Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Företag får navigeringshjälp för att klara sig digitalt: "Det är inte alltid så lätt att veta vad som fungerar eller inte på webben"

Uppdaterad 18.01.2022 10:56.
Kvinna beställer mat på nätet.
Bildtext Näthandeln växer kraftigt i Finland och idag handlar finländare allt från livsmedel till däck på nätet.
Bild: Toni Pitkänen / Yle

Näthandeln växer så det knakar visar nya siffror från Posten, som frågat finländare hur de handlar. Allt fler väljer att handla enbart på nätet och andelen förväntas öka markant under de närmaste åren.

För att klara sig som företagare krävs det därför en satsning på det digitala och det är inte alltid det lättaste.

– Vi vill erbjuda företagare i regionen en handräckning och riktar oss nu till svenskspråkiga mikroföretagare, säger projektledare Tove Hagström vid Egentliga Finlands företagare. Vår kurs är helt gratis för dem som deltar och tanken är att tillsammans ge färdkost åt företagarna.

Kvinna i röd mössa och röd halsduk står i ett vintrigt landskap.
Bildtext Tove Hagström hoppas att företagarna ska kunna dra nytta av kursupplägget. För idag är det viktigt att synas också digitalt.
Bild: Jesper Alm / Yle

Kursen, Tillsammans mot det nya, digitalt, är alltså en kurshelhet som företagarföreningen tagit fram tillsammans med yrkeshögskolan Novia. Under nästan två år får företagare i Egentliga Finland chans att lära sig det mesta om digitala lösningar, som kan vara till hjälp då man vill satsa på att skapa verksamhet på webben.

– Oavsett vad din verksamhet går ut på behöver du någon form av digital synlighet idag, säger Hagström. Det krävs olika sorters digitala verktyg för att företagen och företagarna ska kunna skapa innehåll samt visa kunderna att man finns till.

Genom att erbjuda företagare en gratis kurshelhet vill man bidra till att öka kunskapen och ge en chans för företag i regionen att samarbeta kring digitala lösningar.

– Att träffa rätt i den digitala världen kan kräva en hel del och för många företagare kan det också kännas skrämmande att bygga upp något nytt på webben eller på sociala medier, säger Hagström. Vi vill lotsa företagarna vidare och stödja dem på vägen för det finns många fällor man kan stiga i då man försöker hitta rätt.

"Finland har under pandemin tagit ett digitalt jätteskutt"

Redan innan coronapandemin bröt ut växte näthandeln kraftigt i Finland. Ska företagen klara sig krävs det att man finns på webben och dessutom ofta att man har en webbplats eller rentav en näthandel av något slag.

– Redan för några år sedan inleddes en ganska omvälvande förändring på den här fronten men nu har utvecklingen formligen tagit ett skutt, säger projektledare Oskar Siegfrids vid yrkeshögskolan Novia. Idag vet vi alla hur viktiga olika sorters digitala verktyg är då distansarbetet har blivit vardag.

Man med glasögon och mössa samt gul rock står och tittar i ett vintrigt landskap.
Bildtext Oskar Siegfrids anser att Finland tagit ett digitalt skutt och idag är distansmöten och digitala verktyg vardag.
Bild: Jesper Alm / Yle

Yrkeshögskolan Novia är med i samarbetet och erbjuder kunskap och föreläsare.

– Men vi ska också fungera som ett bollplank och mellanhand mellan företagarföreningen och företagarna samt våra egna studerande, säger Siegfrids. Vi har redan tidigare samarbetat kring affärsutveckling, men nu ville vi erbjuda en möjlighet för mikroföretagare att få ta del av den här sortens kunskap på svenska.

Företagare som deltar har stora förväntningar

Trettio företagare får plats på kursen och ännu finns det rum kvar. De företagare som redan visat intresse har stora förväntningar på kursen, som kör igång i januari.

– Hittills har jag gjort det mesta på den digitala fronten på egen hand och därför ska det bli roligt att höra vad som fungerar och inte fungerar, säger företagaren Jonas Sahlberg, som driver bryggeriet Kimito Brewing på Kimitoön.

En person håller upp ett bankkort och knappar samtidigt på ett tangentbord.
Bildtext Näthandeln förväntas växa markant de kommande åren. Ska företagen klara sig är det viktigt att de därför också satsar på verksamhet på webben.
Bild: Mostphotos/Vladimir Gerasimov

Sahlberg hoppas att han via kursen ska få insyn och kunskap som kan ta företaget vidare.

– Att hitta lösningar som gör vår närvaro på webben och sociala medier starkare är mycket viktigt idag, säger Sahlberg.

Samarbete kan ge nya möjligheter

Sahlberg tror dessutom att kurshelheten kan ge nya möjligheter för alla inblandade.

– Vi finlandssvenskar förstår varandra och att kursen går på svenska och riktas till svenskspråkiga företagare i regionen är en klar fördel, säger Sahlberg. Då man träffas och arbetar kring en gemensam sak kan man lätt hitta gemensamma nämnare och samarbeten.

Digitala kunskaper blir allt viktigare för företagare - Spela upp på Arenan