"Vi har sett en tredubbel ökning" – behovet av hemleveranser från matbutikerna ökar i takt med coronafallen
Mataffärernas nätbutiker fortsätter växa. Både S-gruppen och Kesko plockar ihop kundens varor trots att de går på förlust av det.
I takt med att coronafallen blivit fler under de senaste veckorna och människor sitter i karantän har också behovet av hemleveranser från dagligvaruhandeln ökat. Det här har i varje fall de köpmän som vi pratat med i Östnyland märkt av.
Hos S-kedjan märks det tydligare i vissa butiker än i andra, säger branschdirektör Bengt Vinberg vid Varuboden Osla.
– Det är nu rent av tredje gången då det kommer en sådan här topp. Då ökar beställningarna markant, och nu i den senaste vågen har beställningarna till och med tredubblats, säger Vinberg.
Affären i Söderkulla i Sibbo är en av dem där beställningarna tredubblats. Då gäller det att försöka hinna med, men väntetiderna blir längre.
Vid årsskiftet startade S-affären i Lovisa sin näthandel som har visat sig vara en succé.
– Mottagandet var helt kanon i Lovisa! Det har varit full rulle på genast från början. Det har helt tydligt funnits ett behov för det.
Affären i Lovisa har inte hemtransport utan där får kunderna avhämta lådorna själv.
Händerna räcker inte till
Jani Heinänen är köpman i Keskos affär i Östermalm i Borgå. Också han har märkt av en ökning under de senaste veckorna.
– Det har varit en helt tydlig ökning. Dessutom har vi haft några coronafall samtidigt som en del av personalen är på vintersemester, så det är svårt att få händerna att räcka till för stunden, säger Heinänen.
Det enda som hindrar nätbutiken att växa mer just nu är att det inte finns tillräckligt med personal som kan plocka ihop matvarorna. Heinänen prioriterar närbutiken.
Affären i Östermalm är med i Keskos pilotprojekt där man testar avhämtning från skåp i samband med affären. Projektet startade i november och då anställde Heinänen två nya arbetare för att samla ihop varorna. Nu jobbar fyra personer med det på heltid.
– Efterfrågan är större än vad vi kan erbjuda för stunden. Det här gäller både avhämtning och hemleveranser.
Heinänen tror inte att det bara beror på coronaepidemin att folk har hittat den här tjänsten. Familjerna vill tillbringa mer tid tillsammans och lätta på vardagen.
– Tid är pengar.
Affären går ändå på förlust av både avhämtning och hemtransport. Transporten är utlokaliserad till ett annat företag som får hela pengen för hemkörningen.
I Jani Heinänens butik beställer Borgåborna i medeltal varor för över 140 euro per gång. Det tar plockarna i medeltal lite på en timme att samla ihop en beställning. Själva plockandet och packandet är alltså helt förlustbringande.
– Jag ser det som en del av servicen och hoppas att kunden koncentrerar sina inköp till affären.
S-kedjan har samma tänk bakom sina hemleveranser och har till och med sett att det fungerar:
– Ju starkare näthandel, desto positivare effekt på hela butikens försäljningsutveckling. Det kommer ett visst förtroende med en fungerande näthandel, säger branschdirektör Bengt Vinberg vid Varuboden Osla.
Var invånarna hellre avhämtar från skåpen vid butikerna och var de hellre väljer hemtransport varierar ortsvis. I Borgå är en väldigt stor andel avhämtningar medan Kyrkslättborna helst vill ha sina dagligvaror levererad till dörren.
S-gruppen har ändå inte försökt analysera det här beteendet desto mera, utan har bara kunnat konstatera att det är så.