskt" säger professor i analytisk kemi om målet att producera 50 000 ton per år.

Beowulf Mining (Grafintecs moderbolag) planerar inleda produktionen av anodmaterial 2025. Till en början ska man producera 10 000 ton material per år. Senare ska produktionen kunna ökas till 50 000 ton per år.

Johan Bobacka är professor i analytisk kemi på Åbo Akademi och säger, efter att ha läst på lite, att det finns åtminstone en miljon ton grafit i Finland.

– Och den uppskattningen är kanske i underkant. Så 50 000 ton per år skulle räcka i åtminstone 20 år. Det är en stor mängd per år men om man ser till förekomsterna så är det helt realistiskt.

Porträttfotografi av man i medelåldern, mannen har kort brunt hår och glasögon.
Bildtext Johan Bobacka.
Bild: Åbo Akademis bildbank

När man ser på de material som behövs till battericellsproduktion, finns allt i Finland?

– Vi har en ganska fördelaktig situation i Finland eftersom de flesta materialen finns här, både vad gäller katodmaterial och anodmaterial. Det är egentligen ganska unikt.

Anodmaterialen som används i litium-jon batterier är vanligtvis grafit eller någon form av kol. Katodmaterialen å sin sida är metaller som till exempel litium, kobolt, nickel och aluminium.

– I en battericell behövs anod, katod och en elektrolyt emellan, säger Bobacka.

Vasas stadsdirektör Tomas Häyry säger att det behövs många fler delar för att få ihop hela värdekedjan, hur sannolikt är det tror du?

– Jag tycker att det skulle vara fördelaktigt att fabriker som producerar de olika komponenterna finns nära varandra. Finns det någon som tillverkar katodmaterialen, någon som tillverkar anodmaterialen och en battericellsproducent, så där skulle man då ha de tre viktigaste.

Johnson Matthey som skulle ha stått för katodmaterialen drog sig ur planerna i november i fjol.

Det skulle vara en viktig pusselbit att ha en sådan aktör?

– Jo, absolut. Och det kan hända att när det nu finns någon som producerar anodmaterial så underlättar det att hitta någon som vill komma och producera katodmaterial, säger Bobacka.

Hur snabbt går det i batteribranschen, kan en fabrik som planeras nu vara ”för gammal” redan om några år?

– Det är svårt att förutspå. Men i dagens läge är litium-jon batterier den dominerande typen och de kommer antagligen att finnas ännu i tjugo år framåt.