Hoppa till huvudinnehåll

Utrikes

It-jätten Microsoft köper spelbolaget Activision Blizzard för knappt 70 miljarder dollar

I förgrunden vd Satya Nadella, och upptill Microsofts logo.
Bildtext Vd Satya Nadella vill stärka Microsofts spelprofil men också ställningen på metaverse-fronten.
Bild: STELLA Pictures/ddp/abaca press

Affären är Microsofts största företagsköp någonsin och tillika den största affären genom tiderna i spelindustrin. Microsoft stärker sin ställning på spelmarknaden, men satsar också på det så kallade metaverse.

Microsoft har länge haft en betydande roll på spelmarknaden, bland annat med spelkonsolen Xbox och den kända Halo-spelserien, men skulle i och med företagsköpet bli världens tredje största spelbolag mätt i omsättning.

Värvningen Activision Blizzard är känt för succéspel som Call of Duty, World of Warcraft och Candy Crush.

En soldat från spelet Call of Duty, i bakgrunden ett träd och ett pariserhjul.
Bildtext Call of Duty är en av de mest framgångsrika spelserierna genom tiderna.
Bild: Activision

På börsen fick nyheten om fusionen Activision Blizzards aktiekurs att rusa med över 20 procent, vilket ändå var mindre än väntat.

Sammanslagningen måste ännu godkännas av både Activision Blizzards aktieägare och konkurrensmyndigheter i USA och EU, och analytiker misstänker att konkurrensmyndigheterna kan komma att nagelfara den rekordstora affären.

Växande spelmarknad och virtuell verklighet

Spelindustrin har vuxit med stormsteg de senaste åren och blivit en seriös konkurrent till exempelvis filmindustrin.

Analysföretaget Mordor Intelligence uppskattar att den globala spelmarknaden var värd knappt 174 miljarder dollar år 2021 och att den siffran kommer stiga till drygt 314 miljarder per 2027.

En fullsatt arena under The International, spelarna sitter i mitten.
Bildtext En fullsatt arena i Shanghai under The International-turneringen i Dota 2 år 2019. Prispotten i turneringen har vuxit sig allt större och varit i mångmiljonklassen i flera år redan.
Bild: Shutterstock/All Over Press

Men förutom den växande spelmarknaden vill Microsoft också positionera sig inför det så kallade metaverse.

– Spel är den mest dynamiska och spännande kategorin inom nöjesindustrin över alla plattformar i dag, och de kommer spela en nyckelroll i utvecklingen av metaverseplattformar, sa Microsofts vd Satya Nadella på ett presstillfälle på tisdagen.

Det så kallade metaverse är en vision för en virtuell verklighet för både jobb och fritid.

En rad it-bolag, bland dem Facebook och Nvidia, satsar stort på metaverse, och Microsofts nya värvning sätter på allvar igång "kapprustningen", säger analytikern David Wagner vid Aptus Capital Advisors till nyhetsbyrån Reuters.

Skandalomsusade Activision

Trots sina framgångsrika spel har Activision Blizzards aktiekurs dalat nästan 37 procent sedan en topp i fjol, och åtminstone en delorsak är bolagets kritiserade arbetsmiljö.

Sedan i somras har Activision stått i rampljuset för en rad problem på arbetsplatsen.

Enligt Wall Street Journal har över 700 klagomål om bland annat sexuella trakasserier lämnats in mot bolaget under de senaste sju månaderna.

I juli 2021 stämde delstaten Kalifornien Activision för att bolaget enligt myndigheterna hade tillåtit en arbetskultur med trakasserier och diskriminering. I september inledde finansinspektionen också en utredning mot bolaget gällande diskriminering.

Nästan 20 procent av Activisions Blizzards 9 500 anställda har undertecknat en namninsamling, som kräver att vd Bobby Kotick avgår.

Det heter att Kotick ändå får sitta kvar, åtminstone tills affären med Microsoft är fullbordad.

På tisdagen intygade Microsofts vd Satya Nadella att det skulle bli bättring.

– Det är kritiskt för Activision Blizzard att hålla fast vid sina löften om en ny kultur, framgången för företagsköpet kommer att vara beroende av det, sa Nadella och hänvisade till Activisions löfte om att bland annat märkbart öka andelen icke-manliga anställda.

Källor: Reuters, AP, AFP