Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Kärleksbedrägerier, artiga samtalare och en telefon i tvättmaskinen – nätbedrägerierna blir allt vanligare

En smarttelefon.
Bild: imago stock&people/ All Over Press

Nätbedrägerierna har fortsatt att öka unde de senaste åren, och polisen påminner därför om vad du kan göra för att slippa bli lurad på nätet.

Om du blir uppringd, får ett sms, ett mejl eller blir kontaktad via sociala medier av en okänd person ska du vara uppmärksam. Polisen i västra Nyland ger i ett pressmeddelande tips om vad du kan gör för att undvika att du blir lurad. Först och främst ska du fråga dig själv varför den här personen hör av sig till just dig.

Om du har en äldre närstående som inte nås av myndigheternas varningar i medierna eller på sociala medier ska du hjälpa den här personen.

Kriminalkommissarie Niina Eränen ger några tips på vad det lönar sig att fundera på:

  • Lämna aldrig ut nätbankskoderna per telefon, oberoende av vem som frågar.

  • Klicka inte på länkar i mejl eller textmeddelanden. Om du är tvungen att kolla upp något, till exempel läsa användarvillkor eller följa upp var ett paket finns, gör det på företagets egna webbsidor.

  • När du använder en webbplats som kräver inloggning eller nätbankskoder, så som exempelvis FPA, banktjänster, Posti eller Mina kanta-sidorna, ska du inte använda en sökmotor. Skriv istället in den fullständiga url:adressen eller använd ett bokmärke som du har skapat tidigare.

  • Om någon vill att du ska ge pengar, eller frågar efter en kopia på ditt pass eller körkortsfoto kan du prata med någon i din närhet. Diskutera om det här är något du ska ta på allvar. Fundera på vem som har skickat begäran.

Låt dig inte luras av artiga bedragare

Ofta försöker bedragaren att samtala artigt.

– Särskilt för äldre personer är det i viss mån en hederssak att samtala och betjäna en annan människa på bästa möjliga sätt. Förbrytaren attackerar sedan genom att utnyttja precis den här viljan, säger kriminalkommissarie Janne Saari.

Nätbedrägerier har fortsättningsvis blivit allt vanligare, och på sociala medier förekommer också så kallade kärleksbedrägerier. Enligt Janne Saari är en vanlig historia att en person utger sig för att vara en fredsbevarare, och befinner sig utomlands.

Bedragaren kontaktar en person och ber om pengar, efter att det har uppstått ett förtroende mellan dem. Bedragaren säger sig behöva pengar, till exempel för att bedragaren själv eller en familjemedlem har skadats. En del säger att de behöver pengar för att kunna komma och träffa personen som kontaktas.

– En målsägare förlorade i fjol 22 000 euro av sina egna pengar. Dessutom tog målsägaren lån på över 70 000 euro och skickade pengarna till bedragaren, berättar Saari.

Om skadan är skedd – be genast om hjälp

En del av bedrägerierna låter harmlösa och vardagliga. I slutet av 2021 fick en mamma ett meddelande via Whatsapp där en person utgav sig för att vara hennes dotter. Personen sade att telefonen hade hamnar i tvättmaskinen, och det hade lett till obetalda räkningar. “Dottern” bad att mamman skulle överföra cirka 4 000 euro till ett konto, och det gjorde mamman.

Enligt polisen kan det löna sig att inte svara på samtal från okända telefonnummer, utan istället kolla upp vems nummret är via en nummerupplysningstjänst.

Om bedrägeriet redan har inträffat ska du genast be om hjälp. Meddela genast din bank om du blivit av med dina pengar, det kan bli svårare att få tillbaka de stulna pengarna om du väntar länge. Ta kontakt med polisen, och spara bevis så som samtalsuppgifter och mejl.

Om personen är din vän på Facebook eller följer dig på Instagram ska du inte ta bort personen. Vid behov kan du begränsa personens rätt att se din profil.

– Även om du redan har blivit offer för bedrägeri ska du inte tveka att be om hjälp. Bedragarna är skickliga och det är inte ditt fel att du har blivit offer för brottet, säger kriminalkommissarie Niina Eränen.